Nødopkald fra Etihad-fly

Et voldsomt fald i flyets fart fik piloterne på et Etihad-fly til at erklære “Mayday“ og lande flyet med langt højere vægt end normalt.

Det kunne være gået frygtelig galt, da et Airbus A330-200 fly fra Abu Dhabi-baserede Etihad Airways lettede fra lufthavnen i Brisbane i Australien med kurs mod Singapore.

Flyet, der havde 164 passagerer og 11 besætningsmedlemmer ombord, var netop lettet fra Brisbanes bane 01 og piloterne havde ladet flyet ”flade ud” i en højde på omkring 1500 meter, da de fik indikationer på instrumenterne, der fortalte dem, at flyets hastighed faldt voldsomt.

Køle bremser ned
Helt uden varsel faldt hastigheden fra omkring 555 kilometer i timen til knap 390 kilometer i timen. Det fik piloterne på Etihad-flyet til straks at erklære ”Mayday, Mayday” over radioen og bede tårnet i Brisbane om at få lov til at returnere til den australske lufthavn.

Derefter bad piloterne om tid til at forberede en landing med højere vægt end hvad der er normalen for flytypen. Flyet var lastet med brændstof til den lange tur til Singapore og var derfor væsentligt tungere end hvad der normalt kræves. Derfor ville piloterne gerne have lufthavnens brandkorps til at stå klar langs banen for eventuelt at kunne køle flyets bremser ned umiddelbart efter landingen.

Alvorlig hændelse
En lang indflyvning gjorde det muligt for piloterne at få flyets hastighed ned på omkring 260 kilometer i timen, som er i normalområdet for en landing med denne flytype.

Efter episoden har de australske luftfartsmyndigheder kategoriseret episoden som en ”alvorlig hændelse” og de er nu i gang med at undersøge data og lydoptagelser fra flyet.

Normalt måles et flys fart med et såkaldt pitotrør, som er installeret på siden af flyets næse. Men det bruges typisk kun til at mål flyets hastighed i luften. Hastigheden i forhold til jorden måles typisk ved hjælp af radar eller GPS.