Momsfinte kan koste flyklagere mange penge

De fleste flyklagere, tror at de betaler 25 procent for at få tilgodehavender hentet hjem fra flyselskaberne. Hos nogle flyklagevirksomheder betaler man faktisk mere.

Flyklagevirksomhederne – også kaldet Compensation Claim Agents (CCA) – lever af at læse “det med småt”, som forbrugerne ikke selv har tid og kræfter til, når de bliver udsat for aflysninger og forsinkelser på flyrejser. De hjælper således hvert år med at få refunderet millioner af kroner fra flyselskaberne, og hovedparten af de refunderede penge sendes tilbage til forbrugerne.

Som udgangspunkt beholder flyklagevirksomhederne selv 25 procent af kompensationsbeløbet i honorar, men her skal man som forbruger holde tungen lige i munden, idet mange fejlagtigt tror, at prisen dermed er den samme hos alle flyklagevirksomhederne. Det er nemlig nødvendigt at læse “det med småt” i flyklagevirksomhedernes betingelser for ikke at risikere at komme til at betale mere end højst nødvendigt for assistancen.

Det handler nemlig om, hvorvidt flyklagevirksomhederne oplyser, om honorarerne er inklusive eller eksklusive moms. Hvis honoraret er eksklusiv moms, kommer forbrugerne til at betale 31,25 procent i honorar i stedet for 25 procent som forventet.

Det kan illustreres i følgende eksempel:

En flyklager får tildelt en kompensation på 10.000 kroner med bistand fra en flyklagevirksomhed. Hos Flyforsinkelse.dk skal der betales et honorar på 25 procent af kompensationsbeløbet samt 25 procent i moms af honoraret. Det bliver således 2.500 kroner plus 25 procent moms, i alt 3.125 kroner. Har man i stedet benyttet sig af Flyhjaelp.dk vil honoraret være 25 procent af kompensationsbeløbet inklusiv moms. Dermed betaler man blot samlet 2.500 kroner til Flyhjaelp.dk, hvoraf de 2.000 kroner er honorar til virksomheden og 500 kroner er moms.

“Vi lægger moms ovenpå vores honorar på 25 procent, og vi er dyrere end de andre, fordi vi har et bedre produkt. Vi har eksempelvis en fast sats uanset om vi skal i retten eller ej. Herudover har vi heller ikke mærkelige gebyrer eller tager penge for at refundere penge til klienterne i lokal valuta,” siger Johan Fugman, administrerende direktør i Flyforsinkelse.dk til CHECK-IN.dk.

Bryder markedsføringsloven
Hos Flyhjaelp.dk er man utilfreds med, at konkurrenten markedsfører honorarerne eksklusive moms, idet forbrugerne har svært ved at se forskel på honorarets størrelse, da de ikke er opmærksomme på oplysningerne om momsen.

“Det er vildledende over for forbrugerne, og det er konkurrenceforvridende i forhold til os. Hvis alle markedsførte sig inklusive moms, så ville mange nok have valgt os frem for en udbyder, der har en anden prissætning. Vi har henvendt os til nogle af kollegerne i branchen for at få dem til at oplyse den pris man skal i henhold til markedsføringsloven. De mener, at de følger Forbrugerombudsmandens retningslinjer, hvilket vi mener, at de ikke gør,” siger Gustav Frederik Thybo, der er cand. jur. og administrerende direktør for Flyhjaelp.dk.

Flyhjaelp henviser til markedsføringslovens §13, der siger, at erhvervsdrivende skal oplyse den samlede pris for varen inklusive gebyrer, omkostninger og moms, når der er tale om det private forbrugermarked.

“Det er min klare opfattelse, at vores konkurrenters hjemmesider henvender sig til forbrugere, hvorfor prisen skal oplyses inklusive moms, mens prisen på undersider, der henvender sig til erhvervsdrivende kan oplyses eksklusiv moms. Vi håber på sigt at vinde noget ved at opføre os ordentligt og ikke vildlede forbrugerne,” lyder det fra Flyhjælp-direktøren.

Ingen hjælp fra Forbrugerombudsmanden
Hos Flyhjaelp.dk mener man, at det indtil videre har kostet tre mio. kroner i indtægtstab, at man følger markedsføringslovens bestemmelser til punkt og prikke. Den 10. februar sidste år henvendte Flyhjaelp.dk sig til Forbrugerombudsmanden omkring problemstillingen.

I en svarskrivelse fra Forbrugerombudsmanden fremgik det, at man ville kontakte Flyforsinkelse.dk og oplyse om lovgivningen på området, så virksomheden kunne få mulighed for at overveje sin markedsføring. Samtidig understregede Forbrugerombudsmanden, at man ikke havde ressourcer til en egentlig sagsbehandling, da det vil kræve, at der er tale om en virksomhed eller en branche, som der modtages mange klager over.

Hos Flyforsinkelse.dk er man af den opfattelse, at virksomheden markedsfører sig i henhold til Forbrugerombudsmandens vejledning.

“Vi er helt åbne om det, og jeg har god samvittighed over den måde, som vi skriver tingene på. Vi har klappet det hele af med Forbrugerombudsmanden, så vi er på meget sikker grund, og vi har ikke planer om at rette i, hvad Forbrugerombudsmanden siger, at der skal stå,” fastslår Johan Fugman fra Flyforsinkelse.dk, der samtidig understreger, at hans virksomhed er “den pæne dreng i klassen”.

Flyforsinkelse er den eneste flyklagevirksomhed, der oplyser priser eksklusiv moms. Flyhjaelp.dk og Airhelp.com er tydelige i oplysningen om at priserne er inklusiv moms, mens Flypenge.dk og Flyadvokat.dk ikke specifikt oplyser, hvorvidt honorarerne er inklusive moms, hvilket dog lader til at være tilfældet.

EU-Kommissionen har den 9. marts udsendte nye retninglinjer på området, og heraf fremgår det, at der skal oplyses totalpriser inklusive gebyrer, afgifter og moms.

 

Relaterede artikler:

EU: Ulovligt at rejsebureauer overdrager flydata

De færreste kræver erstatning ved flyforsinkelser

Dobbelt så mange klager hos Ryanair

Ny vejledning for EU-passagerforordning

AirHelp går i kødet på flyselskaberne

x

Læs Også

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.