Boeing 737-flyet i Kirkenes Lufthavn. Der er tydelig bremsemærker fra hjulene i højre side. (Foto: Privat)

Næsehjulet låste sig på SAS-fly

Et SAS-fly af typen Boeing 737-700 måtte foretage en brat opbremsning i forbindelse med starten fra Kirkenes i Norge, efter piloterne oplevede problemer med næsehjulet.

Et Boeing 737 passagerfly fra SAS med 95 passagerer om bord blev i søndags forhindret i at starte fra Kirkenes Lufthavn-Høybuktmoen, der er en kombineret militær- og civil lufthavn i den allernordligste del af Norge.

Flyet med rutenummer SK4479 havde Oslo slået ind som destination på navigationen. Alt gik som planlagt på vej ud til start på bane 24, hvor piloterne rettede flyet op med startbanens midterlinje og begyndte at give gas. Men alt var ikke, som det burde være. Piloterne opdagede hurtigt, at flyet konsekvent trak mod venstre, hvorefter de afbrød starten ved meget lav hastighed.

En asymmetrisk opbremsning resulterede i, at højre hovedhjul satte tydelige afmærkninger i startbanen. Det melleemstore Boeing-fly blev bragt til standsning i en uoplyst vinkel til midterlinjen – men inden for banens kantlinjer. En time senere blev flyet trukket fra startbanen hen til en forplads.

Låst næsehjul
Flyets passagerer blev i bus bragt til Kirkenes-lufthavnens terminal kort efter den afbrudte start.

“Kaptajnen sagde, at næsehjulet låste sig og svingede til venstre,” fortæller Ros-Mari Sukuvara, der var passager om bord på flyet, til det norske medie, iFinnmark.

SAS har efter hændelsen bekræftet, at flyets besætning måtte afbryde starten, da der var en defekt ved styringen af næsehjulet.

Det 17 år gamle Boeing 737-fly med registreringen LN-RPJ blev stående i Kirkenes indtil tirsdag ved middagstid, hvor det som rutenummer SK9121 blev fløjet tomt tilbage til Oslo Lufthavn, hvor det et par timer senere blev sat i drift på en flyvning til Kristiansand.

 

Relaterede artikler:

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Endnu et SAS-langdistancefly skadet i Newark

SAS-passagerer overnatter i lufthavnsterminal i Novosibirsk

SAS-fly strandede i New York og Beijing

Problemfly skyld i nye SAS-aflysninger

x

Læs Også

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

Formanden for Dansk Pilotforening oplever, at SAS betragter sine erfarne piloter som et problem og ikke en løsning til selskabets fortsatte udvikling.

Totalskadet SAS-fly blev øvelsesfly i CPH

Greenlineren i Københavns Lufthavn har tidligere på året fået selskab af skroget fra et Bombardier CRJ900-fly, der tidligere har tilhørt SAS.

Nordica overtager SAS-fly

Det estiske flyselskab Nordica har for nylig overtaget to Bombardier CRJ900-fly, der har været beskæftiget af Cimber på vegne af SAS.

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

Med et samlet areal på 440 kvadratmeter og et nyt serveringsområde, er SAS Lounge i Newark Liberty International Airport klar til at tage imod gæsterne.

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

SAS-fly landede med punkteret dæk

Et Bombardier CRJ900 fly fra SAS opereret af irske CityJet måtte sikkerhedslande i Bruxelles-Zaventem lufthavnen med et eksploderet dæk.