Norwegian-flyet fotograferet i Europa før sin udstationering i Milwaukee. Foto: Anna Zvereva / Wikimedia Commons.

Norwegian-fly måtte bremse for landende fly

Flyvelederen råbte “Stop!”, da et startende Norwegian-fly var tæt på at kollidere med et landende fly i amerikansk lufthavn.

Det kunne være gået grueligt galt, da flyvelederne i lufthavnen i den amerikanske by Milwaukee torsdag den 23. marts tilsyneladende havde lidt for travlt med at få sendt et Boeing 737-800 fly fra Norwegian afsted med kurs mod Cancun i Mexico.

Flyet havde fået tilladelse til at starte og var begyndt at køre ned ad lufthavnens bane 19R, da flyvelederen over radioen pludselig råbte ”STOP!”. Flyets piloter afbrød starten og bragte flyet til standsning.

“Hvad der var årsagen til den afbrudte start stod klart, da en Embrarer E145 fra ExpressJet landede på den krydsende landingsbane 25L. Flyet dukkede pludselig op ud af en horisont med en lavt hængende sol og skyer,” fortæller en passager fra flyet til sitet Aviation Herald.

Banerne 19R og 25L i Milwaukee-lufthavnen krydser hinanden og det kunne derfor være endt i en katastrofal kollision mellem de to fly, hvis ikke Norwegian-flyet havde nået at stoppe.

Udnytte fly mere effektivt
At det norsk indregistrerede Norwegian-fly overhovedet havde fundet vej til lufthavnen i den amerikanske delstat Wisconsin skyldes, at Norwegian-fly ikke længere kun er beskæftiget med at transportere passagerer rundt i Europa samt flyve dem til og fra Europa. De bruges nu til dags også på flyvninger indenfor det nordamerikanske kontinent.

Siden december har Norwegian haft tre Boeing 737-800 fly statoneret i General Mitchell International Airport i Milwaukee samt Chicago Rockford International Airport, hvorfra amerikanske chartergæster er blevet fløjet til Mexico, Jamaica og Den Dominikanske Republik for de to rejsearrangører Apple Vacations fra Philidelphia og Funjet Vacations fra Milwaukee i staten Wisconsin.

Kontrakterne har ifølge selskabet en værdi på 120 mio. norske kroner og betyder, at Norwegian gennemfører mere end 600 charterflyvninger fra december sidste år til april i år. Norwegian får dermed udnyttet flyene mere effektivt, når der er lavsæson i Europa.

Det er dog ikke de eneste flyvninger Norwegian gennemfører indenfor det nordamerikanske kontinent. I vintersæsonen 2015/2016 stationerede Norwegian således fly på Martinique og Guadeloupe til at betjene sæsonruter til Baltimore, New York og Boston på den amerikanske østkyst. I denne vinter flyves der også fra Fort Lauderdale til Guadeloupe.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian på vej ind i amerikansk chartermarked

Norwegians flyvechef: Brud på procedurer og rutiner

Norwegian stopper flyvninger med Go2Sky-piloter

Turde ikke flyve med slovakiske Norwegian-piloter