Næsten tre millioner flere lavprispassagerer

Europas fire største lavprisflyselskaber fløj med 2,9 mio. flere passagerer i august, og Norwegian var det selskab, der fik færrest nye passagerer.

De største lavprisflyselskaber i Europa har haft en sommer med markant fremgang i passagertallet. Således var der alene i august næsten tre millioner flere passagerer hos de fire største lavprisflyselskaber, der ikke er en del af de store internationale luftfartskoncerner.

Den største relative fremgang kunne man ikke overraskende finde hos ungarske Wizz Air, der fik 566.780 flere passagerer i flyene og dermed sikrede sig en imponerende vækst på 24,4 procent til samlet 2.887.770 passagerer. Det ungarske lavprisflyselskab er i dag det fjeredestørste i Europa, og med den hastighed, at selskabet vokser og får nye fly ind, så vil det ikke være umuligt i løbet af få år at overhale Norwegian og indtage tredjepladsen på den europæiske lavprisrangliste.

Passagerudvikling august 2017 vs. 2016

Selskab 2017-8 2016-8 Ændring Ændring i %
Ryanair 12.700.000 11.500.000 1.200.000 +10,4 %
EasyJet 8.219.017 7.513.592 705,425 +9,4 %
Norwegian 3.279.525 2.871.922 407.603 +14,2 %
Wizz Air 2.887.770 2.320.990 566.780 +24,4 %
Kilde: Flyselskaberne

 

Mere kontrollerede vækstrater finder man hos Ryanair og easyJet, der voksede med henholdsvis 10,4 og 9,4 procent. Til gengæld er udgangspunktet for væksten noget større end hos Norwegian og Wizz Air. Der var 1,2 millioner flere passagerer hos Ryanair i august sammenlignet med samme måned året før, og easyJet kunne byde velkommen til lidt flere end 700.000 ekstra passagerer i forhold til august 2016.

Til gengæld er Ryanair og easyJet vældig gode til at fylde flyene. I august var belægningsprocenten på 97 procent hos Ryanair, mens easyJet havde solgt 92,3 procent af den udbudte kapacitet. Wizz Air formåede at øge belægningen til 95,4 procent, mens Norwegian lå bagest i feltet, idet 91,1 procent af den ledige kapacitet blev afsat.

Vækstfokus hos Norwegian
Med en vækst på 14,2 procent fortsatte Norwegian mange års ekspansion. Til gengæld kniber det med indtjeningen, da enhedsindtægterne faldt med fire procent i forhold til samme måned sidste år.

Men optimismen er stadig i behold hos koncernchef Bjørn Kjos, der tilsyneladende fokuserer mere på vækst end indtjening.

”Vi er rigtig tilfredse med, at stadig flere passagerer vælger Norwegian, når de skal ud og rejse, og at vores trofaste rejsende fortsætter med at vælge os. Vi oplever stabil, god efterspørgsel i etablerede markeder i Skandinavien, mens den største vækst kommer på langdistanceruterne og i Spanien. Global vækst er vigtig for at styrke konkurrenceevnen i et udfordrende marked med stærk konkurrence, men også for at bidrage til øget værdiskabelse i alle markeder, vi har virksomhed,” siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i forbindelse med præsentationen af trafiktallene fra august.

I de seneste 12 måneder har Norwegian fløjet med 31,9 mio. passagerer og har således byttet plads med SAS på den europæiske top10-rangliste.

 

Relaterede artikler:

Norwegian: Vi har taget 140 piloter fra Ryanair

Ryanair-chef forudser Norwegian-konkurs

Norwegian i hårfin balance for at tjene penge

Norwegian vokser kraftigst udenfor Skandinavien

Wizz Air toppede lavprisvæksten i 2016