Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye (t.v.), og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen ved indvielsen af den midlertidige gang. Foto: Ernst Tobisch / CPH.

Minister indviede midlertidig gang

For anden gang på under en måned havde Københavns Lufthavn tirsdag besøg af en minister. Denne gang for at indvie en ny gang, der skal rives ned igen.

Når rejsende til og fra Københavns Lufthavn med Ryanair, easyJet og Transavia i dag går til og fra deres fly i lufthavnens særlige lavprisfinger, CPH GO, så vil de være de første passagerer til at sætte deres ben i en helt ny gang mellem det centrale terminalområde og lavprisfingeren CPH GO.

Gangen går i en bue udenom den eksisterende forbindelsesgang, som skal rives ned indenfor kort tid. Det skal den for at skabe plads til første etape af den nye Finger E, som Københavns Lufthavn vil opføre i de kommende år. Den første etape bliver på 22.000 kvadratmeter og koster 850 mio. kroner. Den skal stå færdig i 2019 og netop ligge mellem det centrale terminalområde og GO. Derfor skal den oprindelige gang væk og det samme gælder for den nærliggende Hangar 1.

Imødekommende og behagelig
Den nye gang, som beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) og Københavns Lufthavns direktør Thomas Woldbye indviede tirsdag, er kun en midlertidig foranstaltning. Når første etape af Finger E er færdig, skal den være forbindelsen mellem det centrale terminalområde og GO-fingeren.

Selvom gangen skal rives ned igen, så er der alligevel gjort lidt ud af at skabe nogle pæne rammer. Med lyse vægge, lyse gulve og store vinduer ud mod forpladsen og landingsbanerne fremstår den nye gang langt mere imødekommende og behagelig end den oprindelige meget mørke gang. Her var også vinduer, men det gjorde ikke den store forskel.

Den nye gang har til gengæld ikke lige så mange knæk, som den oprindelige gang. Her er hovedsageligt tale om én lang gang – som umiddelbart ser meget, meget lang ud, når man drejer ind på den i den ene eller anden ende.

Københavns Lufthavn har dog ikke fundet det umagen værd at installere rullende fortove i den nye gang, hvor der heller ikke er en eneste butik eller spisested. Dermed er gangen sandsynligvis det største butiksfrie område i lufthavnens passagerområder.

Når Københavns Lufthavn nogle år ud i fremtiden tager hul på næste etape af Finger E-projektet, vil fingeren fortsætte mod syd forbi CPH GO. Hvad der til den tid skal ske med GO og den trafik, som i dag afvikles herfra under særligt økonomisk gunstige vilkår for flyselskaberne, vil Københavns Lufthavn indtil videre ikke løfte sløret for.

Brug for politisk opbakning
Beskæftigelsesministerens besøg tirsdag var anden gang på under en måned, at Københavns Lufthavn havde besøg af en minister til en event. Sidste gang var den 16. december sidste år, hvor erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen (K) deltog i et pressemøde om CPH’s store udvidelsesplan, som blandt andet indebærer en lukning af den såkaldte tværbane.

Både Troels Lund Poulsen og Brian Mikkelsen havde under deres besøg i lufthavnen også møde med lufthavnens administrerende direktør Thomas Woldbye, hvor ministrene fik en grundig gennemgang af lufthavnens omdiskuterede udvidelsesplaner og hvor mange arbejdspladser og hvor meget vækst det ventes at kunne generere.

Mandag i næste uge er det så transportminister Ole Birk Olesen, som Københavns Lufthavn har sat stævne. Denne gang ikke i lufthavnen, men på Christiansborg til en konference, som lufthavnen selv har arrangeret. Her vil man med udgangspunkt i en række møder med erhvervsliv og andre aktører i provinsen fortælle om luftfartens betydning for den regionale vækst.

Når Københavns Lufthavn er så ivrige efter at fortælle om sine vækstplaner, så skyldes det sandsynligvis blandt andet, at lufthavnen får brug for al den politiske opbakning de kan mønstre, når lukningen af tværbanen i løbet af i år skal diskuteres og besluttes i Folketinget. Derfor er det vigtigt på forhånd at ”klæde ministrene på” med gode argumenter for hvorfor det er nødvendigt at lukke banen.

 

 

Relaterede artikler:

CPH vil fjerne gang til lavprisfinger

CPH gør klar til at bygge ny langdistance-finger

17 nye langdistanceruter ved udbygning af CPH

Kritik af arkitektur og indretning af CPH Go

x

Læs Også

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Transfertrafikken i CPH i frit fald

I oktober var der 12,7 procent færre transferpassagerer i Københavns Lufthavn, og år til dato har CPH mistet næsten 200.000 passagerer i dette segment.

Aviator åbner ny lounge i Københavns Lufthavn

Atelier Relaxium er navnet på en ny lounge i CPH, som handlingselskabet Aviator åbner senere på måneden.

Russere bekræfter ankomst til CPH

Det russiske flyselskab S7 Airlines har søgt om landingstilladelser i Københavns Lufthavn og vil snart åbne for bookinger på en rute mellem Sankt Petersborg og CPH.

EU godkender ATP´s køber af aktier i CPH

EU-Kommissionen har ingen problemer med, at ATP køber sig ind i Københavns Lufthavn og får lufthavnen tilbage på 'danske hænder'.

Problemfri første måned med øget paskontrol i CPH

God forberedelse har sikret en problemfri indførelse af øget paskontrol i Københavns Lufthavn.