Transportminister Ole Birk Olesen var onsdag i samråd i Folketingets transportudvalg.

Minister: Løsarbejder-piloter ikke et sikkerhedsproblem

Piloter ansat gennem enkeltmandsvirksomheder udgør ikke et sikkerhedsproblem, mener transportministeren, der onsdag blev udspurgt om social dumping i luftfarten.

I adskillige europæiske flyselskaber er det de senere år blevet almindeligt, at piloter tvinges til at oprette egne enkeltmandsvirksomheder og hyres ind som underleverandører til flyselskaberne eller som underleverandører til rekrutteringsfirmaer, der sælger piloternes arbejdskraft videre til flyselskaberne.

Det betyder, at flyselskaberne ofte ikke har nogen pensionsforpligtelse for piloterne og kan slippe for at betale dem løn under sygdom og lignende sociale ydelser. Desuden er piloternes selskaber ofte placeret i lande, hvor de betaler mindst muligt i skat.

Risiko for flysikkerheden
Kritikere mener, at piloter på den måde nemt kan lade sig presse til at flyve, selvom de ikke er raske. Eller flyve selvom de ikke er udhvilede. For hvis de ikke gør det, så kan de risikere ikke længere at arbejde for flyselskabet og stå uden noget socialt sikkerhedsnet.

Fra flere sider har man gennem flere år peget på, at konstruktionen med løsarbejder-piloter kunne udgøre en risiko for flysikkerheden. Simpelthen fordi man risikerer, at piloterne tager deres egen jobfremtid med ind i kalkulationerne i deres daglige arbejde.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) deler dog ikke den bekymring. Det gjorde ministeren klart, da han onsdag var i samråd i Folketingets transportudvalg og skulle svare på spørgsmål om sin og regeringens holdning til social dumping i europæisk luftfart.

”Der er ingen indikationer på at det er et sikkerhedsproblem indenfor europæisk luftfart. Heller ikke hos lavprisselskaberne. Det er ikke et issue i den offentlige debat, at der skulle være sikkerhedsproblemer der,” understregede ministeren, der generelt ikke har noget imod konstruktionen med enkeltmandsvirksomheder.

”Det er ikke noget jeg kunne finde på at gribe ind overfor i andre brancher. Men på luftfartsområdet ville jeg skulle sætte mig yderligere ind i det før jeg vil sige noget om det,” pointerede ministeren.

Unfair vilkår
Ole Birk Olesen forsøgte efter bedste evne at svare for sig, da udvalgsmedlemmerne stillede ham en byge af spørgsmål. Ofte af meget teknisk karakter og stillet af politikere, der har beskæftiget sig med emnet gennem adskillige år. Ministeren erkendte da også hurtigt, at luftfart og arbejdsvilkår indenfor luftfart ikke just er det, der har fyldt mest på bordet hos Ole Birk Olesen, der blev minister i november sidste år. Igen og igen lød svaret, at han ville vende tilbage med skriftlige svar.

Ministeren havde dog lidt med til udvalget i form af et papir, som Ole Birk Olesen kaldte ”Lex luftfart”. Det er en række input til EU-Kommissionen, som netop nu arbejder med forslag til hvordan arbejdsvilkårene i europæisk luftfart kan forbedres.

”Lex Luftfart adresserer bekæmpelsen af unfair vilkår i luftfartsbranchen, hvor det er nødvendigt med gennemsigtighed og klare regler,” forklarede ministeren.

Lex Luftfart handler blandt andet om at få defineret hvor piloter og kabinebesætningsmedlemmer reelt har baser samt arbejdsmiljø ombord på flyene. Papiret er udarbejdet af Trafikstyrelsen med input fra luftfartsbranchen.

 

Relaterede artikler:

Heunicke: Fælles EU-opgør med social dumping

Ny minister betænkelig ved Ryanair-beskatning

 

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Karatekonge skal sælge Ryanair i Norden

Den 27-årige danske kampsportsekspert Chris Lundshøj er ansat som ny salg- og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

Sæson for fodboldflyvninger

De danske superligaklubbers kvalifikationskampe til de europæiske turneringer giver fast arbejde for flere danske flyselskaber.