Adskillige gange i løbet af 2016 var der særdeles lange køer ved sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. Foto: Andreas Krog.

Minister: Nemmere sikkerhedskontrol kan ikke lade sig gøre

Socialdemokratiets forslag om at lade forhåndsgodkendte indenrigspassagerer gå udenom sikkerhedskontrollen kan ikke lade sig gøre, pointerer minister.

I januar i år foreslog Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, at hyppigt rejsende mod betaling skal kunne få foretaget et baggrundscheck hos Politiets Efterretningstjeneste, så man kan opnå en permanent sikkerhedsgodkendelse og dermed gå udenom den almindelige sikkerhedskontrol i lufthavnene. Når sikkerhedsgodkendelsen er på plads, så behøver de rejsende ikke at få checket håndbagage og kan gå direkte til flyet via en særlig sluse i lufthavnen.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) synes egentlig godt om forslaget.

”Jeg deler Rasmus Prehns ønske om at mindske besværet og ventetiden for passagerer i de danske lufthavne uden at gå på kompromis med sikkerheden. Jeg ved det også er noget de mindre regionale lufthavne har efterlyst, da de oplever stigende omkostninger til security,” sagde Ole Birk Olesen, da han torsdag i sidste uge var i samråd om forslaget i Folketingets transportudvalg.

Omfattet af screening
Ministeren vil meget gerne arbejde videre med det socialdemokratiske forslag.

”Jeg er meget åben overfor at man bør kunne eksperimentere med en model, der handler om at nogen personer på en eller anden måde gennemgår et forhåndscheck, sådan at de bare kan identificere sig selv med fingeraftryk eller iris-scannere. Og at det så ville kunne føre til, at de kunne undgå at være omfattet af den screening, som de i dag er underlagt. Den idé vil jeg gerne arbejde videre med og også tale om det i europæisk sammenhæng, hvor de her regler fastlægges,” fastslog Ole Birk Olesen.

Han understregede dog, at det ikke noget, der kan sættes i søen, sådan som reglerne er nu.

”Men som reglerne er i dag, så er det ikke tilladt at undtage nogle passagerer fra den screening. Og det er jo socialdemokratiets forslag, at nogle passagerer skal undtages for screening. Derfor er det forslag ikke gangbart i dag, sådan som reglerne er. Og man kan heller ikke ved forsøgsordning undtage passagerer for screeningsprocessen,” understregede ministeren.

Hurtigere og enklere
Rasmus Prehn opfordrede transportministeren til at være pioner på området og presse på i EU for ændrede securityregler. Presse på for at man får lov til at eksperimentere med nye modeller. Og det var ministeren klar til.

”Men vi kan arbejde videre med nye tekniske løsninger til at gøre tingene hurtigere og enklere. Og vi kan appellere til vores samarbejdspartnere i EU om, at sætte et arbejde i gang med at finde en model, der kan undtage bestemte passagerer, som man ikke opfatter, at der er nogen som helst sikkerhedsrisiko ved,” sagde Ole Birk Olesen.

 

 

Relaterede artikler:

Socialdemokratiet vil gøre flyrejser lettere

x

Læs Også

Flyselskaber vil have gennemsigtighed

Flyselskaberne betaler årligt mere end 600 mio. kroner i security-afgifter til Københavns Lufthavn, og nu ønskes der en større gennemsigtighed.

CPH: Savner lige konkurrencevilkår

Københavns Lufthavn mener, at det giver en skæv konkurrencesituation, at lufthavnen selv skal afholde omkostninger til sikkerhedskontrol, mens det i andre lande er en statsopgave.

Dette kan man se med kropsscanneren

Mange er utrygge ved kropsscannerne i lufthavnenes sikkerhedskontrol. Amsterdam-Schiphol løfter nu sløret for, hvad kontrollørerne kan se på skærmen.

Priser for sikkerhedskontrol varierer

Billund Lufthavn kan i dag sikkerhedskontrollere lufthavnens afrejsende passagerer for til en pris, der er en tredjedel af, hvad samme ydelse koster i Københavns Lufthavn.

Oslo Lufthavn indfører kø-måling fra CPH

Lufthavnene i Oslo og Stavanger vil slutte sig til fem andre nordiske lufthavne, der benytter kø-teknologi fra nordjyske virksomhed.

Transportministeren har ikke droppet rabatter

Selvom det ikke specifikt er nævnt i den nye luftfartsstrategi, er der stadig mulighed for, at indenrigsflyselskaberne vil kunne få andel i de såkaldte sociale rabatter.