Mahan Air A340-300.

Mahan Air udvider med større fly til CPH

Før ruten mellem Teheran og København overhovedet er åbnet, har Mahan Air besluttet at opgradere flytypen fra Airbus A310 til A340-300, hvormed kapacitet og komfort bliver udvidet.

Oprindeligt skulle det privatejede iranske flyselskab Mahan Air have åbnet en direkte rute mellem Teheran og København den 3. marts med to ugentlige afgange. Første afgang er imidlertid blevet udsat til den 9. juni, men til gengæld kommer der et rigtigt langdistancefly på ruten.

Oprindeligt meldte Mahan Air ud, at man ville benytte et ældre Airbus A310-fly med plads til 202 passagerer på to klasser. Disse planer er nu blevet ændret, således at der startes op med store Airbus A340-300 langdistancefly, således at kapaciteten øges fra 202 til 215 sæder per afgang i en treklasses-version.

Mahan Air har fire A340-300 fly, hvoraf to oprindeligt er hentet fra Lufthansa, et fra Singapore Airlines og et fra Virgin Atlantic. Flyene har dog haft en omvej til blandt andet Thailand og Kirgistan, inden de i perioden fra 2013 til 2015 havnede hos det privatejede iranske flyselskab.

Der har været forlydender om, at opgraderingen af flytypen har været et krav fra Trafikstyrelsen i Danmark for at få de operative tilladelser på plads. Men det afviser styrelsen.

“Trafikstyrelsen har ikke stillet noget krav om, at Mahan Air skulle anvende en specifik flytype på deres kommende rute. Så vidt vi er orienteret har heller ikke EASA (Det Europæiske Luftfartssikkerheds Agentur, red.) stillet den type krav til Mahan Air,” udtaler styrelsens pressechef Kim Voigt Østrøm til CHECK-IN.dk.

Tidligere på EU´s sorte liste
Ruten fra Teheran Imam Khomeini-lufthavn til København vil således blive betjent hver torsdag og søndag med Airbus A340-300 – sandsynligvis i en treklasses-version med samlet 215 sæder. Der vil være plads til 160 passagerer på Economy, 48 på Business samt syv på Business Plus.

Der flyves fra Teheran kl. 06.45 om morgenen lokal tid med ankomst i Københavns Lufthavn kl. 10.00. Returflyvning til den iranske hovedstad finder sted kl. 11.30, hvor flyet efter planen er fremme kl. 19.10.

Mahan Air har tidligere været på EU-Kommissionens sorte liste over flyselskaber med flyveforbud i EU. Det var i en kortvarig periode fra 2007 til 2008.

EU fjernede forbuddet i september 2008 og skrev i begrundelsen blandt andet, at det skete “i betragtning af den betydelige indsats, der har sikret fremskridt for dette flyselskab, der blev kontrolleret under en inspektion på stedet i Iran.”

x

Læs Også

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

Overvejer ruteflyvning fra Roskilde

Et flyselskab er så interesseret i at starte ruteflyvning fra Roskilde Lufthavn, at lufthavnen har fået Roskilde Kommune til at mere end firdoble antallet af tilladte operationer med store fly.

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Dette års Folkemøde byder på en eksklusiv snak med transportministeren om luftfartsstrategien samt et direkte møde mellem to af luftfartsbranchens største kamphaner.

Styrelse mørklægger sag om iransk flyselskab

Trafikstyrelsen vil ikke ud med oplysninger om iranske Mahan Airs mulige brug af bevæbnede vagter på CPH-rute. En sag, der involverer både PET og den iranske ambassadør.

KLM vender tilbage til Mumbai

Amsterdam får to Mumbai-ruter, når KLM til oktober vender tilbage til verdens ottendestørste by.

SAS åbner CPH-rute til Nordnorge

Tromsø bliver fra efteråret SAS' sjette norske destination fra Københavns Lufthavn. Byen byder både på Nordlys og to måneder uden sol.