Boeing 767-300ER fly fra EuroAtlantic.

Norwegian får fast portugisisk vikarfly

Efter tre år med dyre akutte tilkaldelser af vikarfly til sine langdistanceruter, så får Norwegian nu et fast fly på tilkaldevagt.

Siden Norwegian gik i luften med langdistanceflyvninger for tre år siden, har selskabet været en fast kunde hos to portugisiske flyselskaber, som er specialiseret i at træde til med kort varsel, når andre luftfartsselskaber har brug for vikarfly i langdistanceklassen.

En stribe af tekniske problemer med de nye Boeing 787 Dreamliner-fly og en opstart med et ambitiøst trafikprogram og ganske få fly betød, at Norwegian ofte måtte bede selskaberne EuroAtlantic og Hifly om at stille op med Boeing 767, Boeing 777, Airbus A330 eller Airbus A340-fly. Den verdensomspændende grounding af alle Boeing 787 Dreamliner-fly i mere end tre måneder i foråret 2013 betød ligefrem, at Hifly-fly betjente alle Norwegians langdistanceruter i de første 3-4 måneder.

Bliver ukampdygtigt
Det har uden tvivl ikke været nogen billig fornøjelse, som Norwegian nu formentlig håber bliver knap så dyr. Selskabet har nemlig indgået en aftale med EuroAtlantic om, at et af det portugisiske selskabs fly fast står standby til at kunne gå ind som vikar på Norwegians langdistanceruter. Det skriver Hangar.no.

Norwegian har i dag ni Boeing 787 Dreamliner-fly. Så hvis et fly bliver ukampdygtigt, så er man ikke nær så meget på hælene som da man kun havde 2-3 fly. Til gengæld er alle ni fly i fuld sving på ruter til Nordamerika og Asien fra flere forskellige europæiske lufthavne. Det kan derfor være svært at få kabalen til at gå op, og så sent som sidste år var Norwegian nødt til at sætte et Boeing 737 mellemdistancefly ind på en flyvning fra London Gatwick til USA og retur.

16 forskellige flyselskaber
Aftalen løber frem til marts næste år og det er EuroAtlantics Boeing 767-300 fly med registreringen CS-TRN, der står til Norwegians disposition. Flyet har plads til 273 passagerer. Det er 17 færre end der er plads til i de Boeing 787-8 fly, som Norwegian har otte af. Og 71 sæder mindre end i den Boeing 787-9, som Norwegian fornylig modtog sit første eksemplar af.

CS-TRN har gennem sit næsten 23 år lange liv fløjet for 16 forskellige flyselskaber i Europa, Afrika, Asien og Sydamerika.

Det er et Boeing 767-300 fly magen til dette, som EuroAtlantic fremover står standby med for Norwegian.