SAS-fly i Aalborg Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.

(ALLINGE) Når en ung studerende eller pensionist i dag tager bus eller tog mellem landsdelene, så er billetterne ekstra billige fordi staten støtter med såkaldt “sociale rabatter”. Alene fjernbusselskaberne får hvert år 30 mio. kroner i støtte fra staten på denne konto.

Hvis en studerende eller en pensionist derimod vælger at flyve mellem landsdelene, så er der til gengæld ikke nogen statsstøtte til indenrigsflyselskaberne til billigere billetter.

Men det kan der meget vel snart komme. I hvert fald hvis det står til transportminister Ole Birk Olesen (LA).

“Vi vil i regeringen gerne subsidiere ensartet uanset transportform. Derfor kunne man sagtens udvide de sociale rabatter til også at omfatte indenrigsflyvninger,” sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA), da han fredag svarede på spørgsmål i Infrastrukturens Telt på havnen i Allinge i forbindelse med dette års folkemøde, der løb af stablen fra torsdag til søndag i den lille by på det nordlige Bornholm.

Flere penge til puljen
Ministeren opridsede to forskellige måder at inkludere indenrigsflyvningen på. Den ene handler om at sprede den nuværende pulje af penge ud over flere modtagere ved også at give støtte til SAS, Norwegian, Danish Air Transport og Alsie Express, der har henholdsvis tre, en, to og en dansk indenrigsrute.

Den anden måde ville være at fastholde støtteniveauet til DSB og fjernbusselskaberne, og så tilføre flere penge til puljen. Penge som så skal gå til, at flyselskaberne kan give sociale rabatter.

Hvilken model ministeren selv foretrak, kom Ole Birk Olesen ikke ind på.

Med kyshånd
Hos Danish Air Transport vækker udmeldingen fra ministeren begejstring. Selskabet driver nemlig indenrigsruterne fra København til Karup og folkemødeøen Bornholm.

“Det ville vi tage imod med kyshånd,” siger Jesper Rungholm, der er direktør for Danish Air Transport, til CHECK-IN.dk.

Hvis Danish Air Transports to ruter var inkluderet i de sociale rabatter, så ville selskabet i 2016 have modtaget 4,5 mio. kroner i støtte.

På folkemødet blev Ole Birk Olesen ikke overraskende spurgt til hvornår regeringen kommer med den luftfartsstrategi, som skiftende regeringer har arbejdet på i flere år nu. Ifølge ministeren, så er den lige på trapperne. Formentlig inden sommerferien. Om ministeren mente skolernes sommerferie, som starter på fredag, fremgik dog ikke.

 

Relaterede artikler:

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Hele luftfartsbranchen venter på ministeren

DI: 2017 skal være luftfartsstrategiens år

CPH har anbefalinger til styrkelse af indenrigstrafikken

Indenrigsaktører åbne overfor fondsidé

x

Læs Også

SAS har fundet en ny Provence-lufthavn

SAS vil i i højsæsonen 2018 flyve tre gange om ugen til Provence-lufthavnen Toulon, der ligger mellem Cannes og Marseille på den franske riviera.

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

SAS vender tilbage til Beirut

En rute fra København til Libanons hovedstad Beirut er en af 11 danske SAS-rutenyheder i sommertrafikprogrammet for 2018, der også indeholder en ny fransk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS stormer mod PR-toppen

SAS har sikret sig den bedste placering nogensinde i de 16 år, hvor analysevirksomheden Aalund har gennemført den årlige undersøgelse til PR-Barometret.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.