Et Airbus A319-fly fra Croatia Airlines. Selskabet vil benytte CRJ1000-fly på sine tre nye nordiske ruter.

Lufthansa lun på kroatisk Star-kollega

Lufthansa kunne godt tænke sig at få Croatia Airlines ind under sine vinger.

Efter flere års opkøbspause, hvor man har haft fokus på at få styr på de selskaber, som man allerede har i sin portefølje, så er Lufthansa Gruppen tilsyneladende igen klar til at købe op i den europæiske luftfartsindustri.

Ifølge kroatiske aviser så presser Lufthansa således på for at få kroatiske Croatia Airlines til at tilslutte sig Lufthansa-familien, som i dag blandt andet tæller selve passagerflyselskabet Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Germanwings, Eurowings og fragtflyselskabet Lufthansa Cargo.

Croatia Airlines er ligesom Lufthansa, Swiss og Austrian en del af Star Alliance. Lufthansa vil angiveligt tilbyde Croatia Airlines sin egen plads i Lufthansa Gruppens direktion samt muligheden for at beholde sit eget brand på samme måde, som det er tilfældet med Swiss og Austrian Airlines.

Trak erklæringer tilbage
Croatia Airlines står midt i en privatiseringsproces, som gerne skulle være afsluttet i midten af næste år. En investeringsbank har foruden Lufthansa også identificeret græske Aegean Airlines og tyrkiske Turkish Airlines som mulige købere af Croatia Airlines.

Korean Air og det taiwanske Star Alliance-medlem EVA Air indsendte tidligere i år hensigtserklæring til den kroatiske stat om at ville deltage i privatiseringsprocessen, men trak erklæringerne tilbage igen.

Leder desperat
Mellemøstselskabet Etihad Airways kunne også sagtens spøge i kulissen. Selskabet købte sidste år serbiske JAT Airways, pumpede friske penge ind i det og omdøbte det til Air Serbia, malede flyene og igangsatte en større modernisering af flyflåden. Etihad Airways leder nærmest desperat efter selskabet, som det kan opkøbe og gøre til en del af den fjerde globale alliance, som selskabet ikke har lagt skjul på, at det er ved at etablere.

Croatia Airlines kunne derfor sagtens også være en luns, som Etihad Airways kunne være interesseret. Selskabet har en moderne flyflåde bestående af fire Airbus A319, to Airbus A320 og seks Dash-8 Q400 fly og er i nogenlunde fornuftig økonomisk stand.

Etihad Airways har i Europa ejerandele i airberlin, Alitalia og Air Serbia. Lufthansas interesse i Croatia Airlines kunne også tildels være afledt af, at man helst ikke så Etihad Airways få yderligere fodfæste i Lufthansas østeuropæiske baghave.