ATR72-600 (Foto: Aarhus Lufthavn)

Mulig Jet Time-afløser søger ATR-piloter

Et af de selskaber, som kunne tænkes at overtage Jet Time’s ATR-produktion for SAS, søger piloter til netop ATR-fly, som selskabet i dag ikke selv opererer.

Det estiske flyselskab Nordica søger både styrmænd og kaptajner til at flyve ATR72-turboprop fly. Umiddelbart opsigtsvækkende, da det lille flyselskab ikke selv har flytypen i sin flåde i dag. Ja, selskabet råder faktisk slet ikke over turbopropfly. I stedet beskæftiger Nordica en flåde af CRJ700 og CRJ900-fly.

Nordica har ikke tidligere givet udtryk for, at de havde planer om at udvide med ATR-turbopropfly, som vil kræve et helt selvstændigt med hensyn til sikkerhedsorganisation, flyvechef og vedligeholdelse.

Overtage Jet Time-produktion
Til gengæld har Nordica gennem længere tid haft en ambition om at få foden indenfor på markedet for såkaldt ”white label produktion”, hvor et mindre flyselskab opererer fly på vegne af et større netværksselskab, der dermed får en billigere produktion, end hvis de selv skulle have stået for det.

Det danske flyselskab Jet Time laver netop den slags for SAS med seks ATR72-600 turbopropfly malet i SAS-farver og bemandet med Jet Time-personale. Jet Time har siden efteråret 2013 opereret helt op til 11 ATR-fly for SAS. Det har dog gennem alle årene været tabsgivende og Jet Time er nu ved at afvikle operationen. I næste uge tages et fly ud af produktion og til september er det helt slut.

Derfor igangsatte SAS i januar en budrunde, hvor selskaber fra hele Europa har kunne byde ind på at overtage Jet Time-produktionen.

Gennem rekrutteringsfirma
Resultatet af budrunden er ikke kendt endnu, men noget kunne tyde på, at Nordica har vundet SAS-kontrakten. I jobopslagene skriver Nordica nemlig ikke, at de nye styrmænd og kaptajner skal tilknyttes Nordica’s normale base i Tallinn. I stedet står der, at piloterne kan forvente at få base i et EU-land.

Af opslagene fremgår det desuden, at piloterne ikke vil blive ansat direkte i Nordica, men gennem et rekrutteringsfirma. Og endelig, så skal piloterne ikke regne med de 5-6 ugers ferie, som er det mest udbredte på blandt andet det danske arbejdsmarked. De må tage til takke med fire ugers ferie om året.

Der står ikke noget i opslagene om hvilken løn styrmændene og kaptajnerne vil blive tilbudt. Men barren sættes lavt med hensyn til kvalifikationer. Således skal kaptajnerne blot have fløjet 500 timer på ATR-fly for at kunne komme i betragtning. Og styrmænd skal blot have “type rating” på ATR42 eller ATR72.

SAS har ingen kommentarer til Nordicas søgen efter ATR-piloter.

 

Relaterede artikler:

Stobart Air tæt på SAS-kontrakt

DAT vil byde på ATR-flyvninger for SAS

Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time

14 Jet Time-fly i sving for SAS

Jet Time får sit første SAS-fly

Jet Time skal flyve ATR-fly for SAS

x

Læs Også

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

SAS åbner nye ruter fra København til Kanarieøerne

SAS opruster i det kommende vintertrafikprogram på flyvningerne fra København til De Kanariske Øer og vil dermed udfordre Norwegian og Ryanair.