Foto: Lufthansa Group

Lufthansa og Frankfurt atter på talefod

For bare få måneder siden truede Lufthansa Gruppen med at fjerne ruter fra Frankfurt Lufthavn. Nu er forholdet mellem lufthavnen og dets største bruger blevet bedre.

Klimaet mellem virksomheden bag Frankfurt Lufthavn, Fraport, og lufthavnens største kunde, Lufthansa Gruppen, har ikke just været godt de seneste måneder. En ny takststruktur, der i Lufthansas øjne favoriserede lavprisselskaber, fik flyselskabet til at true med at skære ned på sine ruter til og fra Frankfurt samt eventuelt lukke ruter og flytte dem til andre lufthavne.

Den nye struktur giver blandt andet betydelige rabatter til de flyselskaber, som har den største passagervækst. Og når man som Ryanair startede fra nul i slutningen af marts, da selskabet startede sin nye Frankfurt-base op, så bliver væksten automatisk stor og rabatten tilsvarende klækkelig.

”Vi føler, at vi er blevet forfordelt i forhold til luftfartsselskaber, som er nye i Frankfurt. Det kan ikke være rimeligt, at to flyselskaber, der flyver på den samme rute, skal betale forskellige gebyrer,” sagde Harry Hohmeister, der sidder i bestyrelsen for Lufthansas såkaldte Hub Management Forvaltning, tidligere på året.

Lufthansa Gruppens selskaber står for omkring 60 procent af trafikken i Frankfurt-lufthavnen. Regner man Lufthansas partnere i Star Alliance med, så kommer man op på 87 procent.

Tættere partnerskab
Nu er klimaet blevet bedre og man har indledt diskussioner om hvordan lufthavnen og flyselskabet i fællesskab kan reducere Lufthansa Gruppens omkostninger ved at bruge lufthavnen. Desuden taler man om hvordan man kan etablere et tættere partnerskab på mellemlang sigt.

Forhandlingerne har ført til, at Fraport og Lufthansa har aftalt fælles vækstmål. Det betyder dog ikke, at parterne er færdige med at snakke sammen. Forhandlingerne og dialogen fortsætter, og i fremtiden skal man blandt andet se på hvordan partnerskabet kan være med til at give Lufthansa-selskaberne økonomisk bæredygtig vækst i Frankfurt-lufthavnen.

Parterne forventer at der er store synergieffekter forbundet med samarbejdet, ligesom det vil kunne skabe en mere effektiv brug af lufthavnens infrastruktur. Desuden er håbet, at fælles projekter vil kunne skabe nye indtægtsmuligheder og vækstmuligheder.

Syv fly og 24 ruter
Frankfurt-lufthavnen har været Lufthansas primære knudepunkt i årtier. Derfor kan det set udefra godt undre, at lufthavnen og flyselskabet ikke allerede har et tæt samarbejde. Det har de også på nogle punkter. Men Lufthavnen og dets ejer, Fraport, er også interesseret i at lufthavnen vokser. Derfor gør man hvad man kan for at tiltrække nye ruter. Uanset om det er ruter fløjet af Lufthansa, Ryanair eller et helt tredje selskab.

I slutningen af marts indviede Ryanair sin nye base i Frankfurt, hvor selskabet indtil videre har to fly stationeret. De betjener fire spanske destinationer. Når sommerfartplanen til oktober bliver erstattet af vinterfartplanen, så udvider Ryanair antallet af Frankfurt-ruter til i alt 24 og baserer i alt syv fly i Europas fjerdestørste lufthavne. Ryanair forventer at flyve 2,3 mio. passagerer ind og ud af Frankfurt-lufthavnen hvert år. Det svarer til knap fire procent af det samlede antal passagerer i lufthavnen.

 

 

Relaterede artikler:

Lufthansa-kritik af nye takster i Frankfurt

Lufthansa og Ryanair tørner sammen i Frankfurt

Ryanair med gigantoprustning i Frankfurt