Norwegian Boeing 737-800.

Norwegian fortryder Berlin-lukning

Efter betalingsstandsningen i Airberlin vil Norwegian alligevel ikke lukke sin rute mellem København og Berlin.

For få dage siden var ruten fra København til Berlin-Schönefeld ikke at finde i Norwegian vintertrafikprogram, der træder i kraft den 29. oktober. Efter seks års drift havde det norske lavprisflyselskab besluttet at lukke ruten, som det også var sket med tilsvarende ruter til den tyske hovedstad fra London-Gatwick og Trondheim.

Men meddelelsen om betalingsstandsningen i airberlin den 15. august har fået Norwegian på andre tanker. Udsigten til et mindsket konkurrencepres har fået Norwegian til at genindsætte ruten i tidtabellen.

“På grund af den ændrede konkurrencesituation har vi besluttet alligevel at fastholde vores rute mellem København og Berlin. Det betyder, at vores danske passagerer også i det kommende vinterprogram kan benytte vores seks ugentlige afgange mellem de to byer,” siger Norwegians danske informationschef Daniel Kirchhoff til CHECK-IN.dk.

Risiko for halvtomme fly
Dermed vil der i første omgang blive tilbudt hele 52 ugentlige flyvninger i hver retning mellem den danske og tyske hovedstad. Der er tale om en betydelig sædekapacitet, da det er store fly, der bliver benyttet af selskaberne.

Airberlin benytter Airbus A320-200 med plads til 180 passagerer på ruten til Tegel-lufthavnen og dermed en samlet kapacitet på 10.800 flysæder per uge. SAS flyver også fra København til Tegel, og her vil der med seks afgange om ugen i hver retning på fordelt på fem flyvninger med A320 (168 sæder, red.) og en flyvning med A321 (198 sæder, red.) blive udbudt 2.076 sæder.

Til Scönefeld-lufthavnen flyver easyJet 12 gange om ugen, og alle afgange betjenes med A319-100, der har plads til 156 passagerer og dermed en samlet ugentligt kapacitet på 5.820 sæder. Endelig flyver Norwegian i modsætning til tidligere annonceret seks gange om ugen, og med det norske lavprisflyselskabs Boeing 737-800 fly med 186 sæder, vil kapaciteten blive på 2.232 sæder om ugen.

Samlet er der således udsigt til 20.928 sæder om ugen, hvilket er omkring 90.000 sæder om måneden, eller op imod 450.000 i den fem måneder lange periode, som vintertrafikprogrammet omfatter. I vintertrafikprogrammet 2016/17 var der samlet 242.922 passagerer på de fire selskabers ruter, så med mindre, at airberlin – eller dette selskabs arvtager –  reducerer kapaciteten, er der udsigt til halvtomme fly.

 

Relaterede artikler:

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Berlin-lufthavne passerer 33 mio.

Norwegian ekspanderer i Tyskland

Airberlin på vej mod 500.000 passagerer i Danmark

Ryanair åbner Berlin-base

x

Læs Også

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

Ny hæder til Norwegian

Norwegian er i London blev kåret som årets flyselskab ved det anerkendte CAPA Global Aviation Summit.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.