Airberlins topchef Thomas Winkelmann kom til selskabet fra Lufthansa-datterselskabet Eurowings. Foto: Eurowings.

Lufthansa-mand skal redde airberlin

Efter 18 år i Lufthansa skal Thomas Winkelmann fortsætte den turnaround af kriseramte airberlin, som australieren Stefan Pichler har sat i gang.

Bestyrelsen i airberlin har været ovre i ”fjendens lejr” for at finde en ny topchef til det kriseramte tyske flyselskab. Airberlins nye direktør kommer nemlig fra Lufthansa-koncernen, hvor han har mange års erfaring med at drive lavprisselskab.

Den nye airberlin-direktør fra 1. februar næste år er nemlig Thomas Winkelmann, der indtil nu har været direktør for Lufthansas trafikknudepunkt i München’s lufthavn. Før det stod han i mere end ni år i spidsen for Lufthansa’s lavprisselskab, Germanwings.

Da Germanwings blev en del af Eurowings blev Thomas Winkelmann sendt videre til posten som chef for trafikknudepunktet i München.

Thomas Winkelmann har mere end 18 års erfaring fra den tyske luftfartsbranche. Gennem alle årene har han arbejdet for Lufthansa, så det er en rigtig ”firmaets mand”, der nu skifter til Tysklands næststørste flyselskab.

”Vi er glade for at en gennemprøvet leder som Thomas Winkelmann slutter sig til os. Han betragtes som en af de mest erfarne og mest respekterede personligheder i international luftfart. Thomas Winkelmann vil styrke ledelsen af airberlin og vil drive virksomheden fremad,” siger Dr. Hans-Joachim Körber, formand for bestyrelsen for airberlin.

Hjem til Australien
Når Thomas Winkelmann rykker ind på chefkontoret i airberlin, så rykker Stefan Pichler ud efter to år i chefstolen. I de to år har han arbejdet hårdt med en turnaround af selskabet, der blandt andet har Etihad i ejerkredsen.

”Jeg takker Stefan Pichler for hans utrættelige indsats for at vende virksomheden rundt. Jeg forstår, at han nu gerne vil vende tilbage til sit hjemland, Australien,” siger Dr. Hans-Joachim Körber.

Arbejdet kulminerede i efteråret, da airberlin indgik en aftale med Lufthansa om at wet lease 38 Airbus A320-fly til at flyve for Lufthansa. Desuden skal en del af airberlins forretning flyttes over i et nyt selskab ejet af Etihad og den store tyske rejsekoncern TUI. Det nye selskab skal fokusere på kort- og mellemdistanceflyvninger til ferie- og soldestinationer i Sydeuropa og Nordafrika.

Det nye airberlin vil fokusere på mere langdistanceflyvninger fra selskabets baser i Berlin og Düsseldorf samt mere traditionelle storbyflyvninger med 75 tilbageværende fly.

 

 

Relaterede artikler:

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Medie: Lufthansa vil overtage driften af 40 airberlin-fly

Overlevelsesplan: Airberlin reducerer flåden fra 127 til 75 fly

x

Læs Også

Lufthansa genåbner Kina-rute

Næste forår vil Lufthansa atter flyve til den kinesiske millionby Shenyang, som var en del af rutenetværket fra 2012 til 2016.

Nordiske konkurrenter glæder sig over airberlin-exit

Airberlins exit fra det transatlantiske marked kaster ekstra passagerer af sig og skaber nye muligheder for både SAS og Icelandair.

Lufthansa-jumbojet på tysk indenrigsrute

Fra den 1. november vil Lufthansa benytte 371-sæders Boeing 747-jumbojet på indenrigsruten mellem Frankfurt og Berlin.

Lufthansa åbner USA-rute fra Berlin

For første gang i 16 år vender Lufthansa tilbage til Berlin-Tegel med en langdistancerute, men det tyske flyselskab også vil etablere en USA-rute fra Düsseldorf.

Airberlin-løsning kan være på plads om to uger

Airberlins bestyrelse arbejder på senest om to uger at have solgt selskabet i bidder til Lufthansa og easyJet.

Berlinere stemmer for at bevare Tegel-lufthavn

Et flertal af berlinerne vil fortsat gerne have en lufthavn midt inde i byen.