Norwegian har fået sin fjerde Dreamliner

Et Boeing 787-8 Dreamliner-fly landede i går morges i Dublin efter en flyvetur direkte fra Paine Field ved Seattle. Flyet får irsk driftstilladelse og må således ikke flyve til USA endnu.

I går morges kl. 05.50 lokal tid landede rutenummer DY8788 i Dublin International Airport. Det var Norwegians fjerde Dreamliner med registreringen EI-LND, der med en måneds forsinkelse havde tilbagelagt den næsten otte timer lange flyrejse direkte fra Paine Field Airport ved Seattle til den irske hovedstadslufthavn.

Ifølge planen skal EI-LND på sin første kommercielle flyvning den 5. april som rutenummer DY7031 fra Oslo til Fort Lauderdale. Men det kan meget vel blive et erstatningsfly, der skal gennemføre denne tur. EI-LND er nemlig registreret på den irske driftslicens og kan derfor ikke beflyve USA, førend de amerikanske myndigheder har godkendt den ansøgning, som Norwegian Air International indgav i begyndelsen af december måned.

“Vores fjerde Dreamliner-fly sættes i drift, så snart vi har den hjemme i Skandinavien. Det vil betjene Bangkok-ruterne indtil vi får en afklaring fra de amerikanske myndigheder i forhold til vores ansøgning,“ siger Lasse Sandaker-Nielsen, der er informationschef i Norwegian, til norske VG.

Dermed er det kun EI-LNB og EI-LNC der indtil videre kan flyve til USA, hvorfor Norwegian stadig må have hjælp fra portugisiske HiFly og euroAtlantic.

Luftfartstilsynet forlænger
Udfordringerne for Norwegian Air Limited er dog ikke kun begrænset til de amerikanske myndigheder. Udflagningen til Irland har blandt andet været på baggrund af, at den norske udlændingelovgivning ikke tillader kabinepersonale fra ikke EU/EØS-lande at tage beskæftigelse på langdistancefly med norsk driftstilladelse (AOC, red.).

Derfor har Norwegian siden sidste år haft en dispensation fra norske Luftfartstilsynet til at operere under den norske driftstilladelse, selvom flyene er indregistreret i Irland.

EI-LNB og EI-LNC har netop fået forlænget dispensationen frem til den 30. juni. Luftfartstilsynet begrunder ifølge den norske avis VG forlængelsen med en såkaldt “helhedsvurdering“.

Dermed har de norske myndigheder endnu engang givet en hjælpende hånd til Norwegian, der ellers ville have været tvunget over på den irske driftslicens med alle sine Dreamliner-fly og således ikke ville have været i stand til selv at betjene USA-trafikken i dag.