(Foto: Morten Lund Madsen)

Lufthansa haler ind på KLM i Billund

I Billund er Lufthansa og KLM i skarp konkurrence om at flyve jyske passagerer ned til de respektive hubs i Frankfurt og Amsterdam. Lufthansa har i årets første seks måneder vokset fem gange så hurtigt som KLM.

Fra Billund Lufthavn, der ynder at kalde sig selv for Vestdanmarks internationale lufthavn, sender man hver dag i hundredevis af passagerer udenom København og direkte til de store internationale lufthavne i Amsterdam og Frankfurt.

Det er KLM, der flyver til Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam, mens tyske Lufthansa tager sig af ruten til Frankfurt.

Igennem flere år har KLM været størst, idet man har haft flest afgange samt benyttet de største fly. Det lavede Lufthansa om på i efteråret, da man besluttede at øge sædekapaciteten med op imod 70 procent ved at indsætte Boeing 737-fly på samtlige afgange.

Den satsning har tilsyneladende givet pote. I årets første seks måneder er passagertallet steget med 34 procent fra 89,299 til 119.459. Det er dermed blevet til 30.160 flere passagerer på ruten fra Billund til Frankfurt.

Derimod er KLM blot vokset med 7 procent fra 137.001 til 146.947 passagerer, hvilket betyder, at den relative vækst hos Lufthansa er fem gange højere.

KLM øger i vintertrafikprogrammet
Men nu vil KLM tilsyneladende ikke længere se stiltiende til, at Lufthansa får øget sin markedsandel på det jyske marked. Fra vintertrafikprogrammet 2014/15 vil KLM indsætte mere kapacitet på ruten fra Billund til Amsterdam.

Først og fremmest vil KLM operere fem daglige afgange til Amsterdam med undtagelse af en kort periode i februar, hvor der blot vil være fire daglige afgange. Herudover vil der blive indsat store Boeing 737-fly på tre ud af fem daglige afgange.

KLM ventes at operere to afgange med Boeing 737-700 til 122 passagerer, en afgang med Boeing 737-800, der har 170 sæder samt to afgange med Embraer E190-fly med til plads til 100 passagerer. Det giver et samlet udbud på 1.228 sæder per dag.

Hos Lufthansa er det stadig planen at benytte de 100 sæder store Boeing 737-500 fly, hvilket repræsenterer en daglig kapacitet på 800 sæder.

Lufthansa kan dog have en “joker“ i ærmet, idet det tyske selskab igennem flere år har forsøgt at etablere en rute fra Billund til trafikknudepunktet i München. Hvis en sådan rute kommer på plads, vil KLM for alvor komme under pres på det jyske marked.