Airberlins topchef Thomas Winkelmann kom til selskabet fra Lufthansa-datterselskabet Eurowings. Foto: Eurowings.

Lufthansa-mand skal redde airberlin

Efter 18 år i Lufthansa skal Thomas Winkelmann fortsætte den turnaround af kriseramte airberlin, som australieren Stefan Pichler har sat i gang.

Bestyrelsen i airberlin har været ovre i ”fjendens lejr” for at finde en ny topchef til det kriseramte tyske flyselskab. Airberlins nye direktør kommer nemlig fra Lufthansa-koncernen, hvor han har mange års erfaring med at drive lavprisselskab.

Den nye airberlin-direktør fra 1. februar næste år er nemlig Thomas Winkelmann, der indtil nu har været direktør for Lufthansas trafikknudepunkt i München’s lufthavn. Før det stod han i mere end ni år i spidsen for Lufthansa’s lavprisselskab, Germanwings.

Da Germanwings blev en del af Eurowings blev Thomas Winkelmann sendt videre til posten som chef for trafikknudepunktet i München.

Thomas Winkelmann har mere end 18 års erfaring fra den tyske luftfartsbranche. Gennem alle årene har han arbejdet for Lufthansa, så det er en rigtig ”firmaets mand”, der nu skifter til Tysklands næststørste flyselskab.

”Vi er glade for at en gennemprøvet leder som Thomas Winkelmann slutter sig til os. Han betragtes som en af de mest erfarne og mest respekterede personligheder i international luftfart. Thomas Winkelmann vil styrke ledelsen af airberlin og vil drive virksomheden fremad,” siger Dr. Hans-Joachim Körber, formand for bestyrelsen for airberlin.

Hjem til Australien
Når Thomas Winkelmann rykker ind på chefkontoret i airberlin, så rykker Stefan Pichler ud efter to år i chefstolen. I de to år har han arbejdet hårdt med en turnaround af selskabet, der blandt andet har Etihad i ejerkredsen.

”Jeg takker Stefan Pichler for hans utrættelige indsats for at vende virksomheden rundt. Jeg forstår, at han nu gerne vil vende tilbage til sit hjemland, Australien,” siger Dr. Hans-Joachim Körber.

Arbejdet kulminerede i efteråret, da airberlin indgik en aftale med Lufthansa om at wet lease 38 Airbus A320-fly til at flyve for Lufthansa. Desuden skal en del af airberlins forretning flyttes over i et nyt selskab ejet af Etihad og den store tyske rejsekoncern TUI. Det nye selskab skal fokusere på kort- og mellemdistanceflyvninger til ferie- og soldestinationer i Sydeuropa og Nordafrika.

Det nye airberlin vil fokusere på mere langdistanceflyvninger fra selskabets baser i Berlin og Düsseldorf samt mere traditionelle storbyflyvninger med 75 tilbageværende fly.

 

 

Relaterede artikler:

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Medie: Lufthansa vil overtage driften af 40 airberlin-fly

Overlevelsesplan: Airberlin reducerer flåden fra 127 til 75 fly

x

Læs Også

Airberlin åbner to nye langdistanceruter

Næste forår vil det kriseramte airberlin åbne to nye langdistanceruter til USA fra selskabets store trafikknudepunkt i Düsseldorf.

British Airways holder øje med airberlin

Situationen i det kriseramte airberlin følges tæt af oneworld-partneren British Airways, der ikke ønsker at beskæftige sig med Alitalia.

Lufthansa lukker Iran-rute

Det blev kun til 18 måneder drift for en Lufthansa-rute til Teheran, som det tyske selskab åbnede i foråret 2016.

Ni nye europæiske Lufthansa-ruter

Samlet ni nye ruter til Spanien, Italien, Frankrig, Rumænien og Finland bliver en del af Lufthansas vintertrafikprogram fra Frankfurt og München.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ny Lufthansa-rute til Costa Rica

Lufthansa følger i hælene på KLM og åbner næste år en rute til Costa Rica i Mellemamerika.