Monarch har bestilt 30 Boeing 737MAX 8.

Monarch: Vi ser på flere destinationer i Skandinavien

Det britiske lavprisflyselskab Monarch Airlines vil ikke nøjes med ruter til Stockholm. Selskabet ser også på andre destinationer i Skandinavien.

Monarch Airlines overraskede alt og alle ved tidligere på ugen at annoncere nye ruter til Stockholm-Arlanda fra London-Luton, Birmingham og Manchester. Hidtil har det britiske lavprisflyselskab beskæftiget sig med lavprisflyvninger til soldestinationer og storbydestinationer i Sydeuropa, så etableringen i det skandinaviske marked er absolut en strategisk ændring.

Men der kan meget vel være mere på vej, afslører det britiske lavprisflyselskab.

“Monarch har vurderet forskellige destinationer i Skandinavien og er kommet frem til, at Stockholm passer bedst til vores nuværende kundebase. Vi vurderer løbende vores netværk og de destinationer, som vi tilbyder vores kunder, og hvis andre byer vurderes at passe til vores kundeprofil, vil vi se på muligheden for at åbne flere ruter til Skandinavien i fremtiden,” siger Colette Eagles, pressechef hos Monarch Airlines til CHECK-IN.dk.

I slutningen af 2014 ændrede Monarch hovedstrategi, således at der fremover kun skulle flyves ruteflyvning, hvor man tidligere også havde beskæftiget sig med charterflyvning og i et vist omfang wetlease. Da denne nye strategi blev lagt, besluttede selskabet også at fokusere på storbydestinationer, så det ikke længere var destinationer, der appellerede til strand- og solferie.

“Som et led i refokusering af selskabet, som startede for et par år siden, da vi opdaterede vores strategi, startede Monarch flyvninger til en ny profil af destinationer, som passede til korte city-breaks. Stockholm hører til den kategori, hvor der også er destinationer som Lissabon, Tel Aviv, Porto og Zagreb, som åbnede i år eller vil åbne næste sommer. Monarchs kunder er allerede glade for destinationer som Barcelona, Venedig, Verona, Madrid og Rom. Et stadig stigende antal af vores kunder flyver ikke kun med Monarch på den årlige badeferie, men også på europæisk storbyferie eller på skiferie,” forklarer pressechefen.

Er ikke bange for konkurrence
Monarch er bevidst om, at etableringen af ruter til det skandinaviske marked kan indebære en hård konkurrence. Selskabet kender i forvejen Norwegian fra Gatwick-lufthavnen, hvor de to selskaber flyver side om side til mange sydeuropæiske destinationer.

“Hos Monarch har vi en meget attraktivt omkostningsbase, og vi er ikke bange for konkurrence. Vi flyver fra Storbritiannien i et af de mest konkurrenceprægede markeder, og når vores kunder vender tilbage igen og igen,  viser det, at vores pris er den rigtige. Fokus på kundeservice sammen med attraktive afgangstider og rimelige priser, gør forskellen til vores konkurrenter. Samtidig indsætter vi det hele ny Boeing 737MAX 8-fly i foråret 2018, hvilket vil give en endnu bedre kundeoplevelse. Monarch bliver et af de første flyselskaber til at operere en hel flåde af den nyeste generation af fly,” understreger Colette Eagles.

Lige nu består Monarchs flåde af 10 fly af typen Airbus A320-200 samt 25 eksemplarer af den noget større A321-200. Flyene har en gennemsnitsalder på 11,8 år. Monarch afgav i slutningen af 2014 ordre på 30 helt nye Boeing 737MAX 8-fly til en samlet listepris på 3,2 mia. dollar, hvilket svarer til 21,3 mia. danske kroner.

 

Relaterede artikler:

Monarch Airlines åbner tre ruter i Skandinavien

Jet Time-fly på sommeropgave i Holland

Norwegian åbner nye London-ruter

Flyrejser fra Aalborg til Florida i vinterhalvåret