Alexandre de Juniac er generalsekretær for IATA.

Lufthavnstakster fordoblet over 10 år

Mens flyselskaberne har fået reduceret andelen af indtægter fra den samlede billetpris, så er afgifterne til lufthavnene blevet fordoblet, påpeger IATA.

Europæiske flypassagerer kunne i gennemsnit have sparet knap 130 kroner per enkeltrejse, hvis afgifterne i de europæiske lufthavne var blevet holdt i bero de seneste 10 år. Men det er de ikke blevet. De er derimod blevet fordoblet, viser en ny undersøgelse lavet af den internationale sammenslutning af flyselskaber, The International Air Transport Association (IATA), der gerne ser, at EU-Kommissionen får sat en stopper for stigningen i lufthavnsafgifterne.

I stedet er billetpriserne stort set uændrede, og flyselskabernes andel af den samlede billetpris er faldet fra 90 procent til 79 procent.

Hvis lufthavnsafgifterne var blevet holdt i bero og priserne derfor reelt var faldet, så havde det ifølge IATA genereret yderligere 50 mio. europæiske flypassagerer i perioden fra 2006 til 2016 og øget det europæiske BNP med mere end 350 mia. kroner og skabt 238.000 jobs.

Har svigtet Europas rejsende
IATA peger på, at konkurrencesituationerne er vidt forskellige for flyselskaberne og for lufthavnene i Europa. Og derfor bør EU-Kommissionen delvist kompensere for det gennem øget regulering af lufthavnene.

“Flyselskaber, som alle konkurrencedygtige virksomheder, er i konstant kamp for at øge effektiviteten, men Europas lufthavne er i høj grad isoleret fra konkurrencedygtige kræfter. Europas letbenede lufthavnsafgiftsdirektiv har svigtet Europas rejsende og deres egen konkurrenceevne ved at lade lufthavnsafgifterne stige. Regulering er nødvendig for at stoppe lufthavnsmonopolerne fra at tage penge op af lommerne på de rejsende for at belønne investorer,” siger Alexandre de Juniac, IATA’s generaldirektør og administrerende direktør.

Stærk økonomisk regulering
Trenden med øget privat ejerskab af europæiske lufthavne sætter ifølge IATA ekstra skub i situationen. Siden 2010 er antallet af europæiske lufthavne i private hænder næsten fordoblet.

“I mange tilfælde har privatiseringen undladt at levere lovede fordele til passagererne, og lokaløkonomien lider ofte af højere omkostninger. Balanceringsrollen for effektiv og stærk økonomisk regulering er afgørende,” siger Alexandre de Juniac.

I sin luftfartsstrategi har Europa-Kommissionen netop identificeret behovet for at øge effektiviteten af lufthavnstjenesterne og har foretaget en vurdering af, hvorvidt og hvordan lufthavnsafgiftsdirektivet kan revideres.

”IATA støtter fuldt ud den hastende afslutning af denne vurdering under ledelse af transportkommissær Violeta Bulc og hendes hold,” fastslår Alexandre de Juniac.

 

 

Relaterede artikler:

IATA i fælles kamp med SAS i Danmark og Sverige

EU: økonomisk gevinst på 37 milliarder gemt i Europas lufthavne

 

x

Læs Også

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa er parat til at hjælpe Etihad Airways af med kriseramte airberlin. En gæld på ni mia. kroner i airberlin må Etihad dog selv tage sig af.

Bagage forsinkes oftest i Europa

Der er størst risiko for at miste sin bagage ved rejser i Europa, da flyselskaber og lufthavne ligger langt bag USA og Asien, når det handler om effektiv bagagehåndtering.

IATA-chef: United-episode er helt uacceptabel

Direktøren for den internationale luftfartsorganisation IATA kritiserer nu offentligt den meget omtalte hændelse, hvor en 69-årig passager med vold blev fjernet fra et United-fly.

Minister: CPH skal give noget tilbage

Når CPH har fået tildelt eneretten til at drive lufthavn i hovedstaden, så er den også forpligtet til at give noget tilbage til samfundet, fastslår transportministeren.

Minister støtter SAS i takststrid med CPH

Transportminister OIe Birk Olesen stiller sig på SAS og IATA's side i striden om takstniveauet i Københavns Lufthavn.

Momsfinte kan koste flyklagere mange penge

De fleste flyklagere, tror at de betaler 25 procent for at få tilgodehavender hentet hjem fra flyselskaberne. Hos nogle flyklagevirksomheder betaler man faktisk mere.