Menzies Aviation i Københavns Lufthavn. (Foto: Menzies Aviation | PR)

Menzies vinder fortsat frem i CPH

Efter mindre end seks måneder i CPH er handlingselskabet Menzies nu oppe på at håndtere tre flyselskabers passagerer og fly.

Skotske Menzies tager fortsat bider af markedet for handlingydelser i Københavns Lufthavn, som de to store aktører SAS Ground Handling (SGH) og Aviator har delt imellem sig gennem flere år.

1. april i år vendte Menzies tilbage til CPH efter 6,5 års fravær, da man begyndte at håndtere Norwegians fly og passagerer. Den 1. juni blev kundeporteføljen udvidet med Delta Air Lines og nu er også spanske Vueling begyndt at bruge Menzies i Københavns Lufthavn.

Delta Air Lines og Vuelings operationer i CPH er ikke omfangsrige. Men de to selskabers skifte viser, at der er interesse for et alternativ til SGH og Aviator. Flere andre flyselskaber er da også langt fremme i forhandlingerne med Menzies om at lade deres fly og passagerer håndtere af selskabet.

Intet andet valg
Norwegian havde længe efterlyst et tredje handlingselskab i Københavns Lufthavn. Det var helt udelukket at benytte SAS Ground Handling, da selskabet er ejet af Norwegians største konkurrent, SAS. Så Norwegian havde reelt intet andet valg end at benytte Aviator – eller få et handlingselskab til at etablere sig i Københavns Lufthavn.

Den idé var Menzies med på og den 1. april var omkring 180 Menzies-medarbejdere i sving. Mange af de ansatte kom fra Aviator, som tidligere håndterede Norwegian-flyene.

Få vokseværk
Med Norwegian, Delta Air Lines og Vueling i kundeporteføljen sidder Menzies på godt 15 procent af passagerhåndteringen i Københavns Lufthavn. Menzies’ markedsandel kan dog sagtens tænkes at få vokseværk inden for kort tid.

SGH og Aviator sidder nemlig på de sidste 85 procent af markedet for handling af passagerer i CPH. Og de to selskaber kan meget vel tænkes at blive ét meget snart. I tirsdags afslørede SAS nemlig, at SAS og Aviator har underskrevet en hensigtserklæring om, at Aviator skal over SAS Ground Handling. En aftale skal efter planen forhandles færdig i de kommende 2-3 måneder.

Hvis fusionen bliver en realitet og godkendt af konkurrencemyndighederne, så vil Menzies pludselig være eneste reelle alternativ til Aviator i Københavns Lufthavn. Det lille Copenhagen Flight Services, der blandt andet handler easyJets og Ryanairs fly, er nemlig ejet af Aviator.

Da Menzies begyndte at arbejde for Norwegian i CPH var der reelt tale om, at selskabet vendte tilbage til lufthavnen.Menzies danske datterselskab gik nemlig konkurs i oktober 2008 efter at selskabets eneste kunde i Københavns Lufthavn, Sterling Airlines, var gået konkurs.