Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian vil flyve fra Argentina til Danmark

København er blandt de syv europæiske destinationer, som Norwegian har søgt de argentinske myndigheder om lov til at flyve til fra Buenos Aires.

Københavns Lufthavn er med på den liste over destinationer, som Norwegian netop har ansøgt de argentinske luftfartsmyndigheder om tilladelse til at flyve til fra Argentinas hovedstad Buenos Aires’ Ministro Pistarini International Airport. Det skriver det argentinske medie Télam.

Blandt de andre internationale destinationer, som Norwegians kommende argentinske datterselskab, Norwegian Air Argentina, har søgt om tilladelse til at flyve til finder man London Gatwick, Paris Charles de Gaulle, Rom, Barcelona, Madrid, Malaga, New York-JFK, Los Angeles, Fort Lauderdale, Tel Aviv, Cape Town, San Jose i Costa Rica, Montevideo i Uruguay, Santiago i Chile og Papeete på Stillehavsøen Tahiti i øgruppen Fransk Polynesien samt en række destinationer i Brasilien.

Norwegian Air Argentina har desuden søgt om lov til at flyve fra tre argentinske provinsbyer til Fort Lauderdale, Santiago, Sao Paulo, Guadeloupe, Martinique og Havana på Cuba.

Derudover har selskabet bedt om lov til at flyve på en lang række indenrigsruter fra til sammen 12 argentinske lufthavne. Ifølge Télam, så vil Norwegian bruge Ministro Pistarini International Airport 22 kilometer syd for Buenos Aires til internationale flyvninger. Buenos Aires’ anden lufthavn, Jorge Newbery Airfield, skal bruges til indenrigsflyvningerne. Jorge Newbery Airfield ligger kun to kilometer nordøst for centrum af Buenos Aires.

Har startet rekruttering
Den 25. januar i år etablerede Norwegian datterselskabet Norwegian Air Argentina S.A., og i maj godkendte Norwegians bestyrelse, at selskabet opretter baser, ansætter medarbejdere og lancerer nye ruter i Argentina, hvilket dog kommer til at afhænge af myndighedsgodkendelser.

I øjeblikket behandler myndighederne i Argentina den nødvendige ansøgning om en operativ driftstilladelse, som Norwegian for nylig indgav samt ansøgningen om tilladelse til at flyve til København og mange andre destinationer.

Norwegian Air Argentina har startet rekrutteringen af de administrative medarbejdere, og i slutningen af sommeren vil man begyndte at ansætte piloter og kabinepersonale.

Ottendestørste land
Det er Norwegians ambition at etablere op imod 150 ruter og skabe mellem 3.000 og 3.500 jobs i Argentina, der med et areal på 2.780.400 kvadratkilometer er verdens ottendestørste land og omkring 65 gange større end Danmark. Norwegian forventer at starte op med flyvninger mellem Buenos Aires og London-Gatwick samtidig med, at de første indenrigsflyvninger og regionale flyvninger påbegyndes. Seks Boeing 737 mellemdistancefly vil indledningsvis blive baseret i Argentina, og efter et år forventer man at være oppe på 15 fly i form af 11 Boeing 737 mellemdistancefly og fire Boeing 787 langdistancefly.

Efter to og et halvt år er det Norwegians plan at have 25 mellemdistancefly og 10 langdistancefly i sving i Argentina. Når operationen er helt oppe at køre i løbet af fem til otte år, så forventer Norwegian at have 70 fly baseret på fire baser i Argentina.

I Argentina kommer Norwegian primært til at konkurrere med Aerolineas Argentinas og LATAM Airlines, der begge flyver på de store indenrigsruter fra Buenos Aires til Cordoba og Mendoza.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian-bestyrelse godkender Argentina-projekt

Norwegian: 70 fly i Argentina

Startskuddet er gået til Norwegian i Argentina

Nyeste Norwegian-projekt: Argentinske baser

Norwegian overvejer base i Buenos Aires

x

Læs Også

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.

Kapitalfonde har trukket syv milliarder ud af CPH

Den australske kapitalfond Macquarie har gennem mere end 11 års ejerskab af Københavns Lufthavne A/S dikteret, at hver eneste overskudskrone skal udloddes som udbytte.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.

Norwegian øger med 18 procent på Stockholm-langruter

Fra slutningen af marts næste år vil Norwegian kun beskæftige den største af selskabets to Dreamliner-varianter på ruterne fra Stockholm-Arlanda.

Luftfartsdirektør i hård kritik af CPH

Københavns Lufthavn er en malkemaskine for de to store udenlandske ejere, og det er simpelthen blevet så groft, at det må stoppe, mener DAT-direktør Jesper Rungholm.

Forkortet tværbane for kort til mange flytyper

Beregninger viser, at mange flytyper ikke kan bruge en forkortet tværbane i Københavns Lufthavn. SAS vil have CPH til helt at opgive sine nuværende udbygningsplaner.