Anflyvning til bane 12/30 i Københavns Lufthavn.

Naviair-advarsler om forkortet tværbane

At bruge en forkortet tværbane i CPH er ikke så problemfrit, som Københavns Lufthavn vil gøre det til. Det viser et notat fra flyvekontroltjenesten Naviair.

Det bliver ikke helt så problemfrit og ”lige ud af landevejen” at lette og lande på en forkortet tværbane i Københavns Lufthavn, som lufthavnen gerne vil give indtryk af. Det viser et notat fra den statslige flyvekontroltjeneste Naviair til Trafikstyrelsen, som CHECK-IN.dk har fået aktindsigt i.

For at imødegå adskillige måneders kritik af sin plan om at lukke den såkaldte tværbane, spillede Københavns Lufthavn i starten af marts ud med et kompromis om at forkorte banen fra 2.400 meter til 1.600 meter. Banen vil dog stadig kunne bruges af langt de fleste fly, som bruger banen i dag, forsikrer lufthavnen.

”Samlet set vurderer vi, at cirka 75 procent af de nuværende operationer på tværbanen vil kunne gennemføres på den forskudte bane. Type C-fly som Airbus A320 og Boeing 737 vil kunne lande på en forskudt og forkortet bane 30,” forsikrede Københavns Lufthavns pressechef, Kasper Hyllested, for to uger siden.

Restriktioner skærpes
I notatet fra Naviair til Trafikstyrelsen fremgår det imidlertid, at de nuværende restriktioner for brug af banen sandsynligvis vil blive skærpet, hvis banen forkortes.

”En (…) afkortning vil medføre begrænsninger i forhold til banens nuværende brug. I dens eksisterende udformning er der betydelige restriktioner i relation til hvilke luftfartøjer, der må anvende banen – det må formodes at disse restriktioner skærpes væsentligt såfremt længden reduceres,” skriver Naviair i notatet fra den 2. december sidste år.

Naviairs pressechef, Bo Pedersen, uddyber hvad omfanget af restriktioner kan afhænge af:

”Restriktioner for en fremtidig anvendelse af tværbanen kan både afhænge af banens længde og bredde såvel som af de til- og afkørselsmuligheder der bliver på banen. Såfremt banen afkortes, vil vi formode, at det naturligt medfører yderligere restriktioner,” forklarer Bo Pedersen og fortsætter:

”Præcis hvilke flytyper, der vil kunne anvende en afkortet bane vil kunne variere fra selskab til selskab, alt efter ”company policy”, vægt og så videre,” siger Bo Pedersen.

Nær maksimal landingsvægt
Hos det danske charterflyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia er man imidlertid ikke i tvivl om hvorvidt den forkortede bane kan bruges eller ej.

”Vi vil ikke kunne anvende 1.600 meter. Vi har altid fuldt hus på vores fly med både passagerer og kufferter, så vi lander altid med noget nær den maksimale landingsvægt,” forklarede Thomas Cook Airlines Scandinavia’s flyvechef Per Schrøder fornylig til CHECK-IN.dk.

Han skal ikke kunne sige om ruteflyselskaberne, der ikke altid har helt fyldte fly, vil kunne anvende den korte bane.

”Men jeg kender ingen andre større lufthavn i verden, der har en 1.600 meter lang bane. Og det passer dårligt sammen med Københavns Lufthavns ambition om at tiltrække langrutefly. For de vil i hvert fald slet ikke kunne anvende en så kort bane,” fastslog Per Schrøder.

Desuden øges kravene til banelængder markant, hvis banerne er våde. Så kan selv halvfyldte fly få brug for langt mere asfalt at lande på end under mere normale vejrforhold.

Hvis Københavns Lufthavn får myndighedernes tilladelse til at forkorte tværbanen til 1.600 meter, så vil den blive kortere end banerne i mindre provinslufthavne som Sønderborg, Odense og Roskilde Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

CPH: Kun widebody-fly vil ikke kunne bruge kort tværbane

Flyselskab: Forkortet tværbane ubrugelig

CPH vil beholde en forkortet tværbane

 

x

Læs Også

Drone forstyrrede flytrafik i CPH

Fly måtte omdirigeres fra en startbane til en anden, da flyvelederne i Københavns Lufthavn søndag observerede en drone i udflyvningsområdet.

Udsigt til boom i svenske charterrejsende i CPH

Efter et hårdt 2016 med ID-kontrol mellem Danmark og Sverige, forventes tæt på en fordobling i andelen af svenske chartergæster i Københavns Lufthavn.

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Genåbner Egypten-rute

Et egyptisk flyselskab genåbner i næste måned rute fra Sharm el Sheikh til København og Billund-rute er også på trapperne.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.