PR-foto/Norwegian

Norwegian-langruter fra Italien i 2017

Norwegian lufter nu planer om i 2017 at åbne ruter fra Rom og Milano til USA’s vestkyst, ligesom selskabet har kig på italiens-ruter til Kina.

Norwegian føjer nu yderligere to navne til den liste med europæiske byer, som selskabet taler om at starte oversøiske flyruter fra. En liste, som tæller byer som blandt andre Barcelona, Madrid, Aalborg og nu også Rom og Milano.

Således har selskabet planer om næste år at starte flyvninger fra Roms Fiumicino-lufthavn og Milanos Malpensa-lufthavn til destinationer på den amerikanske østkyst. Det fortæller selskabets kommercielle direktør, Thomas Ramdahl, til den italienske avis La Repubblica.

Vores mål er at skabe et nyt niche marked, der fokuserer på at øge antallet af passagerer, der flyver over Atlanten uden at det påvirker antallet af passager, der i øjeblikket flyver med traditionelle luftfartsselskaber. Vi tror faktisk, at en bredere vifte af valgmuligheder kan gavne de rejsende på mange måder, herunder gennem mere konkurrencedygtige priser, bedre service og flere afgange mellem Italien og USA,” siger Thomas Ramdahl til avisen.

Bide skeer med amerikanere
Hvis Norwegian åbner USA-ruter fra Italien, så vil man komme i konkurrence med blandt andre Alitalia, der sidder på næsten 50 procent af den direkte flytrafik mellem Rom og USA, samt Emirates, der sidder på 30 procent af trafikken mellem Milano og USA. Desuden vil selskabet skulle bide skeer med de tre store amerikanske netværksselskaber Delta Air Lines, United Airlines og American Airlines, der alle tre flyver mellem USA og de to italienske storbyer.

Norwegian åbner næste måned en base med mellemdistancefly til brug på europæiske ruter i Roms Fiumicino-lufthavn. Foruden USA’s vestkyst, så ser selskabet også på muligheden for at starte ruter mellem Italien og Kina.

Flyselskabets øverste direktør, Bjørn Kjos, har flere gange nævnt, at en rute mellem Aalborg Lufthavn og New York kunne være en mulighed, når Norwegian om føje år får de første Boeing 737MAX-fly, der har længere rækkevidde end de nuværende Boeing 737-800 fly.