Transportminister Ole Birk Olesen var onsdag i samråd i Folketingets transportudvalg.

Minister: Løsarbejder-piloter ikke et sikkerhedsproblem

Piloter ansat gennem enkeltmandsvirksomheder udgør ikke et sikkerhedsproblem, mener transportministeren, der onsdag blev udspurgt om social dumping i luftfarten.

I adskillige europæiske flyselskaber er det de senere år blevet almindeligt, at piloter tvinges til at oprette egne enkeltmandsvirksomheder og hyres ind som underleverandører til flyselskaberne eller som underleverandører til rekrutteringsfirmaer, der sælger piloternes arbejdskraft videre til flyselskaberne.

Det betyder, at flyselskaberne ofte ikke har nogen pensionsforpligtelse for piloterne og kan slippe for at betale dem løn under sygdom og lignende sociale ydelser. Desuden er piloternes selskaber ofte placeret i lande, hvor de betaler mindst muligt i skat.

Risiko for flysikkerheden
Kritikere mener, at piloter på den måde nemt kan lade sig presse til at flyve, selvom de ikke er raske. Eller flyve selvom de ikke er udhvilede. For hvis de ikke gør det, så kan de risikere ikke længere at arbejde for flyselskabet og stå uden noget socialt sikkerhedsnet.

Fra flere sider har man gennem flere år peget på, at konstruktionen med løsarbejder-piloter kunne udgøre en risiko for flysikkerheden. Simpelthen fordi man risikerer, at piloterne tager deres egen jobfremtid med ind i kalkulationerne i deres daglige arbejde.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) deler dog ikke den bekymring. Det gjorde ministeren klart, da han onsdag var i samråd i Folketingets transportudvalg og skulle svare på spørgsmål om sin og regeringens holdning til social dumping i europæisk luftfart.

”Der er ingen indikationer på at det er et sikkerhedsproblem indenfor europæisk luftfart. Heller ikke hos lavprisselskaberne. Det er ikke et issue i den offentlige debat, at der skulle være sikkerhedsproblemer der,” understregede ministeren, der generelt ikke har noget imod konstruktionen med enkeltmandsvirksomheder.

”Det er ikke noget jeg kunne finde på at gribe ind overfor i andre brancher. Men på luftfartsområdet ville jeg skulle sætte mig yderligere ind i det før jeg vil sige noget om det,” pointerede ministeren.

Unfair vilkår
Ole Birk Olesen forsøgte efter bedste evne at svare for sig, da udvalgsmedlemmerne stillede ham en byge af spørgsmål. Ofte af meget teknisk karakter og stillet af politikere, der har beskæftiget sig med emnet gennem adskillige år. Ministeren erkendte da også hurtigt, at luftfart og arbejdsvilkår indenfor luftfart ikke just er det, der har fyldt mest på bordet hos Ole Birk Olesen, der blev minister i november sidste år. Igen og igen lød svaret, at han ville vende tilbage med skriftlige svar.

Ministeren havde dog lidt med til udvalget i form af et papir, som Ole Birk Olesen kaldte ”Lex luftfart”. Det er en række input til EU-Kommissionen, som netop nu arbejder med forslag til hvordan arbejdsvilkårene i europæisk luftfart kan forbedres.

”Lex Luftfart adresserer bekæmpelsen af unfair vilkår i luftfartsbranchen, hvor det er nødvendigt med gennemsigtighed og klare regler,” forklarede ministeren.

Lex Luftfart handler blandt andet om at få defineret hvor piloter og kabinebesætningsmedlemmer reelt har baser samt arbejdsmiljø ombord på flyene. Papiret er udarbejdet af Trafikstyrelsen med input fra luftfartsbranchen.

 

Relaterede artikler:

Heunicke: Fælles EU-opgør med social dumping

Ny minister betænkelig ved Ryanair-beskatning

 

x

Læs Også

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.