Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian vil flyve fra Argentina til Danmark

København er blandt de syv europæiske destinationer, som Norwegian har søgt de argentinske myndigheder om lov til at flyve til fra Buenos Aires.

Københavns Lufthavn er med på den liste over destinationer, som Norwegian netop har ansøgt de argentinske luftfartsmyndigheder om tilladelse til at flyve til fra Argentinas hovedstad Buenos Aires’ Ministro Pistarini International Airport. Det skriver det argentinske medie Télam.

Blandt de andre internationale destinationer, som Norwegians kommende argentinske datterselskab, Norwegian Air Argentina, har søgt om tilladelse til at flyve til finder man London Gatwick, Paris Charles de Gaulle, Rom, Barcelona, Madrid, Malaga, New York-JFK, Los Angeles, Fort Lauderdale, Tel Aviv, Cape Town, San Jose i Costa Rica, Montevideo i Uruguay, Santiago i Chile og Papeete på Stillehavsøen Tahiti i øgruppen Fransk Polynesien samt en række destinationer i Brasilien.

Norwegian Air Argentina har desuden søgt om lov til at flyve fra tre argentinske provinsbyer til Fort Lauderdale, Santiago, Sao Paulo, Guadeloupe, Martinique og Havana på Cuba.

Derudover har selskabet bedt om lov til at flyve på en lang række indenrigsruter fra til sammen 12 argentinske lufthavne. Ifølge Télam, så vil Norwegian bruge Ministro Pistarini International Airport 22 kilometer syd for Buenos Aires til internationale flyvninger. Buenos Aires’ anden lufthavn, Jorge Newbery Airfield, skal bruges til indenrigsflyvningerne. Jorge Newbery Airfield ligger kun to kilometer nordøst for centrum af Buenos Aires.

Har startet rekruttering
Den 25. januar i år etablerede Norwegian datterselskabet Norwegian Air Argentina S.A., og i maj godkendte Norwegians bestyrelse, at selskabet opretter baser, ansætter medarbejdere og lancerer nye ruter i Argentina, hvilket dog kommer til at afhænge af myndighedsgodkendelser.

I øjeblikket behandler myndighederne i Argentina den nødvendige ansøgning om en operativ driftstilladelse, som Norwegian for nylig indgav samt ansøgningen om tilladelse til at flyve til København og mange andre destinationer.

Norwegian Air Argentina har startet rekrutteringen af de administrative medarbejdere, og i slutningen af sommeren vil man begyndte at ansætte piloter og kabinepersonale.

Ottendestørste land
Det er Norwegians ambition at etablere op imod 150 ruter og skabe mellem 3.000 og 3.500 jobs i Argentina, der med et areal på 2.780.400 kvadratkilometer er verdens ottendestørste land og omkring 65 gange større end Danmark. Norwegian forventer at starte op med flyvninger mellem Buenos Aires og London-Gatwick samtidig med, at de første indenrigsflyvninger og regionale flyvninger påbegyndes. Seks Boeing 737 mellemdistancefly vil indledningsvis blive baseret i Argentina, og efter et år forventer man at være oppe på 15 fly i form af 11 Boeing 737 mellemdistancefly og fire Boeing 787 langdistancefly.

Efter to og et halvt år er det Norwegians plan at have 25 mellemdistancefly og 10 langdistancefly i sving i Argentina. Når operationen er helt oppe at køre i løbet af fem til otte år, så forventer Norwegian at have 70 fly baseret på fire baser i Argentina.

I Argentina kommer Norwegian primært til at konkurrere med Aerolineas Argentinas og LATAM Airlines, der begge flyver på de store indenrigsruter fra Buenos Aires til Cordoba og Mendoza.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian-bestyrelse godkender Argentina-projekt

Norwegian: 70 fly i Argentina

Startskuddet er gået til Norwegian i Argentina

Nyeste Norwegian-projekt: Argentinske baser

Norwegian overvejer base i Buenos Aires

x

Læs Også

SAS har store forventninger til ATP

Med ATP i ejerkredsen bag Københavns Lufthavn håber SAS, at man sammen kan udvikle og udbygge SAS' netværk i CPH.

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

EasyJet-passagerer kan fremover flyve oversøisk med Norwegian fra London Gatwick og overvejer at åbne op for noget tilsvarende i andre europæiske lufthavne.

SAS til CPH: På med ja-hatten

DEBAT: Københavns Lufthavn bør stoppe ærgrelsen over den kommende regulering og i stedet få investeringerne op i tempo, mener SAS-direktør Lars W. Andersen.

Europa-trafik gået i stå i CPH

London-trafikken går tilbage og Europa-trafikken står generelt i stampe i Københavns Lufthavn i august.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.