Airbus A340-600 fra Lufthansa.

Lufthansa må sætte langdistancefly på jorden

En svagere efterspørgsel end forventet i sommertrafikprogrammet betyder, at Lufthansa har sat tre langdistancefly på jorden.

Selvom luftfarten generelt oplever gode tider i øjeblikket, er der tilsyneladende så meget kapacitet i markedet, at det bedre kan betale sig at sætte visse flytyper på jorden, fremfor at lade dem være beskæftiget i luften.

Det er tilfældet hos Lufthansa, der har valgt at trække tre Airbus A340-600 fly ud af produktionen, da efterspørgslen i markedet i den kommende sommer ikke er så stærk som forventet. Det skriver Air Transport World. Derfor står der nu tre langdistancefly parkeret i en lufthavn i Spanien og afventer den videre skæbne.

“Sammenlignet med sommeren 2015 har vi været nødt til at justere tidtabellen, hvorfor vi ikke får brug for alle vores fly. Vores flådeafdeling vil evaluere forskellige muligheder. Hvis der eksempelvis er et marked for brugte A340-600 fly, vil vi måske sælge dem,” siger Thomas Jachnow, talsmand for Lufthansa til ATW.

Lufthansa har dog endnu ikke sat flyene på salgslisten, ligesom det heller ikke er besluttet, om flere A340-600 fly skal udfases. Lufthansa vil i sommertrafikprogrammet beskæftige 21 ud af 24 A340-600´ere.

Holder fast ved A340-300
Lufthansa har dog ingen aktuelle planer om at reducere flåden af A340-300, der er et noget mindre fly end 600-udgaven. I dag findes der 18 fly af denne type i det tyske flyselskabs flåde, og nogle af disse fly er blevet benyttet til at etablere nye ruter til blandt andet Tampa og Panama City.

A340-300 flyene er typisk indrettet med 261 sæder i Economy class, 19 i Premium Economy samt 18 i Business Class, og denne flystørrelse  er ifølge Lufthansa ideel til mange langdistanceruter. Selvom Lufthansa har åbnet nye ruter, har det også været nødvendigt at afvikle tabsgivende ruter, som det har været tilfældet med ruterne til Kuala Kumpur og Jakarta fra Frankfurt, ligesom ruten fra München til Dubai ikke kunne stå sig i konkurrencen med de mellemøstlige flyselskaber.

“Som en konsekvens af disse forhold, har vi behov for færre langdistancefly,” siger Lufthansa-talsmanden.

I slutningen af året vil Lufthansa modtage de første Airbus A350-900 fly, der får base i München og løbende skal erstatte de brændstofslugende A340-600 fly.

Relaterede artikler:

Lufthansa lukker Malaysia-rute

Lufthansa debuterer med A350 i München

23 nye fly til Lufthansa

Lufthansa køber både Boeing- og Airbus-fly

Lufthansa vil købe 50 langdistancefly

x

Læs Også

Våbenhvile mellem Frankfurt og Lufthansa

Herhjemme strides CPH og SAS stadig om taksterne i lufthavnen, mens Lufthansa og Frankfurt Lufthavn nu har fundet hinanden i en ny aftale.

Alitalia på køberjagt

15 potentielle købere af Alitalia har fået 26 dage til at tænke sig om og komme med et godt tilbud på det kriseramte flyselskab.

Lufthansa flytter kapacitet fra Frankfurt

Lufthansa er kraftigt utilfreds med taksterne i Frankfurt Lufthavn og har nu annonceret, at fem af selskabets 14 Airbus A380'ere ikke længere skal have base i Frankfurt.

Lufthansa åbner to nye langdistanceruter

I sommeren 2018 vil Lufthansa åbne en ny rute fra Frankurt til det vestlige USA, mens det tyske selskab også får en ny rute fra München til Asien.

Airberlin beder om hjælp fra delstater

Efter at frasalget af NIKI er gået i vasken, beder airberlin nu to tyske delstater overveje, om de vil stille med lånegarantier.

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Airberlin har akut brug for en partner, siger det tyske flyselskabs topchef, der peger på Lufthansa, som en af meget få mulige partnere.