Fokker F-70 ved åbningen af ruten fra Amsterdam til Aalborg den 28. marts 2011. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Mange tekniske problemer hos KLM på Aalborg-rute

I fredags var det ottende gang i løbet af et år, at et Fokker-fly fra KLM Cityhopper måtte opgive at gennemføre flyvningen fra Aalborg til Amsterdam på grund af tekniske problemer.

Fredag morgen den 15. marts måtte 70 passagerer i Aalborg Lufthavn evakueres fra et Fokker F70-fly fra KLM Cityhopper. Flyet var i gang med at starte motorerne til afgangen kl. 06:20, da en marshall opdagede, at der kom røg og flammer ud af den ene motor.

Flyets kaptajn blev varskoet, og han beordrede alle passagerer til øjeblikkeligt at forlade flyet og efterlade eventuelle ejendele. Herefter gik teknikere i gang med at undersøge flyet, der måtte blive på landjorden i Aalborg Lufthavn.

De 70 passagerer, der skulle have været med KLM-morgenflyet måtte i stedet vente på, at KLM på middagsafgangen kl. 12.00 indsatte et større fly. Dette fly blev dog også forsinket, således at passagerne først ankom til Schipol-lufthavnen kl 13:58, hvilket var en halv time senere end planlagt. Og for passagererne på morgenafgangen blev det til en samlet forsinkelse på over seks timer.

Ottende gang på et år
Det er ikke første gang, at KLM har tekniske problemer med Fokker F70-flyene. Det er faktisk sket otte gange i løbet af det seneste år. Forrige tilfælde var den 31. januar, hvor det også var det overnattende morgenfly, at det var galt med. KL1332 med planlagt afgang kl. 06.20 var gået på vingerne, men fik motorproblemer i en højde på blot 1.500 meter. Der opstod vibrationer i en af flyets to motorer, hvorfor kaptajnen besluttede sig for at returnere til Aalborg Lufthavn.

Herefter blev der beordret en stand-by sikkerhedslanding, hvor beredskab, ambulancer og politi blev sendt til lufthavnen. Sikkerhedslandingen forløb uden dramatik i øvrigt for de 75 passagerer ombord på flyet.

Den 18. januar var der også tekniske problemer med et Fokker F-70 fly, der skulle have fløjet på morgenafgangen kl. 06:20. Flyet returnerede senere samme dag til Amsterdam som en færgeflyvning uden passagerer. Samme mønster gjorde sig gældende den 5. december sidste år samt den 7. oktober med et Fokker F-100 fly.

Den 28. juli sidste år var den også gal, da KL1334 skulle afsted fra Aalborg mod Amsterdam. Her måtte man aflyse afgangen, da piloterne fik nogleindikationer i cockpittet, der antydede en teknisk fejl. Flyet tog senere afsted på en tomflyvning til Amsterdam.Det samme skete den 28. april og den 28. marts sidste år. I syv ud af otte tilfælde var det teknikken i Fokker F70-fly, der drillede det hollandske flyselskab.

KLM har i alt 26 fly af typen Fokker F70 med plads til 80 passagerer. De fleste har en alder på op imod 18 år og er udstyret med to RR Tay 620-15 motorer. Produktionen af Fokker F70 ophørte i 1997, og der er i dag samlet 47 fly i drift af typen over hele verden.