Nervecenter holder styr på 220 fly

CHECK-IN.dk kiggede inden for i easyJets operationscenter, hvor man holder styr på 220 fly og ikke altid har en Plan B.

End ikke ti nysgerrige journalister og fotografer kan distrahere network duty manager Steve Maidstone. For selvom vi kigger ham over skulderen, tager billeder og snakker med hans kollega, så er han rolig og koncentreret på sin plads ved indgangen til easyJets ”Operations Control Center” på tredje sal i lavprisselskabets hovedkontor i Luton Airport nord for London.

Steve Maidstone er på sin 12 timer lange vagt denne mandag aften øverste ansvarlig for at easyJet-operationen med 220 fly, flere tusinde piloter og stewardesser samt flere hundrede flyvninger over hele Europa kører som den skal.

Britisk beskedenhed
Da vi møder ham starter han med at ”scrolle” ned gennem listen med fly på sin lodrette skærm og checke hvilket fly CHECK-IN.dk næste dag skal tilbage til København med. Et fly, der starter i Luton om morgenen, flyver til Porto, tilbage til Luton, videre til Zürich og så tilbage til Luton igen, hvor det klokken 17.25 gerne skal være klar til at sætte kursen mod København.

”Hvis ikke der er tåge i Porto, så skulle I gerne være sikre på at komme afsted til tiden. De plejer at være ret effektive i Zürich,” understreger Steve Maidstone og peger på skærmen, hvor status på alle 220 fly og deres program de næste mange timer frem, står. Her er en mand, der kender sit rutenetværk.

Med britisk beskedenhed forklarer han, at hans job mest består i at afrapportere til ledelsen og overvåge kollegernes arbejde. Han får dog også lige fortalt, at det er ham, der træffer beslutningen, når fly skal aflyses og der skal træffes større beslutninger, der berører en større del af netværket. Men ellers er det de ansvarlige for hver af easyJet’s 27 baser, der disponerer over de fly, som har hjemme på deres base.

Lettere løssluppen atmosfære
De baseansvarlige sidder overfor hinanden i en lang række fra Steve Maidstones skrivebord og ned gennem lokalet, hvor der hersker en lettere løssluppen, men også rolig atmosfære. Der er ikke meget ”NASA Launch Control” over rummet, hvor computere er det primære arbejdsredskab.

Langs væggen til venstre for Steve Maidstone ud mod den hangar, som easyJets hovedkontor er bygget op rundt om, sidder 8-10 personer, som har ansvaret for at disponere over omkring 2.000 piloter samt omkring 4.500 stewardesser og stewarder. Ved siden af dem sidder et lille team, der sørger for at sende oplysninger om forsinkelser og flyaflysninger ud til passagererne, så snart Steve Maidstone og hans kolleger træffer beslutning om aflysninger eller kan se, at et fly ikke kommer afsted til tiden.

I bunden af lokalet holder flyveplanlæggerne til og i et større område til højre for network duty manageren sidder teknikere klar til at hjælpe piloterne, hvis de skulle støde ind i tekniske problemer med de 220 Airbus A319 og A320-fly i luften eller i lufthavnene.

Aalborg på kortet
Denne mandag aften ånder alting fred og ro. Flyene flyver som de skal og Steve Maidstones kollega, senior operations officer Kelly Valentine, viser begejstret hvordan hun på sine computerskærme kan skrive beskeder direkte ud til flyene. Til ét bestemt fly, til en gruppe af fly, der eksempelvis er på vej til den samme lufthavn, eller til alle 220 fly – hvis der er behov for at give en kollektiv besked.

Hun viser også hvordan de i kontrolrummet holder øje med vejret i en lang række europæiske lufthavne, som er markeret med røde, gule og grønne prikker i flere forskellige udgaver på en computerskærm. Det fortæller noget om vejrsituationen i den pågældende lufthavn her og nu samt vejrprognoserne. Og det er ikke kun de lufthavne, som easyJet flyver til, som har Kelly Valentins opmærksomhed.

Således fremgår vejrsituationen i Aalborg Lufthavn også på vejrkortet over Europa. En lufthavn, som easyJet ikke flyver til. Men hvis et fly på vej til eksempelvis København på grund af dårligt vejr pludselig får brug for at gå til en alternativ lufthavn, så er det rart med et hurtigt blik at kunne se i hvilke lufthavne i nærheden, at vejret er bedre og mulighederne for at kunne lande derfor er større.

Steve Maidstone, Kelly Valentine og deres kolleger bruger easyJets egne oversigter over selskabets fly. Hvor de er, hvor de er på vej hen, om de er til tiden, hvad de skal lave senere på dagen og så videre. Men i Operations Control Center får man også hjælp udefra. Således er flyovervågningstjenesten Flightradar24 en trofast makker, som Maidstone og Valentine bruger til at sikre sig et overblik over alle easyJet’s flyenes bevægelser. Og er der problemer med et fly, så er det ofte på Flightradar24, at de først får besked om det.

Ingen Plan B
Det er ikke altid, at operationen kører så smertefrit, som det er tilfældet, da CHECK-IN.dk er på besøg. I dagene op til vores besøg har man eksempelvis været meget optaget af at få så mange briter som muligt fløjet tilbage fra Sharm El Sheikh i Egypten. Det fremgår tydeligt, når man træder ind i det ”War Room”, som ligger ved indgangen til operationscenteret. I det lille omkring 20 kvadratmeter store mødelokale med plads til 10-15 personer rundt om et bord, står en flipover med papir, hvor easyJet-folkene har skrevet alle de ting ned, som der skulle organiseres og holdes styr på i forbindelse med evakueringsflyvningerne.

EasyJets topchef, Carolyn McCall, forklarer næste dag, ved et stort arrangement i hangaren ved siden af i anledning af easyJets 20 års fødselsdag, at der på det tidspunkt er 2325 easyJet-kunder tilbage i Sharm El Sheikh og at de alle vil være tilbage på britisk jord på søndag.

Dermed ser den plan, som er optegnet på papirerne i War Room’et ud til at virke. Og det er heldigt. For ved siden af listen med de mange to-do-punkter hænger et ark med overskriften ”Plan B”. Og den indeholder ikke andet end et par streger, der sandsynligvis skal forestille Egypten og Sinai-halvøen, markeringer af hvor Sharm El Sheikh og Hurghada ligger samt et par pile, der måske/måske ikke indikerer, at Plan B handlede om at sejle passagererne fra Sharm El Sheikh til Hurghada og flyve dem hjem derfra.

Fotos: Andreas Krog