Lufthansa-fly parkeret i Frankfurt Rhein-Main lufthavnen. (Foto: Lufthansa)

Lufthansa sætter 148 fly på jorden

På årets sidste dag vil 148 Lufthansa-fly være parkeret i Rhein-Main lufthavnen i Frankfurt.

Mellem jul og nytår, når efterspørgslen på flyrejser falder markant, vælger mange flyselskaber at parkere flyene på jorden, så personalet også kan holde nogle velfortjente fridage. Det sker også hos Lufthansa, der for femte år i træk har valgt at parkere et stort antal fly i Frankfurt Rhein-Main lufthavnen.

Fra den 24. december om aftenen og frem til og med den 31. december har Lufthansa skåret 75 procent af flyvningerne væk fra tidtabellen. Det betyder i år, at 135 fly var sat på jorden juledag, mens 148 fly ikke vil være luftbårne nytårsaften.

Lufthansa fortæller, at det er en stor logistisk udfordring, at få koordineret denne manøvre samt sikre plads til de mange fly. Der skal blandt andet findes parkering til op imod 60 langdistancefly, som manuelt er udvalgt for hvert enkelt fly. Det er samtidig heller ikke tilfældigt, hvordan flyene parkeres. Her benyttes princippet om “først ind, sidst ud”, således at de fly, der parkeres først, også er dem, der kommer i drift som de sidste.

“Traktorballet”
Det store planlægningsarbejde gennemføres af en Lufthansa-afdeling, der hedder Integrated Operations Control Center (IOCC). Når det nye år er ringet ind ved midnatstid den 31. december, hersker der enorm travlhed i kontrolcentret. Her skal man i løbet af få timer klargøre 50 langdistancefly og mindst et ligeså stort antal mellemdistancefly til flyvninger den kommende morgen.

De ansatte i IOCC kalder det “traktorballetten”, når de mange traktorer skal trække og bugsere flyene til gates og standpladser fra parkeringsområdet.

Lufthansa beskæftiger fra baserne i Frankfurt og München i alt 267 fly, hvoraf alene 108 er langdistancefly.

De nye bygninger til Integrated Operations Control Center (IOCC) blev indviet af den tyske forbundskansler Angela Merkel i november 2015. Tidligere var IOCC opdelt i henholdsvis Operations Control Center (OCC) og Hub Control Center (HBB). IOCC har det samlede ansvar for operationen af Lufthansas basefly i Frankfurt Rhein-Main lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa må sætte langdistancefly på jorden

Emirates tvunget til at sætte hvert 10. fly på jorden

x

Læs Også

Lufthansa flytter kapacitet fra Frankfurt

Lufthansa er kraftigt utilfreds med taksterne i Frankfurt Lufthavn og har nu annonceret, at fem af selskabets 14 Airbus A380'ere ikke længere skal have base i Frankfurt.

Lufthansa åbner to nye langdistanceruter

I sommeren 2018 vil Lufthansa åbne en ny rute fra Frankurt til det vestlige USA, mens det tyske selskab også får en ny rute fra München til Asien.

Airberlin beder om hjælp fra delstater

Efter at frasalget af NIKI er gået i vasken, beder airberlin nu to tyske delstater overveje, om de vil stille med lånegarantier.

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Airberlin har akut brug for en partner, siger det tyske flyselskabs topchef, der peger på Lufthansa, som en af meget få mulige partnere.

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa er parat til at hjælpe Etihad Airways af med kriseramte airberlin. En gæld på ni mia. kroner i airberlin må Etihad dog selv tage sig af.

Lufthansa og Frankfurt atter på talefod

For bare få måneder siden truede Lufthansa Gruppen med at fjerne ruter fra Frankfurt Lufthavn. Nu er forholdet mellem lufthavnen og dets største bruger blevet bedre.