Lufthansa stormer frem i Billund

Lufthansa har i vintertrafikprogrammet øget passagertallet fra Billund med 42 procent. Konkurrenten KLM er stadig størst, men må nøjes med en vækst på 8 procent.

Europas to største flyselskaber, henholdsvis Lufthansa og KLM, har for længst fundet ud af, at Billund Lufthavn er vigtig for adgang til det jyske marked. Begge selskaber flyver fra Billund til deres respektive knudepunkter i henholdsvis Frankfurt og Amsterdam. Her handler det først og fremmest om at føde passagerer ind i de to selskabers europæiske og interkontinentale rutenetværk.

Hidtil har KLM haft et forspring, idet det hollandske flyselskab tidligt valgte at indsætte fem daglig afgange til det store hub i Schiphol Airport. Derimod var Lufthansa lidt sen om at opgraderet fra tre til fire afgange og har også haft udfordringer med fly, der ikke har været store nok til at møde efterspørgslen i markedet.

Det rådede Lufthansa imidlertid bod på ved igangsættelsen af vintertrafikprogrammet 2013/14, hvor der blev opgraderere til fire daglige afgange mellem Billund og Frankfurt med store Boeing 737-fly. Den satsning har tilsyneladende givet pote, idet det tyske flyselskab har øget passagertallet på føderuten til Frankfurt med ikke mindre end 42 procent fra begyndelsen af november til slutningen af marts måned.

Lufthansa passagerudvikling Billund-Frankfurt
(vintertrafikprogram 2013/14)

MÅNED 2013 2012 Ændring i %
NOV 19.373 13.536 +43 %
DEC 15.532 10.952 +42 %
MÅNED 2014 2013 Ændring i %
JAN 18.261 13.329 +37 %
FEB 18.550 13.626 +36 %
MAR 20.468 13.486 +52 %
VINTER 2013/14 92.184 64.929 +42 %

Kilde: Trafikstyrelsen

KLM passagerudvikling Billund-Amsterdam
(vintertrafikprogram 2013/14)

MÅNED 2013 2012 Ændring i %
NOV 21.545 22.063 -2 %
DEC 20.546 17.510 +17 %
MÅNED 2014 2013 Ændring i %
JAN 20.736 17.676 +17 %
FEB 20.357 18.422 +11 %
MAR 24.478 24.212 +1 %
VINTER 2013/14 107.662 99.883 +8 %

Kilde: Trafikstyrelsen

I det fem måneder lange vintertrafikprogram er det således blot 15.000 passagerer, der skiller de to flyselskaber. Lufthansa har vækstrater på mellem 37 og 52 procent, mens KLM har oplevet alt fra en to procent tilbagegang til en vækst på 17 procent. Men der er ingen tvivl om, at det tyske flyselskab vil bide KLM kraftigt i haserne i løbet af de kommende måneder.

Lufthansa anvender som tidligere skrevet Boeing 737-fly mellem Billund og Frankfurt. På tre af de fire daglige afgange er det Boeing 737-500 fly med plads til 100 passagerer, mens morgenafgangen ofte flyves med Boeing 737-300, der har i alt 124 sæder. Dermed kan Lufthansa byde på 5.936 sæder om ugen til trafikknudepunktet i Frankfurt.

KLM flyver fem daglige afgange til Amsterdam med tre forskellige flytyper. Op til tre afgange flyves med Boeing 737-800 med plads til 170 passagerer. På formiddagsafgangen benyttes Embraer E-190 med 100 sæder, mens den tidlige eftermiddagsafgang opereres med Fokker F-70 med 80 sæder. Samlet har KLM en ugentlig kapacitet på 9.660 sæder på Billund-Amsterdam ruten.