Airberlins topchef Thomas Winkelmann kom til selskabet fra Lufthansa-datterselskabet Eurowings. Foto: Eurowings.

Lufthansa-mand skal redde airberlin

Efter 18 år i Lufthansa skal Thomas Winkelmann fortsætte den turnaround af kriseramte airberlin, som australieren Stefan Pichler har sat i gang.

Bestyrelsen i airberlin har været ovre i ”fjendens lejr” for at finde en ny topchef til det kriseramte tyske flyselskab. Airberlins nye direktør kommer nemlig fra Lufthansa-koncernen, hvor han har mange års erfaring med at drive lavprisselskab.

Den nye airberlin-direktør fra 1. februar næste år er nemlig Thomas Winkelmann, der indtil nu har været direktør for Lufthansas trafikknudepunkt i München’s lufthavn. Før det stod han i mere end ni år i spidsen for Lufthansa’s lavprisselskab, Germanwings.

Da Germanwings blev en del af Eurowings blev Thomas Winkelmann sendt videre til posten som chef for trafikknudepunktet i München.

Thomas Winkelmann har mere end 18 års erfaring fra den tyske luftfartsbranche. Gennem alle årene har han arbejdet for Lufthansa, så det er en rigtig ”firmaets mand”, der nu skifter til Tysklands næststørste flyselskab.

”Vi er glade for at en gennemprøvet leder som Thomas Winkelmann slutter sig til os. Han betragtes som en af de mest erfarne og mest respekterede personligheder i international luftfart. Thomas Winkelmann vil styrke ledelsen af airberlin og vil drive virksomheden fremad,” siger Dr. Hans-Joachim Körber, formand for bestyrelsen for airberlin.

Hjem til Australien
Når Thomas Winkelmann rykker ind på chefkontoret i airberlin, så rykker Stefan Pichler ud efter to år i chefstolen. I de to år har han arbejdet hårdt med en turnaround af selskabet, der blandt andet har Etihad i ejerkredsen.

”Jeg takker Stefan Pichler for hans utrættelige indsats for at vende virksomheden rundt. Jeg forstår, at han nu gerne vil vende tilbage til sit hjemland, Australien,” siger Dr. Hans-Joachim Körber.

Arbejdet kulminerede i efteråret, da airberlin indgik en aftale med Lufthansa om at wet lease 38 Airbus A320-fly til at flyve for Lufthansa. Desuden skal en del af airberlins forretning flyttes over i et nyt selskab ejet af Etihad og den store tyske rejsekoncern TUI. Det nye selskab skal fokusere på kort- og mellemdistanceflyvninger til ferie- og soldestinationer i Sydeuropa og Nordafrika.

Det nye airberlin vil fokusere på mere langdistanceflyvninger fra selskabets baser i Berlin og Düsseldorf samt mere traditionelle storbyflyvninger med 75 tilbageværende fly.

 

 

Relaterede artikler:

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Medie: Lufthansa vil overtage driften af 40 airberlin-fly

Overlevelsesplan: Airberlin reducerer flåden fra 127 til 75 fly

x

Læs Også

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa er parat til at hjælpe Etihad Airways af med kriseramte airberlin. En gæld på ni mia. kroner i airberlin må Etihad dog selv tage sig af.

Lufthansa og Frankfurt atter på talefod

For bare få måneder siden truede Lufthansa Gruppen med at fjerne ruter fra Frankfurt Lufthavn. Nu er forholdet mellem lufthavnen og dets største bruger blevet bedre.

Alitalia sat under administration

En særlig kommissær har fået 180 dage til at få ryddet op i Alitalia. Imens stiller den italienske regering med milliardlån til at sikre driften.

Dropper to-personers regel

Det er ikke længere et krav, at der altid skal være to personer i cockpittet hos Lufthansa, Swiss, Austrian og Eurowings.

Norwegian og Lufthansa vidt forskelligt ud af første kvartal

Norwegian leverede et dundrende milliardunderskud i første kvartal, mens Lufthansa Gruppen fik plus på bundlinjen for første gang siden 2008.

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa

En tidligere SAS-chef kommer til at spille en central rolle, når Alitalia i det næste halve år sandsynligvis skal rekonstrueres og sælges til Lufthansa.