Airberlin-fly i Berlin Tegel-lufthavnen. Foto: Ralf Manteufel / Wikimedia Commons.

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa er parat til at hjælpe Etihad Airways af med kriseramte airberlin. En gæld på ni mia. kroner i airberlin må Etihad dog selv tage sig af.

Lufthansa vil egentlig gerne overtage airberlin og integrere mere end 110 airberlin-fly i Lufthansa Gruppens hastigt ekspanderende lavprisselskab Eurowings. Man tager gladelig både medarbejdere og fly med fra den tyske konkurrent. Én ting vil Lufthansa dog ikke røre med en ildtang. Det er ikke overraskende airberlins gæld på omkring ni mia. kroner.

”Gældsproblemet kan kun blive løst af regeringen i Abu Dhabi,” sagde Lufthansa Gruppens øverste chef, Carsten Spohr, fredag i sidste uge til nyhedsbureauet Reuters i forbindelse med Lufthansas årlige generalforsamling.

Når Carsten Spohr sender gældsforpligtelsen til regeringen i det lille stenrige olieemirat Abu Dhabi langs Den Persiske Golf, så er det ikke tilfældigt. Abu Dhabis nationale flyselskab, Etihad Airways, ejer nemlig knap 30 procent af airberlin. Hvis de gerne vil ud af det engagement, så er Lufthansa Gruppen i princippet parate til at hjælpe dem. Det kræver dog, at olieemiratet trækker lidt penge op af den bugnende pengekasse og får airberlins gæld ud af verden.

Sagde nej to gange
Foruden gælden, så kan konkurrencelovgivningen også vise sig at blive en forhindring for en Lufthansa-overtagelse af airberlin, hvis EU-Kommissionen finder, at de to selskaber tilsammen har en for dominerede position på det tyske marked. Kommissionen sagde gentagne gange nej til at Ryanair kunne overtage Aer Lingus, da det ville give dem en dominerende position på trafikken mellem Irland og Storbritannien. Noget lignende vil dog sandsynligvis ikke være tilfældet her, da det tyske marked i forvejen har mange forskellige aktører. Desuden vil airberlins fly sandsynligvis blive fordelt bredt ud i Eurowings’ rutenetværk.

Forud for generalforsamlingen havde Carsten Spohr tidligere på ugen været i netop Abu Dhabi som en del af en tysk erhvervsdelegation med forbundskansler Angela Merkel i spidsen. Her havde Carsten Spohr haft lejlighed til at drøfte sagen med repræsentanter for regeringen og Etihad Airways.

Overtage store dele af Alitalia
På møderne har parterne sandsynligvis også talt om Alitalia, hvis ejere i sidste uge fik den italienske regering til at udpege en særlig kommissær, der nu har 180 dage til at rede trådene ud og se om selskabet kan rekonstrueres, sælges helt eller i bidder eller i værste fald må gå konkurs. En af de ejere er Etihad Airways, der faktisk sidder på hele 49 procent af aktierne i Alitalia. Det er det maksimale et ikke-europæisk selskab eller person kan eje af et europæisk flyselskab.

Flere italienske medier skrev i sidste uge, at Etihad Airways havde været i kontakt med Lufthansa, som man gerne så overtage store dele af Alitalias mellemdistanceflåde og integrere dem i Eurowings.

Tilført op mod 120 fly
Hvis Lufthansa Gruppen ender med at overtage et gældsfrit airberlin samt store dele af Alitalia, så vil det betyde, at Eurowings i løbet af meget kort tid kan få tilført op mod 120 mellemdistancefly i Airbus A320-serien.

Eurowings har allerede overtaget 38 Airbus A320-fly fra airberlin. Nogle andre airberlin-fly er allerede på vej over i et nyt flyselskab målrettet charterflyvninger, som Etihad og rejsegiganten TUI står bag. Tilbage i airberlin er omkring 44 Airbus mellemdistancefly, som Eurowings sandsynligvis ville få hovedparten af. Alitalia har 74 mellemdistancefly i Airbus A320-serien, som ville passe som fod i hose med Eurowings’ Airbus-fly og Airbus-flyene fra airberlin.

 

 

Relaterede artikler:

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa

Medie: Etihad og Lufthansa forhandler fusion

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Overlevelsesplan: Airberlin reducerer flåden fra 127 til 75 fly

Etihad Airways har reddet Alitalia

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa