Milliardregning for banereparation i Kangerlussuaq

Landingsbanen i Grønlands største lufthavn, Kangerlussuaq, er så beskadiget af permafrost, at en reparation i milliardklassen trænger sig på.

Lufthavnen i Kangerlussuaq er den eneste civile lufthavn på Grønland, hvor landingsbanen er lang nok til at kunne tage imod store fly fra Europa og Nordamerika. Derfor har det vakt en del panderynker på Grønland, at lufthavnens landingsbane får det stadig dårligere.

Det er permafrost, der har fået banen til at slå buler. Det grønlandske selvstyres ansvarlige for infratruktur vurderede i første omgang, at det ville koste omkring 750 millioner kroner at udbedre skaderne på banen, så den kan bruges 10 år mere.

I sidste uge lød det imidlertid, at det snarere vil koste mere end to milliarder kroner at reparere landingsbanen samt foretage en række andre stærkt presserende reparationsopgaver i lufthavnen.

En ny atlantlufthavn
Det er fortsat muligt for landende og startende fly at benytte hele den 2810 meter lange landingsbane. Men 300 meter i den ene ende af banen er beskadiget ekstra meget. Derfor har lufthavnen indført en række begrænsninger hvad angår bæreevne og vægtbegrænsninger. Det betyder blandt andet, at Air Greenlands store Airbus A330-fly i sommerhalvåret kun lander fra vest mod øst og starter fra øst mod vest. Dermed forsøger man at undgå de 300 meter af banen, som har det særlig skidt.

Udsigten til at skulle bruge to milliarder kroner på en reparation af banen og andet, har sat gang i en diskussion i Grønland om hvorvidt man kan nøjes med at have en kortere landingsbane i Kangerlussuaq. Desuden har det genstartet diskussionen om at anlægge en ny atlantlufthavn tæt på Grønlands hovedstad Nuuk.

Mittarfeqarfiit, der driver de grønlandske lufthavne, og ingeniørfirmaet Grontmij er nu ved at undersøge i detaljer hvad det er nødvendigt at gøre i Kangerlussuaq Lufthavn og hvad det så vil koste.

Hvid asfalt
Permafrost er – som navnet antyder – jord, der er permanent frossen. Indenfor geologiens verden er permafrost defineret som områder hvor den gennemsnitlige årlige jordtemperatur, ligger under smeltepunktet i mindst to år i træk.

I den militære lufthavn, Thule Air Base, i det nordvestlige Grønland, er den over 3.000 meter lange landingsbane og lufthavnens taxavejene malet hvid for at undgå, at den permanent frosne jord under asfalten ikke bliver opvarmet. Den hvide farve reducerer asfaltens varmeabsorbering fra solens stråler.