Mahan Air A340-300.

Mahan Air udvider med større fly til CPH

Før ruten mellem Teheran og København overhovedet er åbnet, har Mahan Air besluttet at opgradere flytypen fra Airbus A310 til A340-300, hvormed kapacitet og komfort bliver udvidet.

Oprindeligt skulle det privatejede iranske flyselskab Mahan Air have åbnet en direkte rute mellem Teheran og København den 3. marts med to ugentlige afgange. Første afgang er imidlertid blevet udsat til den 9. juni, men til gengæld kommer der et rigtigt langdistancefly på ruten.

Oprindeligt meldte Mahan Air ud, at man ville benytte et ældre Airbus A310-fly med plads til 202 passagerer på to klasser. Disse planer er nu blevet ændret, således at der startes op med store Airbus A340-300 langdistancefly, således at kapaciteten øges fra 202 til 215 sæder per afgang i en treklasses-version.

Mahan Air har fire A340-300 fly, hvoraf to oprindeligt er hentet fra Lufthansa, et fra Singapore Airlines og et fra Virgin Atlantic. Flyene har dog haft en omvej til blandt andet Thailand og Kirgistan, inden de i perioden fra 2013 til 2015 havnede hos det privatejede iranske flyselskab.

Der har været forlydender om, at opgraderingen af flytypen har været et krav fra Trafikstyrelsen i Danmark for at få de operative tilladelser på plads. Men det afviser styrelsen.

“Trafikstyrelsen har ikke stillet noget krav om, at Mahan Air skulle anvende en specifik flytype på deres kommende rute. Så vidt vi er orienteret har heller ikke EASA (Det Europæiske Luftfartssikkerheds Agentur, red.) stillet den type krav til Mahan Air,” udtaler styrelsens pressechef Kim Voigt Østrøm til CHECK-IN.dk.

Tidligere på EU´s sorte liste
Ruten fra Teheran Imam Khomeini-lufthavn til København vil således blive betjent hver torsdag og søndag med Airbus A340-300 – sandsynligvis i en treklasses-version med samlet 215 sæder. Der vil være plads til 160 passagerer på Economy, 48 på Business samt syv på Business Plus.

Der flyves fra Teheran kl. 06.45 om morgenen lokal tid med ankomst i Københavns Lufthavn kl. 10.00. Returflyvning til den iranske hovedstad finder sted kl. 11.30, hvor flyet efter planen er fremme kl. 19.10.

Mahan Air har tidligere været på EU-Kommissionens sorte liste over flyselskaber med flyveforbud i EU. Det var i en kortvarig periode fra 2007 til 2008.

EU fjernede forbuddet i september 2008 og skrev i begrundelsen blandt andet, at det skete “i betragtning af den betydelige indsats, der har sikret fremskridt for dette flyselskab, der blev kontrolleret under en inspektion på stedet i Iran.”

x

Læs Også

KLM øger på Aalborg og København

Som et led i en større nordisk oprustning vil KLM fremover have fire Aalborg-flyvninger året rundt og større kapacitet på sin CPH-rute.

Københavns Lufthavn er Europas mest effektive

Københavns Lufthavn er kåret til Europas mest effektive lufthavn. Ifølge lufthavnen er det en anerkendelse af samarbejdet med flyselskaberne om effektiv drift.

Wizz Air øger på danske ruter

Wizz Air skruer til foråret op for en endnu uåbnet CPH-rute og for en nyåbnet Billund-rute.

EasyJet åbner CPH-rute til Sverige

EasyJet åbner til december sin første intra-skandinaviske rute fra København til Sveriges ottendestørste lufthavn.

Beskeden CPH-vækst i juni

På trods af fem dage med mere end 100.000 passagerer fik CPH kun ganske beskeden passagervækst i juni. Dermed mindskes afstanden ned til Oslo og Stockholm.

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.