Airbus A340-600 fra Lufthansa.

Lufthansa må sætte langdistancefly på jorden

En svagere efterspørgsel end forventet i sommertrafikprogrammet betyder, at Lufthansa har sat tre langdistancefly på jorden.

Selvom luftfarten generelt oplever gode tider i øjeblikket, er der tilsyneladende så meget kapacitet i markedet, at det bedre kan betale sig at sætte visse flytyper på jorden, fremfor at lade dem være beskæftiget i luften.

Det er tilfældet hos Lufthansa, der har valgt at trække tre Airbus A340-600 fly ud af produktionen, da efterspørgslen i markedet i den kommende sommer ikke er så stærk som forventet. Det skriver Air Transport World. Derfor står der nu tre langdistancefly parkeret i en lufthavn i Spanien og afventer den videre skæbne.

“Sammenlignet med sommeren 2015 har vi været nødt til at justere tidtabellen, hvorfor vi ikke får brug for alle vores fly. Vores flådeafdeling vil evaluere forskellige muligheder. Hvis der eksempelvis er et marked for brugte A340-600 fly, vil vi måske sælge dem,” siger Thomas Jachnow, talsmand for Lufthansa til ATW.

Lufthansa har dog endnu ikke sat flyene på salgslisten, ligesom det heller ikke er besluttet, om flere A340-600 fly skal udfases. Lufthansa vil i sommertrafikprogrammet beskæftige 21 ud af 24 A340-600´ere.

Holder fast ved A340-300
Lufthansa har dog ingen aktuelle planer om at reducere flåden af A340-300, der er et noget mindre fly end 600-udgaven. I dag findes der 18 fly af denne type i det tyske flyselskabs flåde, og nogle af disse fly er blevet benyttet til at etablere nye ruter til blandt andet Tampa og Panama City.

A340-300 flyene er typisk indrettet med 261 sæder i Economy class, 19 i Premium Economy samt 18 i Business Class, og denne flystørrelse  er ifølge Lufthansa ideel til mange langdistanceruter. Selvom Lufthansa har åbnet nye ruter, har det også været nødvendigt at afvikle tabsgivende ruter, som det har været tilfældet med ruterne til Kuala Kumpur og Jakarta fra Frankfurt, ligesom ruten fra München til Dubai ikke kunne stå sig i konkurrencen med de mellemøstlige flyselskaber.

“Som en konsekvens af disse forhold, har vi behov for færre langdistancefly,” siger Lufthansa-talsmanden.

I slutningen af året vil Lufthansa modtage de første Airbus A350-900 fly, der får base i München og løbende skal erstatte de brændstofslugende A340-600 fly.

Relaterede artikler:

Lufthansa lukker Malaysia-rute

Lufthansa debuterer med A350 i München

23 nye fly til Lufthansa

Lufthansa køber både Boeing- og Airbus-fly

Lufthansa vil købe 50 langdistancefly

x

Læs Også

Alitalia sat under administration

En særlig kommissær har fået 180 dage til at få ryddet op i Alitalia. Imens stiller den italienske regering med milliardlån til at sikre driften.

Dropper to-personers regel

Det er ikke længere et krav, at der altid skal være to personer i cockpittet hos Lufthansa, Swiss, Austrian og Eurowings.

Norwegian og Lufthansa vidt forskelligt ud af første kvartal

Norwegian leverede et dundrende milliardunderskud i første kvartal, mens Lufthansa Gruppen fik plus på bundlinjen for første gang siden 2008.

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa

En tidligere SAS-chef kommer til at spille en central rolle, når Alitalia i det næste halve år sandsynligvis skal rekonstrueres og sælges til Lufthansa.

Ny metode til at forudsige turbulens

En ny målemetode skal gøre det lettere for Lufthansa piloter at forudsige turbulens, så man kan tilrettelægge en mere behagelig flyvning for besætning og passagerer.

Eurowings vil have flere langdistancefly

For at kunne stå sig i konkurrencen med Norwegian og IAG-selskabet Level vil Eurowings anskaffe sig flere langdistancefly.