Mahan Air A340-300.

Mahan Air udvider med større fly til CPH

Før ruten mellem Teheran og København overhovedet er åbnet, har Mahan Air besluttet at opgradere flytypen fra Airbus A310 til A340-300, hvormed kapacitet og komfort bliver udvidet.

Oprindeligt skulle det privatejede iranske flyselskab Mahan Air have åbnet en direkte rute mellem Teheran og København den 3. marts med to ugentlige afgange. Første afgang er imidlertid blevet udsat til den 9. juni, men til gengæld kommer der et rigtigt langdistancefly på ruten.

Oprindeligt meldte Mahan Air ud, at man ville benytte et ældre Airbus A310-fly med plads til 202 passagerer på to klasser. Disse planer er nu blevet ændret, således at der startes op med store Airbus A340-300 langdistancefly, således at kapaciteten øges fra 202 til 215 sæder per afgang i en treklasses-version.

Mahan Air har fire A340-300 fly, hvoraf to oprindeligt er hentet fra Lufthansa, et fra Singapore Airlines og et fra Virgin Atlantic. Flyene har dog haft en omvej til blandt andet Thailand og Kirgistan, inden de i perioden fra 2013 til 2015 havnede hos det privatejede iranske flyselskab.

Der har været forlydender om, at opgraderingen af flytypen har været et krav fra Trafikstyrelsen i Danmark for at få de operative tilladelser på plads. Men det afviser styrelsen.

“Trafikstyrelsen har ikke stillet noget krav om, at Mahan Air skulle anvende en specifik flytype på deres kommende rute. Så vidt vi er orienteret har heller ikke EASA (Det Europæiske Luftfartssikkerheds Agentur, red.) stillet den type krav til Mahan Air,” udtaler styrelsens pressechef Kim Voigt Østrøm til CHECK-IN.dk.

Tidligere på EU´s sorte liste
Ruten fra Teheran Imam Khomeini-lufthavn til København vil således blive betjent hver torsdag og søndag med Airbus A340-300 – sandsynligvis i en treklasses-version med samlet 215 sæder. Der vil være plads til 160 passagerer på Economy, 48 på Business samt syv på Business Plus.

Der flyves fra Teheran kl. 06.45 om morgenen lokal tid med ankomst i Københavns Lufthavn kl. 10.00. Returflyvning til den iranske hovedstad finder sted kl. 11.30, hvor flyet efter planen er fremme kl. 19.10.

Mahan Air har tidligere været på EU-Kommissionens sorte liste over flyselskaber med flyveforbud i EU. Det var i en kortvarig periode fra 2007 til 2008.

EU fjernede forbuddet i september 2008 og skrev i begrundelsen blandt andet, at det skete “i betragtning af den betydelige indsats, der har sikret fremskridt for dette flyselskab, der blev kontrolleret under en inspektion på stedet i Iran.”

x

Læs Også

Naviair-advarsler om forkortet tværbane

At bruge en forkortet tværbane i CPH er ikke så problemfrit, som Københavns Lufthavn vil gøre det til. Det viser et notat fra flyvekontroltjenesten Naviair.

Resumé: Ugen i luftfartsbranchen

Københavns Lufthavn er udfordret af de skandinaviske konkurrenter, mens man i Billund håber på den første langdistancerute til lufthavnen i 2019.

Skærpet grænsekontrol giver frygt for kaos i CPH

For at undgå kaos, så bør CPH og dansk politi have lang tid til at indføre de nye grænsekontrolregler, som EU-landene netop har vedtaget. Det mener Dansk Luftfart.

Iranere til møde med myndighederne

Selvom iranske Mahan Air har stoppet sine flyvninger til Københavns Lufthavn, så skal selskabet fredag tale sin sag overfor Trafikstyrelsen.

Hæder til danske lufthavne

Både Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn høstede anerkendelse, da Skytrax tirsdag aften uddelte priser ved World Airport Awards i Amsterdam.

Iranere har lukket CPH-rute

Iranske Mahan Air har med øjeblikkelig virkning lukket sin rute fra Teheran til København. Ruten har været befløjet to gange om ugen siden juni sidste år.