Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

Norwegian åbner til september en rute fra London Gatwick til Singapore og har tilladelserne på plads til samtidig at åbne Singapore-ruter fra København og Oslo.

Den 28. september åbner Norwegian en rute mellem London Gatwick og Singapore med fire ugentlige flyvninger med Boeing 787-9 Dreamliner. Norwegian har faktisk start- og landingstilladelser i skuffen, som gør det muligt for selskabet samme dag at åbne en rute mellem Københavns Lufthavn og Singapore samt mellem Oslo Lufthavn og Singapore. Det bekræfter Norwegian overfor CHECK-IN.dk.

Mens flyvningerne mellem London Gatwick og Singapore har rutenumrene DI7407, DI7408, DI7409, DI4710, så har Norwegians planlagte rute til og fra Oslo rutenumrene DY7401 og DY7402, mens CPH-ruten har rutenumrene DY7405 og DY7406. Det efterlader plads til en rute fra Stockholm på rutenumre DY7403 og DY7404.

Hvis Norwegian vælger at benytte de tildelte slots i København og Oslo, så vil CPH-ruten blive betjent en gang ugentligt med flyvning fra Singapore onsdag, ankomst til CPH torsdag morgen kl. 07.30  og returflyvning torsdag formiddag kl. 10.55. Det viser data fra Airport Coordination Denmark.

Ansøgning om start- og landingstilladelser er  sat op med start fra København den 28. september og fra Oslo den 30. september.

Den mest direkte vej
Når Norwegian i første omgang alligevel kun vælger at åbne en rute fra Gatwick, så skal forklaringen et langt stykke henad vejen findes i russiske overflyvningstilladelser samt norske og britiske driftstilladelser.

Gatwick-ruten bliver nemlig opereret på Norwegians britiske driftstilladelse – også kaldet et Air Operators Certificate (AOC), der har rutenumre startende med DI. Det bliver de første langdistanceflyvninger på den britiske driftstilladelse. Og ved at operere som et britisk flyselskab, så har Norwegian mulighed for at flyve henover Rusland, hvilket er den mest direkte vej.

Norwegians skandinaviske langdistanceruter opereres på selskabets norske driftstilladelse, som ikke giver mulighed for at flyve over Rusland. Norwegian har igen og igen talt varmt for at de tre skandinaviske lande og Rusland skulle se at blive enige om nye bilaterale luftfartsaftaler, som vil åbne det russiske luftrum for andre skandinaviske flyselskaber end blot SAS. De tre lande har i fællesskab forhandlet med Rusland gennem flere år uden at være nået i mål.

10 konkrete destinationer
Så sent som i februar i år opremsede Norwegian-topchef Bjørn Kjos ti konkrete destinationer i Asien, som selskabet ville åbne ruter til fra Skandinavien – hvis det blev muligt at flyve over Rusland. Singapore var ikke blandt de ti ruter. Det var i stedet Delhi, Calcutta og Mumbai i Indien samt Karachi, Lahore og Islamabad i Pakistan, Chengdu i Kina, Seoul i Sydkorea, Osaka i Japan og Hong Kong.

Norwegian har i dag kun tre asiatiske ruter mod næsten 40 nordamerikanske ruter fra Europa. Det er tre ruter fra København, Oslo og Stockholm til Bangkok. Flyvningerne fra København og Stockholm opereres i en bue sydom Rusland, hvilket gør, at de tager en time længere. I november sidste år fik Norwegian lov til at sende flyene mellem Oslo og Bangkok gennem russisk luftrum.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil opfylde CPH’s langrutedrømme

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Medie: Norwegian-rute til Singapore fra 2017

Nye luftfartsforhandlinger med Rusland

Norwegian vil have dansk hjælp til Ruslands-flyvninger

x

Læs Også

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly

Den afgående direktør hos Air Greenland var god til at rydde op og effektivisere, men den nye direktør skal forberede en kommende udskiftning af flyflåden.

Drone forstyrrede flytrafik i CPH

Fly måtte omdirigeres fra en startbane til en anden, da flyvelederne i Københavns Lufthavn søndag observerede en drone i udflyvningsområdet.

Udsigt til boom i svenske charterrejsende i CPH

Efter et hårdt 2016 med ID-kontrol mellem Danmark og Sverige, forventes tæt på en fordobling i andelen af svenske chartergæster i Københavns Lufthavn.

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Genåbner Egypten-rute

Et egyptisk flyselskab genåbner i næste måned rute fra Sharm el Sheikh til København og Billund-rute er også på trapperne.