Et Airbus A320-fly fra Thomas Cook Airlines Belgium. Foto: Alan Wilson / Wikimedia Commons.

Mallorca-base berører ikke Thomas Cook i Danmark

Thomas Cook Airlines vil etablere et spansk flyselskab med base på Mallorca, så det på sigt bliver muligt at sikre en billigere operation for en million årlige passagerer.

Nordiske ruteflyselskaber som Finnair, Norwegian og SAS har alle fundet ud af, at flyrejser til og fra Spanien kan produceres billigere, hvis flyene bemandes med lokalt ansatte piloter og kabinepersonale fra Spanien.

Den tankegang har tilsyneladende også fundet vej til Thomas Cook Group Airlines, der i begyndelsen af 2018 vil gå i luften med et nyt flyselskab, der får base i Palma de Mallorca Airport, der er Europas 17. største lufthavn med 26,3 mio. passagerer i 2016.

Flyselskabet vil få navnet Thomas Cook Airlines Balearics, opkaldt efter De Baleariske Øer, der omfatter Mallorca, Menorca, Ibiza, Formantera og Cabrera. Lige nu har Thomas Cook indgivet en ansøgning til de spanske transportmyndigheder om en operativ tilladelse, og ansøgningen ventes godkendt, så det nyetablerede selskab kan få sit AOC (Airline Operators Certificate, red.) fra begyndelsen af 2018.

Ifølge en pressemeddelelse fra Thomas Cook Airlines Group skal det nye flyselskab i første omgang supplere med kapacitet til det tyske flyselskab Condor, der er en del af den britiske luftfartskoncern. Det sker gennem anvendelse af mindst tre Airbus A320-fly, der tidligere har været i flåden hos Thomas Cook Airlines Belgium.

Thomas Cook i Belgien vil fra den 27. oktober indlede et samarbejde med Brussels Airlines, hvorfor to fly, start- og landingstilladelser samt 160 piloter og kabinesansatte vil overgå til det belgiske Star Alliance-selskab.

Fleksibilitet og lavere omkostninger
Med et spansk flyselskab i porteføljen vil flyselskaberne hos Thomas Cook fået en større operationel fleksibilitet til en mere konkurrencedygtig omkostning, end det er tilfældet fra Tyskland, Storbritannien og Skandinavien, hvor de øvrige flyselskaber har base.

Men det betyder ikke umiddelbart, at det flyvende personale hos Thomas Cook Airlines Scandinavia med base i København Lufthavn kan forvente, at deres jobs vil blive overtaget af det nye spanske søsterselskab.

“I første omgang kommer det ikke til at berøre aktiviteterne i Danmark,” siger informationschef Torben Andersen fra Thomas Cook Airlines Scandinavia til CHECK-IN.dk.

Der er dog ingen tvivl om, at Thomas Cook-koncernen vil benytte det nye spanske flyselskab til på sigt at skabe grundlaget for en fortsat rentabel vækst, og basen på Mallorca vil da også få en vis betydning med flere end en million årlige passagerer til den spanske ferieø.

“Det nye flyselskab og den nye base vil give os den rette platform til bedre at kunne styre den sæsonmæssige efterspørgsel i vores forretning, hvilket vil give os øget kontrol til lavere omkostninger, så det bliver muligt at udvide antallet af destinationer, som vi tilbyder vores kunder,” siger Christoph Debus, der er direktør for flyselskaberne i Thomas Cook Group.

Fra den 27. oktober består Thomas Cook Group Airlines af Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Scandinavia, tyske Condor Flugdienst og det nyetablerede Thomas Cook Airlines Balearics. Samlet tranporteres årligt 16,7 mio. passagerer til 160 destinationer. Flåden består af 94 fly, og der beskæftiges i alt 9.000 ansatte i koncernens flyselskaber.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa-selskab overtager charterflyselskab

Condor udvider med tre Boeing 767-fly

Spies-fremgang trods uro i verden

Ruteflyene trænger ind i chartermarkedet

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.

Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

I løbet af det seneste år er oliepriserne steget med 30 procent, og hvis stigningerne fortsætter, kan det ramme de vækstplaner, som mange flyelskaber har sat i værk.