Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

Norwegian åbner til september en rute fra London Gatwick til Singapore og har tilladelserne på plads til samtidig at åbne Singapore-ruter fra København og Oslo.

Den 28. september åbner Norwegian en rute mellem London Gatwick og Singapore med fire ugentlige flyvninger med Boeing 787-9 Dreamliner. Norwegian har faktisk start- og landingstilladelser i skuffen, som gør det muligt for selskabet samme dag at åbne en rute mellem Københavns Lufthavn og Singapore samt mellem Oslo Lufthavn og Singapore. Det bekræfter Norwegian overfor CHECK-IN.dk.

Mens flyvningerne mellem London Gatwick og Singapore har rutenumrene DI7407, DI7408, DI7409, DI4710, så har Norwegians planlagte rute til og fra Oslo rutenumrene DY7401 og DY7402, mens CPH-ruten har rutenumrene DY7405 og DY7406. Det efterlader plads til en rute fra Stockholm på rutenumre DY7403 og DY7404.

Hvis Norwegian vælger at benytte de tildelte slots i København og Oslo, så vil CPH-ruten blive betjent en gang ugentligt med flyvning fra Singapore onsdag, ankomst til CPH torsdag morgen kl. 07.30  og returflyvning torsdag formiddag kl. 10.55. Det viser data fra Airport Coordination Denmark.

Ansøgning om start- og landingstilladelser er  sat op med start fra København den 28. september og fra Oslo den 30. september.

Den mest direkte vej
Når Norwegian i første omgang alligevel kun vælger at åbne en rute fra Gatwick, så skal forklaringen et langt stykke henad vejen findes i russiske overflyvningstilladelser samt norske og britiske driftstilladelser.

Gatwick-ruten bliver nemlig opereret på Norwegians britiske driftstilladelse – også kaldet et Air Operators Certificate (AOC), der har rutenumre startende med DI. Det bliver de første langdistanceflyvninger på den britiske driftstilladelse. Og ved at operere som et britisk flyselskab, så har Norwegian mulighed for at flyve henover Rusland, hvilket er den mest direkte vej.

Norwegians skandinaviske langdistanceruter opereres på selskabets norske driftstilladelse, som ikke giver mulighed for at flyve over Rusland. Norwegian har igen og igen talt varmt for at de tre skandinaviske lande og Rusland skulle se at blive enige om nye bilaterale luftfartsaftaler, som vil åbne det russiske luftrum for andre skandinaviske flyselskaber end blot SAS. De tre lande har i fællesskab forhandlet med Rusland gennem flere år uden at være nået i mål.

10 konkrete destinationer
Så sent som i februar i år opremsede Norwegian-topchef Bjørn Kjos ti konkrete destinationer i Asien, som selskabet ville åbne ruter til fra Skandinavien – hvis det blev muligt at flyve over Rusland. Singapore var ikke blandt de ti ruter. Det var i stedet Delhi, Calcutta og Mumbai i Indien samt Karachi, Lahore og Islamabad i Pakistan, Chengdu i Kina, Seoul i Sydkorea, Osaka i Japan og Hong Kong.

Norwegian har i dag kun tre asiatiske ruter mod næsten 40 nordamerikanske ruter fra Europa. Det er tre ruter fra København, Oslo og Stockholm til Bangkok. Flyvningerne fra København og Stockholm opereres i en bue sydom Rusland, hvilket gør, at de tager en time længere. I november sidste år fik Norwegian lov til at sende flyene mellem Oslo og Bangkok gennem russisk luftrum.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil opfylde CPH’s langrutedrømme

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Medie: Norwegian-rute til Singapore fra 2017

Nye luftfartsforhandlinger med Rusland

Norwegian vil have dansk hjælp til Ruslands-flyvninger

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

99 kr. + moms

1 md.

279 kr. + moms

3 mdr.

549 kr. + moms

6 mdr.

999 kr. + moms

12 mdr.

Allerede abonnent?

x

Læs Også

SAS køber udskældt vikarfly

Efter at have leaset flyet på en tidsbegrænset kontrakt, har SAS nu selv købt det udskældte langdistancefly, som blev overtaget fra LAN Chile i efteråret 2013.

Czech Airlines justerer kapacitet på ny Aarhus-rute

Aarhus Lufthavn får den 11. maj en ny sommerrute til Prag med fire ugentlige afgange, men allerede 14 dage efter starten skrues der ned for kapaciteten.

Norwegian-fly skadet i Københavns Lufthavn

Norwegians nyeste Boeing 787-9 Dreamliner-fly har siden den 21. marts været ude af drift efter en jordskade i Københavns Lufthavn.

Handlingselskab i CPH rekonstrueret (opd.)

Et lille handlingselskab i Københavns Lufthavn er blevet rekonstrueret efter længere tids økonomisk stormvejr og uenighed i ejerkredsen.

Flyhandel sikrede overskuddet i Danish Air Transport

Danish Air Transport omsatte for næsten 800 mio. kroner i 2016, men handel med fly udgjorde over 60 procent af overskuddet på 17,6 mio. kroner.

Norwegian lukker langrute fra København

Norwegian lukker en af selskabets ni langdistanceruter fra København Lufthavn efter at have betjent ruten siden efteråret 2015.