Lufthansa A340-300. (Foto: Ingrid Friedl, Lufthansa)

Lufthansa flytter langruter til lavprisselskab

Lufthansa flytter betjeningen af to USA-ruter over til datterselskabet Lufthansa CityLine, hvor driftsomkostninger og lønudgifter er lavere.

Lufthansa’s datterselskab, Lufthansa CityLine, overtager senere i år betjeningen af yderligere to af Lufthansa’s langdistanceruter. Det er den eksisterende rute mellem Frankfurt og Atlanta samt den nye rute mellem Frankfurt og San Jose i Californien, som CityLine skal beflyve med Airbus A340-300 fly, som selskabet overtager fra Lufthansa.

Fra den 2. marts frem til 29. oktober vil CityLine betjene Atlanta-ruten dagligt med Airbus A340-300 fly i en særlig ”high density”-udgave med i alt 298 sæder fordelt på tre klasser.

Den planlagte åbning af San Jose-ruten er blevet rykket fra 29. april til 1. juli. Fra den dato vil Lufthansa CityLine fem gange ugentligt med Airbus A340-300 i den samme ”high density”-udgave.

Sidste år overtog Lufthansa CityLine fra Lufthansa betjeningen af en håndfuld langdistanceruter med en stor andel af fritidsrejsende. Det er ruter fra Frankfurt til Cancún i Mexico, Male på Maldiverne, Mauritius, Tampa i USA og Panama City, Panama.

Lavere lønninger
Formålet med overflytningen af langdistanceruter til Lufthansa CityLine er blandt andet at gøre Lufthansa-ruterne mere konkurrencedygtige, da CityLines driftsomkostninger og lønninger er lavere end Lufthansas.

Udover Lufthansa Cityline, så flyver Lufthansa’s andet datterselskab, Eurowings, en række langdistanceruter til Cuba, Den Dominikanske Republik og Thailand.

x

Læs Også

Ny Lufthansa-rute til Costa Rica

Lufthansa følger i hælene på KLM og åbner næste år en rute til Costa Rica i Mellemamerika.

Våbenhvile mellem Frankfurt og Lufthansa

Herhjemme strides CPH og SAS stadig om taksterne i lufthavnen, mens Lufthansa og Frankfurt Lufthavn nu har fundet hinanden i en ny aftale.

Thai Airways: 30 nye fly på fem år

Thai Airways vil på storindkøb efter nye fly. Og med en i forvejen broget skare af langdistancefly, kan det blive både Airbus- og Boeing-fly.

Alitalia på køberjagt

15 potentielle købere af Alitalia har fået 26 dage til at tænke sig om og komme med et godt tilbud på det kriseramte flyselskab.

Ny forbedret udgave af A380

En ny A380-variant med flere sæder og længere rækkevidde skal hjælpe Airbus med at skabe rentabilitet i A380-projektet.

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Boeings nye 737 MAX 10 løb med det meste af opmærksomheden på førstedagen af Paris Air Show.