Milliardunderskud i Thai Airways

Thailands nationale luftfartsselskab, Thai Airways, fløj ind i et økonomisk uvejr i 2011. Selskabet tabte over 1,8 milliarder kroner, ikke mindst på grund af de massive oversvømmelser i Bangkok. Omkostningerne steg næsten tre gange så hurtigt som indtægterne.

Det var ikke let at være Thailands nationale luftfartsselskab i 2011.

Det børsnoterede Thai Airways International Public Co. har således præsenteret etmilliardunderskud, der var endnu værre, end analytikerne havde forventet.

Ikke mindst tallene for 4. kvartal var særdeles ringe på grund af de store forstyrrelser i kølvandet på de voldsomme oversvømmelser i Bangkok, der berørte mere end 11 millioner mennesker. Over 800 mennesker mistede livet i oversvømmelserne, der også medførte massive forsinkelser og talrige aflysninger for flytrafikken.

I årets sidste kvartal tabte Thai Airways således$177,5 millioner, hvor man havdeet stort overskud i samme periode året før.

For hele 2011 blev det til et underskud på 10,2 milliarder thailandske Baht svarende til 1,86 milliarder danske kroner mod et overskud på over 2 milliarder kroner i 2010.

Omkostninger steg hurtigere end indtægter

Problemet for Thai Airways var ikke mindst omkostningernes udvikling. Indtægterne steg ganske vist pænt med 5,5 procent til over 194 milliarder thailandske baht eller godt 35 milliarder danske kroner.

Men da omkostningerne steg med over 13,1 procent hjalp fremgangen i indtægter ikke meget.

Det var ikke mindst evnen til at sælge de udbudte sæder der skuffede med et voldsomt dyk i belægningsprocenten. Kabinefaktoren faldt således med hele 4 procentpoint til blot 65,4 procent. Dermed står i gennemsnit mere end hver tredje flysæde hos Thai Airwaystomt, når et af selskabets fly går på vingerne.

Antallet af passagerer steg svagt til 18.390.000 i 2011, og for 2012 forventer Thai Airways en markant fremgang i belægningen til over 74 procent.

Ledelsen advarer dog om, at de høje brændstofpriser, stigende omkostningerne til EU CO2-afgifter, samt øgede udgifter til personale og højere afskrivninger fortsat vil sætte bundlinjen under pres.

I 2012 ventes Thai Airways International yderligere at lancere sit eget lavprisflyselskab under navnet Thai Smile Air.