Airbus A340-600 fra Lufthansa.

Lufthansa må sætte langdistancefly på jorden

En svagere efterspørgsel end forventet i sommertrafikprogrammet betyder, at Lufthansa har sat tre langdistancefly på jorden.

Selvom luftfarten generelt oplever gode tider i øjeblikket, er der tilsyneladende så meget kapacitet i markedet, at det bedre kan betale sig at sætte visse flytyper på jorden, fremfor at lade dem være beskæftiget i luften.

Det er tilfældet hos Lufthansa, der har valgt at trække tre Airbus A340-600 fly ud af produktionen, da efterspørgslen i markedet i den kommende sommer ikke er så stærk som forventet. Det skriver Air Transport World. Derfor står der nu tre langdistancefly parkeret i en lufthavn i Spanien og afventer den videre skæbne.

“Sammenlignet med sommeren 2015 har vi været nødt til at justere tidtabellen, hvorfor vi ikke får brug for alle vores fly. Vores flådeafdeling vil evaluere forskellige muligheder. Hvis der eksempelvis er et marked for brugte A340-600 fly, vil vi måske sælge dem,” siger Thomas Jachnow, talsmand for Lufthansa til ATW.

Lufthansa har dog endnu ikke sat flyene på salgslisten, ligesom det heller ikke er besluttet, om flere A340-600 fly skal udfases. Lufthansa vil i sommertrafikprogrammet beskæftige 21 ud af 24 A340-600´ere.

Holder fast ved A340-300
Lufthansa har dog ingen aktuelle planer om at reducere flåden af A340-300, der er et noget mindre fly end 600-udgaven. I dag findes der 18 fly af denne type i det tyske flyselskabs flåde, og nogle af disse fly er blevet benyttet til at etablere nye ruter til blandt andet Tampa og Panama City.

A340-300 flyene er typisk indrettet med 261 sæder i Economy class, 19 i Premium Economy samt 18 i Business Class, og denne flystørrelse  er ifølge Lufthansa ideel til mange langdistanceruter. Selvom Lufthansa har åbnet nye ruter, har det også været nødvendigt at afvikle tabsgivende ruter, som det har været tilfældet med ruterne til Kuala Kumpur og Jakarta fra Frankfurt, ligesom ruten fra München til Dubai ikke kunne stå sig i konkurrencen med de mellemøstlige flyselskaber.

“Som en konsekvens af disse forhold, har vi behov for færre langdistancefly,” siger Lufthansa-talsmanden.

I slutningen af året vil Lufthansa modtage de første Airbus A350-900 fly, der får base i München og løbende skal erstatte de brændstofslugende A340-600 fly.

Relaterede artikler:

Lufthansa lukker Malaysia-rute

Lufthansa debuterer med A350 i München

23 nye fly til Lufthansa

Lufthansa køber både Boeing- og Airbus-fly

Lufthansa vil købe 50 langdistancefly

x

Læs Også

Airberlin-løsning kan være på plads om to uger

Airberlins bestyrelse arbejder på senest om to uger at have solgt selskabet i bidder til Lufthansa og easyJet.

Berlinere stemmer for at bevare Tegel-lufthavn

Et flertal af berlinerne vil fortsat gerne have en lufthavn midt inde i byen.

Endnu en Doha-rute må lukke

Lufthansa ophører med at beflyve Doha i ørkenstaten Qatar ved udgangen af sommertrafikprogrammet.

Lufthansa-service på autopilot

ANMELDELSE: Lufthansa leverer teknisk set et godt og punktligt produkt, og kabinepersonalet havde slået autopiloten til. Man savner den nære og personlige service.

Lufthansa overhaler KLM i Billund

For første gang nogensinde har Lufthansa i en enkelt måned flere passagerer i Billund Lufthavn end konkurrenten KLM.

Salg af slots skal betale airberlins statslån

Salg af landingstilladelser skal gøre airberlin i stand til hurtigt at tilbagebetale det milliardlån, som den tyske regering har bevilget i kølvandet på selskabets betalingsstandsning.