(Foto: Aarhus Lufthavn)

Mulig Jet Time-afløser søger ATR-piloter

Et af de selskaber, som kunne tænkes at overtage Jet Time’s ATR-produktion for SAS, søger piloter til netop ATR-fly, som selskabet i dag ikke selv opererer.

Det estiske flyselskab Nordica søger både styrmænd og kaptajner til at flyve ATR72-turboprop fly. Umiddelbart opsigtsvækkende, da det lille flyselskab ikke selv har flytypen i sin flåde i dag. Ja, selskabet råder faktisk slet ikke over turbopropfly. I stedet beskæftiger Nordica en flåde af CRJ700 og CRJ900-fly.

Nordica har ikke tidligere givet udtryk for, at de havde planer om at udvide med ATR-turbopropfly, som vil kræve et helt selvstændigt med hensyn til sikkerhedsorganisation, flyvechef og vedligeholdelse.

Overtage Jet Time-produktion
Til gengæld har Nordica gennem længere tid haft en ambition om at få foden indenfor på markedet for såkaldt ”white label produktion”, hvor et mindre flyselskab opererer fly på vegne af et større netværksselskab, der dermed får en billigere produktion, end hvis de selv skulle have stået for det.

Det danske flyselskab Jet Time laver netop den slags for SAS med seks ATR72-600 turbopropfly malet i SAS-farver og bemandet med Jet Time-personale. Jet Time har siden efteråret 2013 opereret helt op til 11 ATR-fly for SAS. Det har dog gennem alle årene været tabsgivende og Jet Time er nu ved at afvikle operationen. I næste uge tages et fly ud af produktion og til september er det helt slut.

Derfor igangsatte SAS i januar en budrunde, hvor selskaber fra hele Europa har kunne byde ind på at overtage Jet Time-produktionen.

Gennem rekrutteringsfirma
Resultatet af budrunden er ikke kendt endnu, men noget kunne tyde på, at Nordica har vundet SAS-kontrakten. I jobopslagene skriver Nordica nemlig ikke, at de nye styrmænd og kaptajner skal tilknyttes Nordica’s normale base i Tallinn. I stedet står der, at piloterne kan forvente at få base i et EU-land.

Af opslagene fremgår det desuden, at piloterne ikke vil blive ansat direkte i Nordica, men gennem et rekrutteringsfirma. Og endelig, så skal piloterne ikke regne med de 5-6 ugers ferie, som er det mest udbredte på blandt andet det danske arbejdsmarked. De må tage til takke med fire ugers ferie om året.

Der står ikke noget i opslagene om hvilken løn styrmændene og kaptajnerne vil blive tilbudt. Men barren sættes lavt med hensyn til kvalifikationer. Således skal kaptajnerne blot have fløjet 500 timer på ATR-fly for at kunne komme i betragtning. Og styrmænd skal blot have “type rating” på ATR42 eller ATR72.

SAS har ingen kommentarer til Nordicas søgen efter ATR-piloter.

 

Relaterede artikler:

Stobart Air tæt på SAS-kontrakt

DAT vil byde på ATR-flyvninger for SAS

Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time

14 Jet Time-fly i sving for SAS

Jet Time får sit første SAS-fly

Jet Time skal flyve ATR-fly for SAS

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

99 kr. + moms

1 md.

279 kr. + moms

3 mdr.

549 kr. + moms

6 mdr.

999 kr. + moms

12 mdr.

Allerede abonnent?

x

Læs Også

Spiritus, chips og småkager skal øge indtjeningen hos SAS

SAS opdaterer tilbuddet af drikkevarer og snacks på de skandinaviske og europæiske ruter, hvilket forventes at styrke produktet og øge indtjeningen.

SAS og Luxair i nyt samarbejde

SAS har indgået et kommercielt samarbejde med Luxair, der er Luxembourgs nationale flyselskab.

Masser af skjulte værdier i SAS

De resterende 17 slot-par i Heathrow Airport har en værdi på omkring 4,4 mia. kroner, og sammen med bonusprogram og overflyningsrettigheder har SAS mange skjulte værdier.

”Politikere ser luftfart som noget negativt”

Luftfart bliver fra politisk hold i Europa i stigende grad set skævt til, pointerer direktøren for en sammenslutning af næsten 200 luftfartsvirksomheder.

Air Greenland: EU-regler rammer os hårdt

Den udskældte EU-forordning om kompensation ved aflysninger og forsinkelser gør ekstra ondt for Air Greenland. Britisk EU-exit kan betyde, at forordningen lempes.

Regionalfly er fremtidssikrede

Trods en overtallighed af ATR-fly i markedet tror NAC´s bestyrelsesformand Martin Møller Nielsen fuldt og fast på fremtiden for de regionale fly.