Niki Lauda (Foto: NIKI)

Niki Lauda tilbage i luftfarten

Den tidligere racerkører Niki Lauda vender endnu engang tilbage til luftfart. Han har netop overtaget det østrigske flyselskab Amira Air.

Den tidligere østrigske racerkører Niki Lauda, der har tre verdensmesterskaber i Formel 1 på CV´et, har altid haft en lidenskab for luftfart.

Nu har den 67-årige luftfarts-entreprenør kastet sig over et nyt projekt, da han for nylig købte det østrigske flyselskab Amira Air, der er beskæftiget med corporate jets. Amira Air råder over 12 fly og har i alt 70 ansatte.

Amira Air købte flyselskabet fra den kroatiske investor Ronny Pecik, der oprindeligt etablerede selskabet i 2004. Hvorvidt Amira Air fortsætter under samme navn er tvivlsomt. Niki Lauda oplyser til det østrigske medie DiePresse.com, at han overvejer en rebranding.

Sit første flyselskab etablerede Niki Lauda i 1970´erne under navnet Lauda Air. Dengang var det en beskeden aktivitet med koncessionsflyvninger med to Fokker F-27 fly. Fra midten af 1980´erne blev selskabet relanceret, og der kom større jetfly af typerne Boeing 737, 767 og 777 ind i flåden.

Solgte til Austrian og Airberlin
I 1996 indledte Lauda Air et samarbejde med Austrian Airlines, der året efter købte en tredjedel af selskabet. I slutningen af 1990´erne var der en generel afmatning i den europæiske økonomi, og Niki Lauda forlod flyselskabet og overlod en samlet ejerandel på 88 procent til Austrian, der i 2002 overtog de resterende aktier og reddede selskabet fra konkurs.

Efter Niki Lauda havde forladt Lauda Air og overladt ledelsen af selskabet til Austria, købte han flyselskabet Aero Lloyd Austria, som han i første omgang omdøbte til FlyNiki og sidenhen blot NIKI. Med NIKI indledte Niki Lauda i 2004 et samarbejde med Airberlin, der købte 24 procent af aktierne, og i dag er NIKI konsolideret ind i Airberlin-gruppen, efter at det tyske selskab i 2010 øgede ejerandelen til 49,9 procent og året efter overtog de sidste 50,1 procent af aktierne fra Privatstiftung Lauda.

Med Amira Air får Niki Lauda mulighed for at holde interessen for corporate jets ved lige. Selv har han ejet Bomardiers store Global 5000 og 6000 jets, mens en Global 7000 er bestilt til levering.

Det er ikke alt inden for luftfart, hvor Niki Lauda nødvendigvis vil blive husket for noget positivt. Den 26. maj 1991 styrtede et Lauda Air Boeing 767-fly med 223 passagerer og 10 besætningsmedlemmer ned tæt ved Bangkok Don Muang-lufthavnen. På grund af en teknisk fejl begyndte den ene af flyets to motorer at reversere, hvorved Lauda Air flight 004 styrtede til jorden fra lidt mere end 10.000 meters højde. Der var ingen overlevende fra styret.

Foto: Niki Lauda, da han stadig var majoritetsaktionær i NIKI. Nu vil han prøve kræfter med Amira Air.