Dette Boeing 777-200ER fly fra Malaysia Airlines forsvandt den 8. marts 2014.

MH370-eftersøgere: Måske svævede flyet ned

Hvis MH370 ikke faldt lige ned men svævede ned mod havet, så befinder det sig et helt andet sted, lyder spekulationer fra det hold, der har søgt efter flyet i to år.

I dag mødes repræsentanter for Malaysia, Australien og Kina for at beslutte, om man fortsat skal lede efter det Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines med kaldesignalet MH370, som den 8. marts 2014 forsvandt sporløst kort efter at det var lettet fra Kuala Lumpur med retning mod Beijing.

På mødet skal landene beslutte om eftersøgningen skal indstilles om tre måneder, når en nuværende eftersøgning over et 120.000 kvadratkilometer stort område i Det Indiske Ocean er afsluttet, eller om der skal igangsættes en ny eftersøgning.

Svæve et langt stykke
Forud for mødet stiller lederen af den igangværende eftersøgning nu spørgsmålstegn ved om man i de sidste mere end to år overhovedet har ledt det rigtige sted. Projektdirektør Paul Kennedy fra det hollandske ingeniørfirma Fugro, som står i spidsen for eftersøgningen, vil ikke udelukke, at flyet godt kan være i eftersøgningsområdet. Men han åbner døren for en anden teori, der kan forklare, at det endnu ikke er lykkedes at finde flyet.

”Hvis det var bemandet, så kunne det svæve et langt stykke vej (før det ramte vandet, red.),” siger Paul Kennedy til nyhedsbureauet Reuters og fortsætter:

”Du kunne svæveflyve det længere end vores eftersøgningsområde er. Så jeg tror, at den logiske konklusion må være, at det måske er det andet scenarie,” siger Paul Kennedy, der vurderer, at en erfaren pilot ville kunne svæveflyve næsten 200 kilometer fra flyets marchhøjde til det nåede vandoverfladen.

Nærmer sig en mia. kroner
Eftersøgningsområdet blev oprindeligt udvalgt ud fra blandt andet satellitobservationer og en antagelse om at flyet var faldet mere eller mindre direkte ned i havet som følge af at flyet var løbet tør for brændstof og autopiloten satte ud eller lignende.

Teorien om svæveflyvningen får ikke støtte af hverken flyproducenten Boeing, den amerikanske havarikommission, den britiske havarikommission, satellitproducenten Immarsat eller australske myndigheder.

Regningen for at søge efter det forsvundne langdistancefly, som havde 239 passagerer og besætningsmedlemmer, nærmer sig en milliard danske kroner. Hvis eftersøgningen skal fortsætte, så kræver det nye penge på bordet. Men medmindre der kommer nye afgørende beviser på bordet, så har Malaysia, Kina og Australien aftalt, at eftersøgningen indstilles om tre måneder.

Det seneste års tid er der flere gange skyllet vragdele i land på øer i Det Indiske Ocean eller på kysterne i afrikanske lande ud til oceanet. I flere tilfælde er det blevet slået fast, at vragdelene med stor sandsynlighed stammer fra MH370.

 

 

Relaterede artikler:

Stadig flere vragdele fra MH370

Bekræftet: Vingedel fra MH370

Nyt eftersøgningsområde for MH370

Bekræftet: MH370 er styrtet ned i Det Indiske Ocean