Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

Norwegian åbner til september en rute fra London Gatwick til Singapore og har tilladelserne på plads til samtidig at åbne Singapore-ruter fra København og Oslo.

Den 28. september åbner Norwegian en rute mellem London Gatwick og Singapore med fire ugentlige flyvninger med Boeing 787-9 Dreamliner. Norwegian har faktisk start- og landingstilladelser i skuffen, som gør det muligt for selskabet samme dag at åbne en rute mellem Københavns Lufthavn og Singapore samt mellem Oslo Lufthavn og Singapore. Det bekræfter Norwegian overfor CHECK-IN.dk.

Mens flyvningerne mellem London Gatwick og Singapore har rutenumrene DI7407, DI7408, DI7409, DI4710, så har Norwegians planlagte rute til og fra Oslo rutenumrene DY7401 og DY7402, mens CPH-ruten har rutenumrene DY7405 og DY7406. Det efterlader plads til en rute fra Stockholm på rutenumre DY7403 og DY7404.

Hvis Norwegian vælger at benytte de tildelte slots i København og Oslo, så vil CPH-ruten blive betjent en gang ugentligt med flyvning fra Singapore onsdag, ankomst til CPH torsdag morgen kl. 07.30  og returflyvning torsdag formiddag kl. 10.55. Det viser data fra Airport Coordination Denmark.

Ansøgning om start- og landingstilladelser er  sat op med start fra København den 28. september og fra Oslo den 30. september.

Den mest direkte vej
Når Norwegian i første omgang alligevel kun vælger at åbne en rute fra Gatwick, så skal forklaringen et langt stykke henad vejen findes i russiske overflyvningstilladelser samt norske og britiske driftstilladelser.

Gatwick-ruten bliver nemlig opereret på Norwegians britiske driftstilladelse – også kaldet et Air Operators Certificate (AOC), der har rutenumre startende med DI. Det bliver de første langdistanceflyvninger på den britiske driftstilladelse. Og ved at operere som et britisk flyselskab, så har Norwegian mulighed for at flyve henover Rusland, hvilket er den mest direkte vej.

Norwegians skandinaviske langdistanceruter opereres på selskabets norske driftstilladelse, som ikke giver mulighed for at flyve over Rusland. Norwegian har igen og igen talt varmt for at de tre skandinaviske lande og Rusland skulle se at blive enige om nye bilaterale luftfartsaftaler, som vil åbne det russiske luftrum for andre skandinaviske flyselskaber end blot SAS. De tre lande har i fællesskab forhandlet med Rusland gennem flere år uden at være nået i mål.

10 konkrete destinationer
Så sent som i februar i år opremsede Norwegian-topchef Bjørn Kjos ti konkrete destinationer i Asien, som selskabet ville åbne ruter til fra Skandinavien – hvis det blev muligt at flyve over Rusland. Singapore var ikke blandt de ti ruter. Det var i stedet Delhi, Calcutta og Mumbai i Indien samt Karachi, Lahore og Islamabad i Pakistan, Chengdu i Kina, Seoul i Sydkorea, Osaka i Japan og Hong Kong.

Norwegian har i dag kun tre asiatiske ruter mod næsten 40 nordamerikanske ruter fra Europa. Det er tre ruter fra København, Oslo og Stockholm til Bangkok. Flyvningerne fra København og Stockholm opereres i en bue sydom Rusland, hvilket gør, at de tager en time længere. I november sidste år fik Norwegian lov til at sende flyene mellem Oslo og Bangkok gennem russisk luftrum.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil opfylde CPH’s langrutedrømme

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Medie: Norwegian-rute til Singapore fra 2017

Nye luftfartsforhandlinger med Rusland

Norwegian vil have dansk hjælp til Ruslands-flyvninger

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

CPH-trafikchef: Vi skal være bedre til at planlægge

Der har allerede været en del dage med flere end 100.000 passagerer gennem Københavns Lufthavn, og det stiller store krav til planlægningen.

Fløj to timer på én motor

Norwegian modtager kritik for at have fløjet i to timer på én motor, da et Dreamliner-fly måtte vende om på vej fra Oakland til Oslo.

Rekordlavt antal flyulykker i 2017

I første halvår af 2017 har der blot været syv alvorlige flyulykker med samlet 18 omkomne. Det er langt under gennemsnittet for samme periode i de seneste fem år.

Karatekonge skal sælge Ryanair i Norden

Den 27-årige danske kampsportsekspert Chris Lundshøj er ansat som ny salg- og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.

Endnu en Norwegian-rute til Denver

Fra april 2018 vil Norwegian flyve to gange ugentligt mellem Paris og Denver og bliver dermed alene om at tilbyde denne rute fra den franske hovedstad.