Dette Boeing 777-200ER fly fra Malaysia Airlines forsvandt den 8. marts 2014.

Malaysia Airlines først med global overvågning

Efter at et af deres fly forsvandt på mystisk vis er, Malaysia Airlines de første til at ville tage ny sporingstjeneste i brug.

For godt tre år siden forsvandt et Boeing 777-200ER fly fra Malaysia Airlines på mystisk vis fra radarerne kort efter at flyet var lettet fra Kuala Lumpur med kurs mod Beijing. På trods af intensiv eftersøgning og efterforskning er det endnu ikke lykkedes at finde andet end mindre vragdele fra det store langdistancefly og i januar i år blev eftersøgningen officielt indstillet.

I forbindelse med flyets forsvinden efterlyste flyselskaber og mange andre et system, der kan overvåge flyenes færden i realtid – også når de er over vandet, hvor det tidligere kunne være svært at følge dem.

Næste år forventer SITAONAIR, Aireon og Flightaware at kunne sætte et system i drift, som ved hjælp af sattellitter kan dække hele kloden og levere flysporing i realtid. Første kunde til det system er såmænd Malaysia Airlines, der netop har indgået en aftale med firmaerne bag systemet.

Lukket huller
Kernen i setup’et er Aireons system, der ved hjælp af 66 satellitter ejet og drevet af selskabet Iridium opfanger data fra flyenes såkaldte Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) sendere, som alle fly i forvejen er udstyret med. Data vil blive videreformidlet til Flightaware, der kombinerer det med sine egne data fra ADS-B sendere på fly, der befinder sig over land. På den måde får man lukket de ”huller” over især havet, hvor det i dag ikke er muligt at følge flyene i realtid.

Oplysningerne sendes videre til SITAONAIR’S AIRCOM FlightTracker-system.

”Malaysia Airlines vil være på forkant med real-time flysporingsteknologi. Med adgang til up-to-the-minute rapportering, vil Malaysia Airlines kende placeringen, kursen, hastigheden og højden for alle fly i sin flåde, på alle tidspunkter, og blive advaret om eventuelle undtagelser,” siger SITAONAIR AIRCOM porteføljedirektør Paul Gibson .

Udnytte luftrummet
Der er et lille dansk islæt involveret. Den danske flyvekontroltjeneste Naviair ejer nemlig seks procent af Aireon. Det er et samarbejde mellem en række selskaber, som i 2018 vil etablere verdens første satellitbaserede fuldt globalt dækkende overvågningssystem til luftfarten. Aireons forretningsstrategi er baseret på salg af trafikovervågningsdata – først og fremmest til lufttrafikstyringsselskaberne og sekundært til blandt andre luftfartsselskaber og flyhandlingsselskaber.

Ud over de sikkerhedsmæssige fordele ved at kunne følge flyene overalt i realtid, så giver systemet også mulighed for at udnytte luftrummet langt mere effektivt, end man kan i dag. Dermed kan luftfartsselskaberne spare brændstof og flyvetid, og miljøet bliver sparet for betydelige mængder klimagasser. Som en særlig service vil Aireon – gennem tjenesten Aireon ALERT – levere den første globale nødovervågningsservice, hvor data om bortkomne og eftersøgte luftfartøjer stilles gratis til rådighed for redningstjenester og andre relevante tjenester. Denne service vil styrke det globale redningsberedskab for fly betydeligt.

Aireon har hovedkvarter i Virginia, USA. Foruden Naviair med en ejerandel på 6 procent, så er de øvrige partnere det amerikanske telekommunikationsselskab, Iridium Communications Inc. (24,5 procent) samt lufttrafikstyringsselskaberne Nav Canada (51 procent), ENAV (12,5 procent) og Irish Aviation Authority (6 procent).

 

Relaterede artikler:

MH370-eftersøgere: Måske svævede flyet ned

Stadig flere vragdele fra MH370

Bekræftet: Vingedel fra MH370

IATA: Plads til forbedring efter MH370

Bekræftet: MH370 er styrtet ned i Det Indiske Ocean