Norwegian-fly ved gate i Oslo Lufthavn. (Foto: Kristin S. Lillerud)

Norwegian: 70 fly i Argentina

Norwegians kommende argentinske operation skal transportere næsten 20 mio. passagerer og skabe mere end 3.000 arbejdspladser.

Norwegians planer om at etablere sig i Argentina i Sydamerika handler ikke blot om at forbinde hovedstaden Buenos Aires med destinationer i Europa på samme måde, som selskabet i dag har flyruter fra Bangkok i Thailand og fra adskillige destinationer i USA til europæiske storbyer som København, London og Paris.

Det handler angiveligt om meget mere end det. Om at etablere en argentinsk pendant til Norwegians operationer i Europa komplet med både langdistance- og mellemdistancefly. Det fremgår af en 680 sider lang præsentation, som Norwegian har sendt til de argentinske luftfartsmyndigheder. Det skriver det argentinske medie La Nacion.

I præsentationen skriver Norwegian, at de over de næste fem til otte år vil spendere op mod 30 mia. kroner på at etablere et finmasket rutenetværk i Argentina og Sydamerika samt med langdistanceruter til Europa og Nordamerika. I alt har Norwegian planer om at etablere 146 ruter og skabe mellem 3.000 og 3.500 jobs i landet, siger en talsmand til La Nacion.

70 fly på fire baser
Norwegian forventer at starte flyvninger mellem Buenos Aires og London Gatwick til november samt starte de første indenrigsflyvninger og regionale flyvninger. Seks Boeing 737 mellemdistancefly vil blive baseret i Argentina fra dag ét og efter et år skal man gerne være oppe på 15 fly i form af 11 Boeing 737 mellemdistancefly og fire Boeing 787 langdistancefly. Efter 2,5 år er det Norwegians plan at have 25 mellemdistancefly og 10 langdistancefly i sving i Argentina. Når operationen er helt oppe at køre om 5-8 år, så forventer Norwegian at have 70 fly baseret på fire baser i Argentina. 50 Boeing 737-fly samt 20 Boeing 787 Dreamliner-fly.

”Med dette vil vo være i stand til at operere de 146 ruter og transporterer 18,2 mio. passagerer om året til omkring 90 destinationer i 25 lande,” forklarer Norwegians spanske talsmand, Alfons Claver, til La Nacion.

Selskabet går efter at etablere baser i Ezeiza, Aeroparque, Córdona og Mendoza. Her skal fly og besætninger overnatte.

Øge bruttonationalprodukt
Den omfattende operation skal gerne skabe mellem 55.000 og 60.000 indirekte jobs i det sydamerikanske land og øge landets bruttonationalprodukt med mellem 1,5 og 2,0 procent.

En argentinsk luftfartsekspert siger til lokale medier, at det argentinske luftfartsmarked sandsynligvis kan tredobles, så der både bliver plads til Norwegian og de to eksisterende flyselskaber LATAM og Aerolineas Argentinas. Med en forventning om 40 procent lavere billetpriser end i dag, så vil de to selskaber dog sandsynligvis få kam til deres hår.

 

Relaterede artikler:

Startskuddet er gået til Norwegian i Argentina

Nyeste Norwegian-projekt: Argentinske baser

Norwegian overvejer base i Buenos Aires

x

Læs Også

Næsten tre millioner flere lavprispassagerer

Europas fire største lavprisflyselskaber fløj med 2,9 mio. flere passagerer i august, og Norwegian var det selskab, der fik færrest nye passagerer.

Norwegian: Vi har taget 140 piloter fra Ryanair

Michael O´Learys dommedagsprofetier om Norwegian kan hænge sammen med, at Ryanair-chefen er ærgerlig over, at Ryanair-piloter flygter til Norwegian.

Ryanair-chef forudser Norwegian-konkurs

Norwegian er i så alvorlige økonomiske problemer, at flyselskabet formentlig ikke eksisterer om et år, hævder Ryanair-chefen Michael O’Leary.

Norwegian søger piloter og stewardesser i Argentina

Norwegian søger personale til sine argentinske baser, mens Eurowings søger 600 piloter og stewardesser samt forbedrer vilkårene for det eksisterende personale.

Stadig flere Los Angeles-flyvninger fra Skandinavien

Interessen for at komme til Los Angeles fra Skandinavien er så stor, at Norwegian indsætter flere vinterfly fra de tre skandinaviske hovedstæder til verdens filmby nummer et.

Norwegians tredje USA-base på vej

Med en ny base på USA's vestkyst og flere flyvninger på adskillige ruter, øger Norwegian sin tilstedeværelse på det amerikanske marked.