Norwegian A321LR. (Foto: Airbus/PR)

Norwegian bestiller 30 langtrækkende A321-fly

Fra 2019 vil Norwegian selv tage Airbus-fly i brug. Det bliver 30 fly af typen A321LR, der kan flyve fra Europa til dele af USA, Asien og Sydamerika.

Det bliver afgjort en milepæl i Norwegians historie, når lavprisflyselskabet i 2019 selv vil tage Airbus-fly i brug. Siden selskabets start, har man haft en Boeing-enhedsflåde på mellemdistanceflyene og på langdistanceflyene. Ikke fordi det handler om “fly-religion”, Boeing kontra Airbus, men alene fordi, at Norwegian derigennem har kunnet sikre sig de bedste aftaler overordnet set.

Da Norwegian i slutningen af januar 2012 bestilte 100 A320neo-fly hos Airbus, gav det genlyd i hele luftfartssektoren. Ordren blev nemlig offentliggjort samme dag, som en fast bestilling hos  Boeing med 100 737 MAX8 samt 22 Boeing 737-800. Og for en sikkerheds skyld sikrede man sig samtidig købsrettigheder til yderligere 100 737 MAX 8 samt 50 A320neo. En samlet ordre på 372 fly.

Det er Norwegians datterselskab Arctic Aviation Assets (AAA), der har indgået kontrakten med Airbus om A320-flyene, da det oprindeligt var planen, at flyene skulle leases ud til andre flyselskaber og som sådan ikke benyttes i Norwegian-flåden. De første 12 A320neo er allerede kontraheret på en lejeaftale med det asiatiske flyselskab HK Express, der vil modtage det første af de 12 fly sidst på året.

Konverterer til 30 A321LR
Norwegian har nu valgt at konvertere 30 fly af ordren på 100 fra A320neo til A321neo LR, der er et langtrækkende mellemdistancefly, som gør det velegnet til at operere de kortere langdistanceruter. Norwegian oplyser, at man selv vil gøre brug af flyet, når det kommer på markedet i 2019. Det er planen, at otte fly skal leveres i 2019 og de øvrige 22 fly i løbet af de efterfølgende to år.

“Jeg er meget tilfreds med den nye Airbus A321LR-ordre. Airbus A321LR er det eneste mellemdistancefly af denne størrelse på markedet, og flytypen passer rigtig godt ind i vores fremtidige flåde både med tanke på størrelse, rækkevidde og lavt brændstofforbrug. Vi vil få en markant omkostningsfordel og øget konkurrencekraft i fremtiden og dermed sikre vores kunder fortsat lave priser om bord i splinternye fly til helt nye destinationer”, siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

Det har længe været kendt, at præstationerne hos Boeing 737 MAX 8 ikke er så fremragende, som A321LR forventes at blive, så det er angiveligt årsagen til, at Norwegian vender blikket mod Airbus, når det gælder fly til eget behov. A321LR-flyet vil have en rækkevidde, der åbner op for ruter fra eksempelvis USA’s østkyst til en række lufthavne i Skandinavien og andre steder i Europa. Det vil også kunne operere mellem Skandinavien og dele af Asien samt flyve til nye markeder som Sydamerika fra en række andre europæiske destinationer.

”Vi er meget glade for, at Norwegian har valgt A321LR, som er verdens længstrækkende ’single aisle’ flytype. Norwegian bliver den første lavprisoperatør, som vil flyve A321LR. Flyet sætter en helt ny standard i flyindustrien med lavt brændstofforbrug og god komfort for passagererne”, siger John Leahy, der er koncerndriftsdirektør i Airbus.

 

Relaterede artikler:

A321 bliver det nye vækstlokomotiv for Airbus

Norwegian overvejer selv at bruge A320neo

Norwegian udlejer 12 første A320neo-fly

Nye Norwegian-fly bliver forsinkede

Her er Norwegians nye Airbus-fly