North Flying - Fairchild Metroliner (Foto: North Flying)

North Flying mister operationer i Norge

Air Norway lukker og slukker, og det betyder umiddelbart, at det danske flyselskab North Flying i første omgang vil stå uden beskæftigelse til et af selskabets fly.

En lang epoke med Air Norway slutter fredag den 6. oktober, når den sidste rundtur mellem Oslo og Ørland gennemføres. Air Norway lukker og slukker efter 14 års drift som virtuelt flyselskab.

Der er ikke tale om et egentligt flyselskab, men i stedet et joint-venture samarbejde mellem Ørland Kommune i Norge og Aalborg-virksomheden North Flying via moderselskabet Nordic Air. Hidtil har de danske fly under Air Norways varemærke fløjet ruteflyvning mellem lufthavnen i Ørland og Oslo Lufthavn med et 19-sæders Fairchild Metroliner-fly.

”Bestyrelsen i Air Norway besluttede i dag (fredag den 29. september, red.), at anbefale afvikling af selskabet. Det blev endvidere besluttet, at flyselskabets sidste flyvning fra Ørland vil være fredag den 6. oktober 2017,” hedder det i en meddelelse fra selskabet.

Air Norway vil operere normalt i denne uge, hvor det stadig er muligt at reservere flybilletter på de planlagte afgange. Passagerer, der har købt billetter til efter den 6. oktober, vil blive kontaktet med henblik på refusion af billetterne.

Ruten mellem Ørland og Oslo blev ellers genoptaget mandag den 18. september efter 10 måneders pause. Den lange periode uden flyvning skyldtes, at startbanen i Ørland Lufthavn skulle forlænges, så det norske luftvåben fremover kan have base i lufthavnen med sine nye F35-kampfly.

Svær konkurrence
Air Norway nåede således kun at operere på ruten i et par uger, inden flyvningerne igen indstilles. Lukningen af flyselskabet kommer i kølvandet på, at det norske regionale flyselskab FlyViking har annonceret, at de fra den 16. oktober vil åbne en rute mellem Ørland og Oslo Lufthavn. Dette selskab vil tilbyde to daglige afgange betjent med et 39-sæders Dash 8-100-fly.

Skulle Air Norway have fortsat på ruten, ville man have oplevet en markant konkurrence på både tidtabel og kapacitet. For ej at forglemme en svær konkurrence på priser. Prisen for en returbillet med Air Norway mellem Ørland og Oslo er på 5.392 norske kroner inkl. skatter og afgifter, hvorimod FlyViking kan tilbyde en returbillet på samme rute fra kun 998 norske kroner.

Ørland Kommune ejer halvdelen af Air Norway, og det har derfor vækket opsigt, at kommunen – ifølge lokale medier –  har ydet direkte eller indirekte tilskud til driften af FlyViking. Kommunen er blandt andet ejer af Ørland Lufthavn, og man har således indtaget en form for dobbeltrolle, som altså nu koster Air Norway livet.

CHECK-IN.dk har været i kontakt med North Flying, der i et skriftligt svar kommenterer på, hvad lukningen af Air Norway betyder for selskabet:

“Nedlukningen af Air Norway kommer ikke til at få betydning for North Flying’s drift – flyet vil indgå i firmaets øvrige aktiviteter inden for forretnings-, charter-, fragt- og ambulanceflyvninger. Vi vil fortsat være interesseret og klar til nye potentielle opgaver i Norge, ” lyder det fra salgschef Jesper Kragelund.

 

Relaterede artikler:

Dansk flyselskab presses ud af Norge

Genoptager Norges-rute fra Aalborg

Dansk flyselskab må sætte Norges-rute på pause

Nyt millionunderskud i North Flying

Flyselskab tvinger Dantax til nedjustering

x

Læs Også

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Forsinkede flyleverancer har fået Scandinavian Airlines Ireland til at udskyde opstarten på Heathrow-basen, som skulle have åbnet i slutningen af oktober.

CPH vil have arbejde med takstændring sat på pause

Forslaget til ny regulering af CPH er så mangelfuldt, at lovarbejdet bør sættes på pause i stedet for at den reviderede lov indføres ved årsskiftet. Det mener Københavns Lufthavn.

Lufthansa: Kendte ikke til ny SAS-rute til München

SAS præsenterede i torsdags en ny rute fra Aarhus til München, men den europæiske salgsdirektør hos samarbejdspartneren Lufthansa måtte erfare det gennem medierne.