Norwegian Boeing 737-800.

Norwegian i hårfin balance for at tjene penge

Trods en passagervækst på 11 procent og næsten tre mio. passagerer i maj, ser det ud til, at Norwegian alligevel har svært ved at tjene penge på flydriften.

Lavprisflyselskabernes succes er i et stort omfang baseret på volumen. Der skal stadig flere fly i flåden til at sænke enhedsomkostningerne, og det er en konstant kamp for flyselskaberne at holde enhedsomkostningerne længere nede end enhedsindtægterne.

I Europa er Ryanair og Wizz Air de dygtigste i den disciplin, men Norwegian vil gerne gøre de to selskaber kunststykket efter. Der er dog stadig et stykke vej, selvom passagertallet konstant vokser hos det norske lavprisflyselskab.

I maj var der således 2.923.597 passagerer, der rejste med Norwegian, hvilket var en stigning på 11 procent i forhold til samme måned året før. Vækstraten var i øvrigt den samme hos Ryanair, mens britiske easyJet med 9,5 procent lå under i maj måned, mens ungarske Wizz Air fortsætter med at storme frem gennem en passagervækst på 22,2 procent til 2.400.846 i årets femte måned

Større udgifter end indtægter
Kigger man nærmere på tallene hos Norwegian, afslører det, at selskabet stadig har svært ved at tjene penge trods endnu en måned med tocifrede vækstrater. Det skyldes først og fremmest belægningen, der i maj var på 86,5 procent, hvilket er 1,8 procentpoint lavere end i samme måned sidste år. Hvis Norwegian forsøger at skrue priserne i vejret, koster det med det samme på belægningsprocenten. Så vil der være færre passagerer i hvert afgående fly.

I maj faldt enhedsindtægterne med 10 procent fra 0,36 til 0,32 norske kroner per indtægtsbåret passagerkilometer. Det skyldes blandt andet flere længere ruter, men det er samtidig også udtryk for, at billetpriserne er under et konstant pres.

At enhedsindtægterne er under pres betyder ikke så meget, så længe at enhedsomkostningerne er lavere. Det er de blot ikke hos Norwegian. I årets første kvartal var enhedsomkostningerne per udbudt sædekilometer 0,44 norske kroner inklusive brændstof, og Norwegian sigter på, at enhedsomkostningerne for hele året vil ligge mellem 0,39 og 0,40 norske kroner. Det kræver ikke den store eksamen at regne ud, at Norwegian derfor må hente indtægter andetsteds fra.

Det sker blandt andet gennem de supplerende indtægter (ancillary revenues, red.), der dækker over gebyrer for sædereservation, bagage samt salg af mad om bord på flyee. I gennemsnit hentede Norwegian i årets første kvartal 138 norske kroner per passagerer, hvorfor der alene i maj måned ventes indtægtsført over 400 mio. norske kroner på den konto.

Det skal dog lukke hullet på omkring 750 mio. norske kroner mellem en produktion på 62.560 mio. passagerkilometer til 0,40 norske kroner per sædekilometer og indtægter på 54.682 fløjne passagerkilometer til 0,32 kroner per sædekilometer. Her skal der også tillægges provisionsindtægter fra salg af tredjepartsprodukter samt fragt.

Ugunstig valutaudvikling
Hvis enhedsomkostningerne skal holde sig mellem 0,39 og 0,40 norske kroner som et gennemsnit for hele 2017, kræver det, at brændstofprisen bliver på omkring 500 dollars i gennemsnit per metrisk ton,  hvilket også er den nuværende pris. Uroen i Mellemøsten omkring Qatar ventes dog at kunne skubbe prisen på råolie i vejret.

Herudover er forventningerne, at dollarkursen i forhold til den norske kroner holder sig på 8,25, men i øjeblikket handles en dollar til 8,45 kroner, hvilket vil svække Norwegians indtjeningsmuligheder.

Markedet kvitterede for trafiktallene ved at sende Norwegian aktiekurs op med 1,43 procent, således at noget af det tabte kan hentes tilbage. Siden årsskiftet er kursen på flyselskabets aktier på Oslo Børs nemlig faldet med over 18 procent.

Som ventet har Norwegian heller ikke kommenteret det økonomiske apekt i trafiktallene, hvorfor man må vente til kvartalsregnskabet den 13. juli, før sløret bliver løftet for, hvordan det norske lavprisflyselskab rent økonomisk har klaret sig igennem årets første seks måneder og det seneste kvartal.

“Vi er meget tilfredse med, at stadig flere vælger at flyve med Norwegian,” lyder den sædvanlige kommentar til trafiktallene fra Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-regnskab gav børstæsk

Norwegian vokser kraftigst udenfor Skandinavien

To-cifret oktober-fremgang for Norwegian

Knap 3 mio. Norwegian-passagerer i juli

Norwegian større end SAS i maj

x

Læs Også

Norwegian lejer Hillarys kampagnefly

Der er ingen ledig kapacitet i det europæiske wetlease-marked, så Norwegian har været tvunget til at leje et amerikansk fly, som Hillary Clinton brugte til præsidentkampagnen.

Fløj to timer på én motor

Norwegian modtager kritik for at have fløjet i to timer på én motor, da et Dreamliner-fly måtte vende om på vej fra Oakland til Oslo.

Endnu en Norwegian-rute til Denver

Fra april 2018 vil Norwegian flyve to gange ugentligt mellem Paris og Denver og bliver dermed alene om at tilbyde denne rute fra den franske hovedstad.

Norwegian hylder Benjamin Franklin

Norwegians halehelte-koncept har nu bredt sig til USA. Benjamin Franklin, der var en af arkitekterne bag Amerikas Forenede Stater, pryder halen på et Boeing 737 MAX 8-fly.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

H.C. Andersen-fly må atter afbryde atlantflyvning

En Norwegian Dreamliner måtte efter motorproblemer lande i Keflavik på vej fra Los Angeles til Stockholm. Det er anden gang på en måned, at samme fly afbryder en atlantflyvning.