Lufthansa - Bombardier CRJ900 (Foto: Laurent ERRERA/wikipedia)

Lufthansa lukker ned i Aalborg Lufthavn

Første reducerede Lufthansa fra 14 til blot en ugentlig afgang mellem Frankfurt og Aalborg. Fra slutningen af september lukker det tyske flyselskab helt ned i Nordjylland.

Der var reelt tale om en rutelukning, da Lufthansa i midten af januar måned meddelte, at man ville skære ruten fra Aalborg til Frankfurt ned fra 14 ugentlige afgange til blot én afgang hver lørdag fra slutningen af marts 2016. Denne meddelelse kom 11 måneder efter, at det tyske flyselskab havde etableret sig i Aalborg Lufthavn med to daglige afgange til Frankfurt.

Nu har Lufthansa valgt at lukke helt ned i Aalborg Lufthavn og lynlukker den ugentlige afgang om tre uger. Der flyves for sidste gang lørdag den 24. september, hvorefter Lufthansas tilstedeværelse i den nordjyske lufthavn fremover vil høre historien til.

Beslutningen er truffet af Lufthansas netværksafdeling i Frankfurt, og hverken Lufthansa i Danmark eller for den sags skyd Aalborg Lufthavn har endnu hørt noget om afviklingen af ruten, selvom tidtabellen er opdateret på Lufthansas hjemmeside og i GDS-systemerne. Lufthansas presseafdeling i Frankfurt kan dog bekræfte, at Lufthansa trækker sig ud af Aalborg Lufthavn.

“Lufthansa har besluttet sig for at indstille operationerne mellem Aalborg Lufthavn og Frankfurt Lufthavn efter en grundig overvejelse og analyse af markedet. Sidste flyvning mellem Aalborg og Frankfurt bliver den 24. september, men Danmark vil stadig være et vigtigt marked i Europa, og Lufthansa vil have fokus på landet,” siger Mona Sadrowski, pressechef for Lufthansa i Europa, til CHECK-IN.dk.

Reduktionen fra 14 til en ugentlig afgang var oprindeligt begrundet i manglende flykapacitet, hvilket også bekræftes af Lufthansa i dag. Men herudover er selskabet af den opfattelse, at ruteøkonomien ikke var optimal.

“Hovedårsagen til lukningen var mangel på fly af den rette størrelse, hvor udfasningen af Boeing 737-flyene spiller en vigtig rolle. Herudover nåede ruten heller ikke at blive profitabel. Vi vil følge det danske marked tæt og vil fortsat overveje muligheder for at flyve til nye destinationer i Danmark. Vi startede op i Aalborg i 2015 og er meget taknemmelige for den støtte, som vi har fået fra de lokale myndigheder og for den loyalitet som det lokale erhvervsliv har vist,” understreger Mona Sadrowski.

Trækker udenrigsvækst i minus
Aalborg-Frankfurt ruten har været betjent med fly af typen Bombardier CRJ 900, der har plads til mellem 79 og 90 passagerer afhængig af solgte antal billetter på Business Class. Med den definitive rutelukning mister Aalborg Lufthavn yderligere, hvad der svarer til en årlig kapacitet på 9.000 flysæder.

Siden rutens åbning den 29. marts 2015 og frem og frem til udgangen af marts måned i år har der været 79.405 passagerer om bord på flyene fra det tyske flyselskab, hvilket svarer til en gennemsnitlig belægning på omkring 65 procent.

Det er en alvorlig streg i regningen for Aalborg Lufthavns udenrigsambitioner, at Lufthansa har trukket sig ud. For det første mangler indtægten fra passager- og startafgifter og for det andet var det en vigtig strategisk brik, at lufthavnen kunne tilbyde et alternativ til transfertrafikken via København, Amsterdam og Istanbul.

I 2015 var der således et rekordhøjt antal udenrigspassagerer, der rejste til og fra Aalborg Lufthavn godt hjulpet på vej af Frankfurt-ruten. I alt 404.881 passagerer benyttede sig af udenrigsruterne sidste år, hvilket var lidt under en tredjedel af de op imod 1,5 mio. passagerer, der årligt rejser gennem lufthavnen. I august måned i år måtte Aalborg Lufthavn indkassere en tilbagegang på næsten 24 procent på udenrigsruterne blandt andet som følge af Lufthansas markante reduktion.

 

Relaterede artikler:

Hver fjerde udenrigspassager forsvundet i Aalborg

Lufthansa barberer Aalborg-rute kraftigt ned

Aalborg Lufthavn: Ingen katastrofe

Aalborg-rute skal skabe vækst hos Lufthansa

Lufthansa åbner rute fra Aalborg til Frankfurt