Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian åbner booking af Argentina-flyvninger

Fra den 18. februar 2018 vil Norwegian flyve fire gange ugentligt mellem Europa og Buenos Aires til priser fra under 5.000 kroner for en returbillet.

Der skal to til argentinsk tango. Men mange ville være med, da det norske lavprisflyselskab torsdag kunne åbne for salget af den første rute til Buenos Aires, der kommer til at udgå fra London Gatwick Airport.

Blandt de mange, der ville bidrage til den argentinske fiesta var udover koncernchef Bjørn Kjos også den britiske transportminister, den argentinske turistminister, den argentinske ambassadør til Storbritannien samt direktøren for Gatwick Airport, der alle stod i kø for at lovprise Norwegians første satsning til det sydamerikanske kontinent.

Ruten får sin opstart den 14. februar 2018 med fire ugentlige afgange mellem London Gatwick og Ministro Pistarini International Airport (EZE, red.) i Buenos Aires. På mandage og fredage flyves der kl. 08.15 fra Gatwick, mens afgangen på onsdage og lørdage er planlagt til kl. 21.20. Der flyves med Boeing 787-9 Dreamlinere med plads til 344 passagerer.

”Lanceringen af ruten til Buenos Aires er en ny milepæl for Norwegian og en vigtig del af vores globale strategi. Dette er den allerførste rute til Sydamerika og markerer starten på selskabets planer om ekspansion i Argentina,” siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

Under 5.000 kroner
Norwegian lægger ud med priser fra i underkanten af 5.000 kroner for en returbillet. Billigste returbillet er 584 britiske pund, hvilket svarer til 4.925 kroner, men allerede i påsken stiger billetpriserne til 780 pund, eller godt 6.580 danske kroner. Hertil kommer tillæg for bagage, catering og eventuelt sædevalg.

Flyvningerne skal opereres af Norwegians britiske datterselskab Norwegian UK, og i forvejen flyver Norwegian til ni amerikanske destinationer samt Singapore fra den britiske storlufthavn.

I første omgang skal Norwegian konkurrere med de store europæiske flyselskaber, der tilbyder daglige afgange fra deres respektive hubs. Der er tale om British Airways (London-Heathrow), KLM (Amsterdam), Air France (Paris), Lufthansa (Frankfurt). Herudover er der en noget større konkurrence fra Spanien og Italien, Fra Madrid er der fire daglige afgange til Buenos Aires fordelt på tre selskaber, henholdsvis Iberia, Air Europa og Aerolineas Argentinas, mens Iberia og Aerolineas Argentinas flyver samlet otte gange om ugen fra Barcelona. Det argentinske flyselskab er også aktiv fra Rom-Fiumicino med daglige flyvninger til Buenos Aires suppleret af Alitalia.

“Norwegians nye direkte rute til Buenos Aires viser, at lavprisrevolutionen på langdistanceruterne fortsætter med at gå nye veje. Væksten i disse ruter er den væsentligste årsag til, at Gatwick kan notere den næststørste stigning i direkte flyforbindelser blandt samtlige europæiske lufthavne gennem de seneste fem år. Gatwick betjener nu flere end 50 direkte langdistanceruter, og dette er kun begyndelsen. Dette er fremtiden for flyrejser, der bliver synlig for vores øjne og som er drevet af nye lavpris-langdistanceruter, som Gatwick og Norwegian i fællesskab har skabt,” udtaler Stewart Wingate, der er administrerende direktør for Gatwick Airport.

Ifølge argentinske medier ligger det også i planerne, at Norwegian vil åbne en ruten mellem København og Buenos Aires, men det er endnu ikke kommet til en konkret slot-ansøgning og vil tidligst kunne ske i sommertrafikprogrammet 2018.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil flyve fra Argentina til Danmark

Norwegian-bestyrelse godkender Argentina-projekt

Norwegian: 70 fly i Argentina

Startskuddet er gået til Norwegian i Argentina

Norwegian overvejer base i Buenos Aires