Mistænker Ryanair for at snyde med sædetildeling

Igennem de seneste par uger har mange irske kunder oplevet, at de får tildelt sæder tilfældige steder i kabinen i forhold til de rejseledsagere, der er booket samtidigt.

Er Ryanair begyndt bevidst at placere passagerer, der rejser sammen men ikke har betalt ekstra for at reservere sæder ved siden af hinanden, forskellige steder i flyene for at få dem til at betale for sædereservation næste gang de flyver med selskabet? Det spørgsmålet har adskillige irske flyrejsende stillet sig selv de seneste to uger.

Her har faste Ryanair-rejsende nemlig oplevet, at rejsende på samme reservation ikke længere bliver placeret ved siden af hinanden, sådan som det tidligere har været tilfældet. Og selvom de rejsende checker ind til deres fly så tidligt som det er muligt og der er mange ledige sæder, så bliver de alligevel placeret vidt forskellige steder i flyet.

Hvis de vil sidde ved siden af hinanden, så er de partout nødt til at betale for det. Priserne for at reservere sæder starter omkring 15 kroner og stiger i takt med hvor sæderne er i flyet og hvor lang tid der er til afgangstidspunktet.

Ledige sæder lige ved siden af
Adskillige Ryanair-rejsende har bemærket ændringen og er gået til avisen Irish Times, der viderebringer en hel buket af læserberetninger om Ryanair-flyvninger de seneste uger. Om hvordan to forældre med et autistisk barn blev placeret tre forskellige steder og om hvordan en gruppe på tre blev spredt ud over flyet – på trods af ledige sæder lige ved siden af dem.

Ryanair afviser overfor Irish Times at praksis med placering af passagerer har ændret sig. Når passagererne oftere oplever at blive placeret langt fra hinanden end det var tilfældet tidligere, så skyldes det ganske enkelt at der er flere passagerer og dermed færre sæder at allokere til passagerer, der rejser sammen. Ryanair afviser dermed, at der skulle være tale om et bevidst forsøg på at få passagererne til at betale for sædereservationer fremover.

I stedet peger Ryanair på, at passagererne gennem adskillige år er blevet placeret tilfældigt. Det har faktisk været tilfældet siden 2014, da Ryanair indførte muligheden for at reservere et bestemt sæde.

 

Relaterede artikler:

Ryanair er blevet netværksselskab

Ryanair-debut til Rom og retur

Ryanair tilbyder snart sædereservation på alle ruter

Ryanair: Gratis sædereservation til børn

Toiletgebyr hos Ryanair rykker nærmere

Ryanair: Ingen tillæg for at varme maden

x

Læs Også

Maersk Air-fly startede Ryanair

Ryanair blev startet ved en tilfældighed, fordi danske Maersk Air havde leveret et lille 15-personers fly, som medstifter Tony Ryan ikke vidste. hvad han skulle bruge til.

Ryanair-kaptajn: Det mangler folk på alle niveauer

En dansk Ryanair-kaptajn hævder, at selskabet altid har været underbemandet, og med masser af nye fly på vej, kan det ende galt for Ryanair, hvis der ikke er piloter nok.

FPU vil hjælpe Ryanair-piloter

Flyvebranchens Personale Union opfordrer Ryanair-piloter til at henvende sig, hvis man ønsker hjælp og støtte i forbindelse med det spirende pilotoprør i Ryanair.

Ryanair krisen – dag for dag

Ryanair er havnet i en dyb krise med utilfredse kunder, en faldende aktiekurs, og hånende konkurrenter, og nu breder et spirende pilotoprør sig med lynets hast.

Ryanair skærer ned i København

Ryanair har valgt at annullere opstarten af to nye ruter fra Københavns Lufthavn, og yderligere to ruter er taget ud af det kommende sommertrafikprogram.

Trafikstyrelsen: Vi tilbyder gratis flyklageadgang

Danskerne behøver ikke at betale flyklagevirksomhederne for at søge erstatning hos Ryanair. Klagebehandling foretages helt gratis af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.