Aribus A320-200 fra Eurowings. (Foto: Adrian Pingstone)

Lufthansa: Fremskridt i Eurowings

Der er økonomisk medvind for Eurowings, der er Lufthansa Gruppens store satsning for at imødegå konkurrencen fra de store europæiske lavprisselskaber.

Lufthansa Gruppen havde en omsætning på 15 mia. euro i årets første seks måneder. Det er en tilbagegang på 2,1 procent i forhold til samme periode året før. Indtjeningen steg med 11,9 procent til 518 mio. euro. I andet kvartal faldt omsætningen med 3,2 procent, mens indtjeningen faldt med 6,6 procent.

Den store luftfartskoncern er delt op i tre søjler. I første søjler ligger netværksselskaberne Lufthansa, Swiss og Austrian Airlines. I anden søjle finder vi lavprisselskabet Eurowings og i den tredje søjle ligger Lufthansa Cargo, flyvedligeholdelsesfirmaet Lufthansa Technik og cateringfirmaet LSG Skychefs.

“Vi gør gode fremskridt med gennemførelsen af vores tre-søjle-strategi. Vi ser fremskridt på alle de områder, hvor vi selv kan påvirke ændringerne. Dette gælder især for vores omkostningsstruktur og væksten i Eurowings, hvis udvikling skrider godt frem,” siger Lufthansas koncernchef Carsten Spohr og fortsætter:

“Eurowings har allerede konkurrencedygtige enhedsomkostninger på sammenlignelige ruter, og vi sigter mod at reducere omkostningerne yderligere i 2020.”

Størst fremgang
Halvårsresultatet for Eurowings var 67 millioner euro under det forudgående års niveau. Et resultat, som primært skyldes etableringsomkostninger i forbindelse med væksten i selskabet samt de udfordrende konkurrenceforhold på det europæiske luftfartsmarked.

Flyselskabet Lufthansa var den forretningsenhed, der havde den største forbedring af driftsresultatet i både første og andet kvartal. Således steg indtjening for Lufthansa i første halvår med 281 mio. euro til 387 mio. euro. I Swiss faldt indtjeningen med 47 mio. euro som følge af de økonomiske virkninger af den stærke schweiziske franc.

Austrian Airlines forbedrede sit resultat i første halvår med 16 millioner euro, mens indtjeningen fra SunExpress og Brussels Airlines viste et fald på 40 millioner euro. Begge datterselskaber opererer i meget vanskelige markeder.

Mærkbar effekt
Forud for fremlæggelsen af regnskabet for første halvår havde Lufthansa i sidste uge annonceret, at man nedjusterede forventningerne til indtjeningen for hele året. Tidligere på året forventede Lufthansa Gruppen et indtjeningsresultat lidt over foregående års resultat på 1,8 mia. euro. Det er nu nedjusteret til en forventning om et indtjeningsresultat lidt under resultatet i 2015. Det på trods af at indtjeningen i første halvår 2016 var højere end året før.

“Terrorangrebene i Europa og også den stigende politiske og økonomiske usikkerhed har en mærkbar effekt på passagertallene. De fremadrettede bookinger, især for vores langdistanceflyvninger til Europa, er faldet markant. Vi forventer desuden, at det kraftige prispres fortsætter,” siger Carsten Spohr, som forklaring på nedjusteringen af forventningerne til hele året.

Udfordringerne får Lufthansa til at presse endnu mere konsekvent på med de igangværende effektivitetsforbedringer.

Relaterede artikler:

Lufthansa-gruppen vil ansætte 4.000 i 2016

Terror får Lufthansa til at nedjustere

Eurowings bekræfter interesse i SAS

Brussels Airlines kan blive en del af Eurowings

Swiss og Austrian viser vejen i Lufthansa-gruppen