Lufthansa udskyder beslutning om køb af Brussels Airlines

Lufthansa har en option på køb af de resterende 55 procent af aktierne i SN Airholding, der ejer Brussels Airlines. Beslutningen er nu udskudt til udgangen af august.

Fremtiden for Brussels Airlines er stadig uvis. Selskabet ejes af SN Airholding, hvori Lufthansa har en aktiepost på 45 procent. I aftalen mellem parterne ligger en købsoption på det resterende 55 procent, som Lufthansa-gruppen kan udnytte fra september måned i år.

Det var hensigten, at Lufthansas bestyrelse på et møde i onsdags skulle have taget stilling til at udnytte optionen. Men nu er beslutningen foreløbigt blevet udskudt i tre måneder. I henhold til den oprindelige aftale mellem parterne skulle Lufthansa senest i begyndelsen af juni have givet endeligt tilsagn til at gøre brug af købsoptionen. Men bestyrelsen besluttede at udnytte en mulighed for at forlænge fristen til udgangen af august måned.

Årsagen til, at det har været muligt at forlænge fristen for tilsagn omkring køb af de resterende aktier i det belgiske flyselskab, ligger i det nylige terrorangreb i Bruxelles Lufthavn. Efter angrebet den 22. marts kunne Brussels Airlines ikke benytte Zaventem-lufthavnen i 10 dage, og selvom flyvningerne til alle destinationer er genoptaget, er det stadig med et reduceret trafikprogram.

“Vores kolleger hos Brussels Airlines ligger i øjeblikket alle deres kræfter i at genetablere pålidelige operationer for deres kunder på hjemmebasen som følge af disse frygtelige angreb. Det er en kolossal udfordring under de nuværende sikkerhedsforanstaltninger og bør have højeste prioritet. Og på den baggrund er vi blevet enige med Brussels Airlines om at give os selv yderligere tre måneder til at afslutte forhandlingerne om købsvilkårene samt fastlægge det nødvendige koncept for migrationen,” siger Lufthansa-koncernchef Carsten Spohr i en pressemeddelelse.

Skal integreres under Eurowings
Samtidig har Lufthansa også bekræftet, at det er hensigten, at Brussels Airlines skal integreres under Eurowings-konceptet, således at koncernens hub-flyselskaber stadig skal være Lufthansa, Austrian og SWISS.

Netop Eurowings-konceptet har Lufthansa brug for at få noget volumen i, så planerne om at vokse i lavprissegmentet kan blive mere flyvende, og Brussels Airlines kan dermed blive første flyselskab, der skal integreres. Der har for nylig gennem nyhedsbureauet Reuters verseret rygter om, at SAS også kan være på vej ind under Eurowings-paraplyen, enten som et helt eller delvist opkøb, eller også som en slags franchise-partner.

Brussels Airlines beskæftiger 46 fly, hvoraf 25 er i A320-serien, og ni er langdistancefly af typen A330. Disse fly passer perfekt ind i Eurowings-konceptet, der i dag har 86 fly og forventer at beskæftige i alt 98 ved udgangen af 2016.

Relaterede artikler:

Brussels Airlines kan blive en del af Eurowings

Lufthansa er atter klar til at købe op i Europa

Lufthansa vil købe og sælge

Brussels Airlines nu officielt i Star Alliance

x

Læs Også

Norwegian søger piloter og stewardesser i Argentina

Norwegian søger personale til sine argentinske baser, mens Eurowings søger 600 piloter og stewardesser samt forbedrer vilkårene for det eksisterende personale.

’Birdstrike’ bragte Eurowings-fly i vanskeligheder

Det kunne være endt i en ulykke, da et Airbus-fly fra Eurowings fik begge motorer beskadiget under starten fra Stuttgart Lufthavn.

Salg af slots skal betale airberlins statslån

Salg af landingstilladelser skal gøre airberlin i stand til hurtigt at tilbagebetale det milliardlån, som den tyske regering har bevilget i kølvandet på selskabets betalingsstandsning.

Flyselskaber ændrer flyveruter efter missiltest

Flere europæiske flyselskaber har ændret flyveruterne til Japan, efter at et passagerfly fra Air France passerede tæt forbi nedslagsstedet fra et nordkoreansk ICBM-missil.

Lufthansa lukker Iran-rute

Det blev kun til 18 måneder drift for en Lufthansa-rute til Teheran, som det tyske selskab åbnede i foråret 2016.

Ni nye europæiske Lufthansa-ruter

Samlet ni nye ruter til Spanien, Italien, Frankrig, Rumænien og Finland bliver en del af Lufthansas vintertrafikprogram fra Frankfurt og München.