Lufthansa-fly parkeret i Frankfurt Rhein-Main lufthavnen. (Foto: Lufthansa)

Lufthansa sætter 148 fly på jorden

På årets sidste dag vil 148 Lufthansa-fly være parkeret i Rhein-Main lufthavnen i Frankfurt.

Mellem jul og nytår, når efterspørgslen på flyrejser falder markant, vælger mange flyselskaber at parkere flyene på jorden, så personalet også kan holde nogle velfortjente fridage. Det sker også hos Lufthansa, der for femte år i træk har valgt at parkere et stort antal fly i Frankfurt Rhein-Main lufthavnen.

Fra den 24. december om aftenen og frem til og med den 31. december har Lufthansa skåret 75 procent af flyvningerne væk fra tidtabellen. Det betyder i år, at 135 fly var sat på jorden juledag, mens 148 fly ikke vil være luftbårne nytårsaften.

Lufthansa fortæller, at det er en stor logistisk udfordring, at få koordineret denne manøvre samt sikre plads til de mange fly. Der skal blandt andet findes parkering til op imod 60 langdistancefly, som manuelt er udvalgt for hvert enkelt fly. Det er samtidig heller ikke tilfældigt, hvordan flyene parkeres. Her benyttes princippet om “først ind, sidst ud”, således at de fly, der parkeres først, også er dem, der kommer i drift som de sidste.

“Traktorballet”
Det store planlægningsarbejde gennemføres af en Lufthansa-afdeling, der hedder Integrated Operations Control Center (IOCC). Når det nye år er ringet ind ved midnatstid den 31. december, hersker der enorm travlhed i kontrolcentret. Her skal man i løbet af få timer klargøre 50 langdistancefly og mindst et ligeså stort antal mellemdistancefly til flyvninger den kommende morgen.

De ansatte i IOCC kalder det “traktorballetten”, når de mange traktorer skal trække og bugsere flyene til gates og standpladser fra parkeringsområdet.

Lufthansa beskæftiger fra baserne i Frankfurt og München i alt 267 fly, hvoraf alene 108 er langdistancefly.

De nye bygninger til Integrated Operations Control Center (IOCC) blev indviet af den tyske forbundskansler Angela Merkel i november 2015. Tidligere var IOCC opdelt i henholdsvis Operations Control Center (OCC) og Hub Control Center (HBB). IOCC har det samlede ansvar for operationen af Lufthansas basefly i Frankfurt Rhein-Main lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa må sætte langdistancefly på jorden

Emirates tvunget til at sætte hvert 10. fly på jorden

x

Læs Også

Flyselskaber ændrer flyveruter efter missiltest

Flere europæiske flyselskaber har ændret flyveruterne til Japan, efter at et passagerfly fra Air France passerede tæt forbi nedslagsstedet fra et nordkoreansk ICBM-missil.

Lufthansa lukker Iran-rute

Det blev kun til 18 måneder drift for en Lufthansa-rute til Teheran, som det tyske selskab åbnede i foråret 2016.

Ni nye europæiske Lufthansa-ruter

Samlet ni nye ruter til Spanien, Italien, Frankrig, Rumænien og Finland bliver en del af Lufthansas vintertrafikprogram fra Frankfurt og München.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ny Lufthansa-rute til Costa Rica

Lufthansa følger i hælene på KLM og åbner næste år en rute til Costa Rica i Mellemamerika.

Våbenhvile mellem Frankfurt og Lufthansa

Herhjemme strides CPH og SAS stadig om taksterne i lufthavnen, mens Lufthansa og Frankfurt Lufthavn nu har fundet hinanden i en ny aftale.