Kvindelig sikkerhedskontrol i Beijing Capital Airport.

Lufthavn med kønsopdelt sikkerhedskontrol

I verdens næststørste lufthavn i Beijing har myndighederne taget en særlig sikkerhedskontrol for kvinder i brug for at sikre en højere effektivitet. Andre kinesiske lufthavne laver derimod særlige kø-systemer for mænd.

I Beijing Capital Airport, der er verdens næstravleste lufthavn, rejser der årligt flere end 90 mio. rejsende gennem terminalerne.

Derfor har luftfartsmyndighederne igangsat et initiativ, der skal sikre, at passagererne kommer hurtigere igennem lufthavnens sikkerhedskontrol. Således er der blevet etableret særlige kontrolområder i Terminal 1,2, og 3, hvor det kun er kvinder, der har adgang.

Myndighederne regner med, at det kan øge effektiviteten med 15 procent, da der kan komme 20 flere rejsende gennem sikkerhedskontrollen per time. I de normale sikkerhedskontroller for begge køn, kan der undersøges mellem 120 og 130 personer i timen. Men dette tal kan således bringes ned til lige omkring 100 ved kønsopdelt kontrol.

Ifølge de kinesiske regler er det kun personer af samme køn, der kan foretage en kropsvisitering uden på tøjet. Derfor oplever man ofte i de kinesiske lufthavne, at hvis der er mange kvindelige passagerer i sikkerhedskontrollen, sidder de mandlige sikkerhedsfolk afventende.

Pinlige effekter
Kineserne angiver også et særligt argument for at lade kvinder undersøge kvinder.

“Kvindelige passagerer medbringer af og til effekter, der kan være pinlige for det mandlige sikkerhedspersonale at undersøge,” hedder det ifølge et kinesisk medie fra en mandlig sikkerhedskontrollør.

Udover den kinesiske hovedstadslufthavn er der også andre lufthavne i Kina, der har kopieret konceptet. Det er blandt andet tilfældet for Chongquing Airport.

Derimod har lufthavne i Shanghai, Chengdu og Tianjin indført særlige sikkerhedskontroller udelukkende for mænd. Her er det mangel på mandlige sikkerhedsfolk, der har fået lufthavnen til at lave særlige sikkerhedsspor til mændene, så de ikke skal sidde uvirksomme og vente på, at kvinderne bliver undersøgt.

Ifølge repræsentanter fra Shanghai Pudong Airport er sikkerhedsspor for mændene 10 til 15 procent højere end de sædvanlige spor. Normalt tager det 40 til 50 sekunder at gennemføre en sikkerhedskontrol for en passager i det blandede område, men når en mand undersøger en anden mand, tager det kun 30 sekunder.