Norwegian flyver ind i europæisk top 10

Vokseværket hos det norske lavprisflyselskab Norwegian har betydet, at selskabet med udgangen af juli måned har overhalet Swiss og dermed er fløjet ind i den europæiske top 10.

Da de Olympiske Lege sluttede i London for en uge siden, stod Norge tilbage med sølle fire medaljer. Hvis antallet af passagerer i ens fly havde været en olympisk disciplin, så havde det heller ikke her sikret Norge metal. Men det norske lavprisselskab Norwegian bliver trods alt noteret for en 10. plads i konkurrencen om at være størst i Europa i årets første syv måneder.

Norwegians to-cifrede passagervækst hver måned har betydet, at Norwegian har overhalet Swiss og med 9,92 mio. passagerer sneget sig ind på en 10. plads målt på antal passagerer i årets første syv måneder. For hele året 2011 måtte selskabet tage sig til takke med 11. pladsen på baghjul af schweizerne. Men Swiss kun havde 9,73 mio. passagerer fra januar til juli i år.

Selvom nordmændene kravler op ad i hierarkiet, så er det stadig langt op til de store kanoner. Europas suverænt største luftfartsselskab er Lufthansa Gruppen med 59,55 mio. passagerer. Men så taler vi også om en hel stribe luftfartsselskaber som blandt andre Lufthansa, Austrian og Swiss. Ind på andenpladsen med 45,85 mio. kommer Ryanair, der med Michael O’Leary i spidsen, lige akkurat får presset sig ind foran Air France/KLM-gruppen. Kun 990.000 passagererskiller de to fra hinanden i året første syv måneder. Det fransk-hollandske hold tæller dog både Air France, KLM, CityJet og VLM Airlines og Transavia.

Ånder airberlin i nakken
Norwegians ærkerivaler hos SAS holder med 16,3 mio. passagerer fra januar til juli fast i ottendepladsen og ånder listens nummer syv, airberlin, i nakken. Kun 690.000 passagerer skiller de to ad.

Da airberlin ikke længere definerer sig selv som et lavprisselskab, er Norwegian kravlet op på podiet som Europas tredjestørste lavprisselskab. Men der er stadig brug for hård træning for Bjørn Kjos og co. i det norske lavprisselskab, hvis selskabet en dag skal bide skeer med de to store, Ryanair og easyjet. Der er trods alt et stykke vej fra Norwegians 9,92 mio. passagerer til easyjets 33,73 og Ryanairs 45,85 mio. passagerer i årets første syv måneder.