Mahan: Danmark ene om at forbyde bevæbnede vagter

Iranske Mahan Air flyver til mere end 30 internationale destinationer, men kun i Danmark har selskabet oplevet ikke at måtte have bevæbnede vagter ombord.

Efter godt ni måneders flyvning på ruten mellem den iranske hovedstad Teheran og den danske hovedstad København valgte det iranske flyselskab Mahan Air i marts midlertidigt at indstille flyvningerne, som indtil da havde været gennemført op til to gange om ugen med store Airbus A310 og A340-fly.

Det var Mahan Airs egen beslutning midlertidigt at lukke ruten. Flere kilder bekræftede overfor CHECK-IN.dk, at lukningen var en følge af en strid med den danske trafikstyrelse om retten til at have bevæbnede vagter med ombord eller ej.

Trafikstyrelsen lukkede dog i som en østers. Og i de dokumenter om sagen, som CHECK-IN.dk har fået aktindsigt i hos Trafikstyrelsen, var alt om sagens substans streget ud med sort tusch.

Bevæbnede Sky Marshals
Nu tager Mahan Air imidlertid bladet fra munden og bekræfter at striden handler om bevæbnede vagter ombord på flyene – de såkaldte Sky Marshals.

”Problemet er at de danske procedurer for luftfartssikkerhed er meget anderledes end i andre lande og som noget unikt tillader de ikke operation af civile fly med bevæbnede Sky Marshals,” siger Mahan Air’s marketingdirektør og Europa-chef, Hossein Hosseini, til CHECK-IN.dk.

Ifølge Hossein Hosseini, så har Mahan Air ikke oplevet noget lignende andre steder.

”Mahan Air flyver til mere end 30 internationale destinationer, men har aldrig set lignende regler,” pointerer Hossein Hosseini.

Mens nordeuropæiske og danske flyselskaber ofte er mere tilbageholdne med at kritisere myndighederne, så holder Mahan Air sig altså ikke tilbage.

Indgik aftale med USA
I Trafikstyrelsen har man tidligere ikke ønsket at kommentere den konkrete sag omkring Mahan Air og det iranske flyselskabs ønske om at bruge bevæbnede vagter. Men generelt peger Trafikstyrelsen på, at fly i henhold til Luftfartslovens parafgraf 85, stk. 1 ikke uden tilladelse fra transportministeren og justitsministeren må medføre ”eksplosive stoffer, krigsmateriel eller krigsammunition.”

Den danske transportminister kan efter forhandling med landets forsvarsminister og justitsminister ”ved forskrift gøre undtagelse fra bestemmelsen i styk 1,” skriver Trafikstyrelsen i et svar til CHECK-IN.dk.

Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der udøver transportministerens beføjelser indenfor luftfartslovens paragraf 85, stk. 1. Og her har man indtil nu ikke ment, at der skulle gøres en undtagelse i Mahan Airs tilfælde.

Det er dog ikke ensbetydende med, at der ikke kan gøres undtagelser. I 2010 indgik Danmark og USA således en aftale, der gav amerikanske flyselskaber lov til at have Sky Marshals ombord på flyvninger til og fra Danmark.

Amerikanske Sky Marshals er ansat i Transportation Security Administration (TSA), der også står for sikkerhedskontrollen i de amerikanske lufthavne. En Sky Marshal fra TSA flyver typisk 181 dage om året, er i civil og bevæbnet. Inden han eller hun går ombord på et fly, har han/hun gennemgået 16 ugers træning og affyret mindst 5.500 skud på skydebanen.

Bidrager positivt
Efter ophævelsen af verdenssamfundets mangeårige sanktioner mod Iran er landet blevet et uhyre interessant land for dansk og europæisk erhvervsliv. En flyrute til Iran kan derfor være vigtig for at dansk erhvervsliv klarer sig godt i konkurrencen om den iranske marked.

Dokumenter, som CHECK-IN.dk har fået aktindsigt i, viser da også, at blandt andre den danske ambassadør til Iran meget gerne så ruten genåbnet.

”Det skal bemærkes, at det er ambassadens vurdering, at den direkte rute bidrager positivt til udviklingen i det bilaterale forhold mellem Danmark og Iran, herunder især de kommercielle relationer,” skriver Danmarks ambassadør til Iran, Danny Annan, den 14. marts i år i en mail til en embedsmand i Trafikstyrelsen.

Effektiv kommunikation
Mahan Air vil også meget gerne tilbage til det danske og sydsvenske marked.

”Vi føler, at København og Sydsverige har stort potentiale, og vi forsøger at vende tilbage til dette marked. Vi håber, at de danske og iranske myndigheder har en nyttig og effektiv kommunikation, så dette problem bliver løst,” understregede Hossein Hosseni i starten af juni over for CHECK-IN.dk.

Hvis ikke Mahan Air snart får genoptaget flyvningerne, så kan selskabet risikere at blive overhalet indenom af andre flyselskaber. Således gav SAS fornylig overfor CHECK-IN.dk udtryk for, at man fandt, at det iranske marked var særdeles interessant.

 

 

Relaterede artikler:

Afvist i Arlanda og accepteret i København

Iranere langer ud efter myndigheder

SAS: Iran er et interessant marked

Styrelse mørklægger sag om iransk flyselskab

Iranere til møde med myndighederne

CPH vinker farvel til selskab mistænkt for våbentransport

Iranere har lukket CPH-rute

Iranere skruer op og ned for CPH-rute

Nyt CPH-flyselskab forbudt i Saudi Arabien

x

Læs Også

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.