Norwegian Boeing 737-800.

Norwegian i hårfin balance for at tjene penge

Trods en passagervækst på 11 procent og næsten tre mio. passagerer i maj, ser det ud til, at Norwegian alligevel har svært ved at tjene penge på flydriften.

Lavprisflyselskabernes succes er i et stort omfang baseret på volumen. Der skal stadig flere fly i flåden til at sænke enhedsomkostningerne, og det er en konstant kamp for flyselskaberne at holde enhedsomkostningerne længere nede end enhedsindtægterne.

I Europa er Ryanair og Wizz Air de dygtigste i den disciplin, men Norwegian vil gerne gøre de to selskaber kunststykket efter. Der er dog stadig et stykke vej, selvom passagertallet konstant vokser hos det norske lavprisflyselskab.

I maj var der således 2.923.597 passagerer, der rejste med Norwegian, hvilket var en stigning på 11 procent i forhold til samme måned året før. Vækstraten var i øvrigt den samme hos Ryanair, mens britiske easyJet med 9,5 procent lå under i maj måned, mens ungarske Wizz Air fortsætter med at storme frem gennem en passagervækst på 22,2 procent til 2.400.846 i årets femte måned

Større udgifter end indtægter
Kigger man nærmere på tallene hos Norwegian, afslører det, at selskabet stadig har svært ved at tjene penge trods endnu en måned med tocifrede vækstrater. Det skyldes først og fremmest belægningen, der i maj var på 86,5 procent, hvilket er 1,8 procentpoint lavere end i samme måned sidste år. Hvis Norwegian forsøger at skrue priserne i vejret, koster det med det samme på belægningsprocenten. Så vil der være færre passagerer i hvert afgående fly.

I maj faldt enhedsindtægterne med 10 procent fra 0,36 til 0,32 norske kroner per indtægtsbåret passagerkilometer. Det skyldes blandt andet flere længere ruter, men det er samtidig også udtryk for, at billetpriserne er under et konstant pres.

At enhedsindtægterne er under pres betyder ikke så meget, så længe at enhedsomkostningerne er lavere. Det er de blot ikke hos Norwegian. I årets første kvartal var enhedsomkostningerne per udbudt sædekilometer 0,44 norske kroner inklusive brændstof, og Norwegian sigter på, at enhedsomkostningerne for hele året vil ligge mellem 0,39 og 0,40 norske kroner. Det kræver ikke den store eksamen at regne ud, at Norwegian derfor må hente indtægter andetsteds fra.

Det sker blandt andet gennem de supplerende indtægter (ancillary revenues, red.), der dækker over gebyrer for sædereservation, bagage samt salg af mad om bord på flyee. I gennemsnit hentede Norwegian i årets første kvartal 138 norske kroner per passagerer, hvorfor der alene i maj måned ventes indtægtsført over 400 mio. norske kroner på den konto.

Det skal dog lukke hullet på omkring 750 mio. norske kroner mellem en produktion på 62.560 mio. passagerkilometer til 0,40 norske kroner per sædekilometer og indtægter på 54.682 fløjne passagerkilometer til 0,32 kroner per sædekilometer. Her skal der også tillægges provisionsindtægter fra salg af tredjepartsprodukter samt fragt.

Ugunstig valutaudvikling
Hvis enhedsomkostningerne skal holde sig mellem 0,39 og 0,40 norske kroner som et gennemsnit for hele 2017, kræver det, at brændstofprisen bliver på omkring 500 dollars i gennemsnit per metrisk ton,  hvilket også er den nuværende pris. Uroen i Mellemøsten omkring Qatar ventes dog at kunne skubbe prisen på råolie i vejret.

Herudover er forventningerne, at dollarkursen i forhold til den norske kroner holder sig på 8,25, men i øjeblikket handles en dollar til 8,45 kroner, hvilket vil svække Norwegians indtjeningsmuligheder.

Markedet kvitterede for trafiktallene ved at sende Norwegian aktiekurs op med 1,43 procent, således at noget af det tabte kan hentes tilbage. Siden årsskiftet er kursen på flyselskabets aktier på Oslo Børs nemlig faldet med over 18 procent.

Som ventet har Norwegian heller ikke kommenteret det økonomiske apekt i trafiktallene, hvorfor man må vente til kvartalsregnskabet den 13. juli, før sløret bliver løftet for, hvordan det norske lavprisflyselskab rent økonomisk har klaret sig igennem årets første seks måneder og det seneste kvartal.

“Vi er meget tilfredse med, at stadig flere vælger at flyve med Norwegian,” lyder den sædvanlige kommentar til trafiktallene fra Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-regnskab gav børstæsk

Norwegian vokser kraftigst udenfor Skandinavien

To-cifret oktober-fremgang for Norwegian

Knap 3 mio. Norwegian-passagerer i juli

Norwegian større end SAS i maj

x

Læs Også

Norwegian vil flyve fra Argentina til Danmark

København er blandt de syv europæiske destinationer, som Norwegian har søgt de argentinske myndigheder om lov til at flyve til fra Buenos Aires.

Første MAX-fly til Norwegian forsinket

Norwegian får først sit første Boeing 737MAX-fly i slutningen af juni. Det påvirker opstarten af 12 nye USA-ruter.

Norwegian vil flyve langt fra Rom

Norwegian vil ansætte 200 medarbejdere på sin nye langdistancebase i Rom, hvorfra selskabet vil flyve til tre USA-destinationer.

Dreamliner atter i luften efter sikkerhedslanding

Et Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner fly er efter fem døgn på jorden atter i luften, efter at det sikkerhedslandede i Københavns Lufthavn.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Norwegian: Ikke på Skandinaviens bekostning

DEBAT: Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik tager til genmæle over for SAS, der påstår at have hævdvundne rettigheder til at flyve over Sibirien.